آریا طاری

لید: ملوان و استقلال این فصل را تقریبا شبیه به هم شروع کردند. آنها در اولین بازی فصل موفق به گل‌زنی نشدند، طعم شکست را چشیدند و این احساس را به هواداران‌شان دادند که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارند. این دو تیم حالا در انزلی با هم روبه‌رو خواهند شد. این اولین میزبانی لیگ برتری ملوان بعد از چند سال و اولین سفر استقلال به این شهر بعد از وقفه‌ای نسبتا طولانی است. همه چیز برای یک نبرد تماشایی در ورزشگاه قایقران آماده به نظر می‌رسد.

بازگشت به لیگ برتر برای ملوانی‌ها، روند سخت و خسته‌کننده‌ای بود. آنها روش‌های مختلفی را امتحان کردند و سرانجام تصمیم گرفتند کار را به چهره‌های قدیمی و محبوب‌شان بسپارند. پژمان نوری مدیریت باشگاه را پذیرفت و مازیار زارع نیز سرمربی تیم شد. همکاری این زوج محبوب، ملوان را به لیگ برتر برگرداند. آنها با یک استراتژی اصولی، از لیگ یک صعود کردند اما یک پنجره نقل و انتقالاتی طوفانی نداشتند و با یک تیم معمولی راهی فصل جدید لیگ برتر شدند. به همین خاطر بود که مازیار زارع بعد از شکست هفته اول روبه‌روی پیکان، به شدت نگران کمبودهای تیمش بود. او اصرار داشت که ملوان حداقل دو بازیکن جدید می‌خواهد و این روند برای تیم نگران‌کننده خواهد بود. در مقابل اما استقلالی‌ها یک پنجره نقل و انتقالاتی بسیار شلوغ را پشت سر گذاشتند. آنها بیشتر از همیشه خرید کردند تا با یک تیم بسیار شلوغ مهیای حضور در فصل جدید لیگ برتر ایران شوند. روند خرید بازیکن برای استقلال حتی بعد از هفته اول لیگ هم ادامه داشت و ستاره‌هایی مثل محمد محبی و مهدی قایدی نیز به تیم ملحق شدند. به این جمع باید سیاوش یزدانی را نیز اضافه کرد که بالاخره از ماجراهای خدمت فاصله گرفت و رسما به استقلال برگشت. با این حال آن‌چه در شروع فصل اتفاق افتاد برای آبی‌ها چندان دلچسب نبود. تیمی که در تمام هفته‌های فصل گذشته معنی شکست را از یاد برده بود، فصل را با یک شکست خانگی شروع کرد. استقلال همین حالا و بعد از سپری شدن تنها یک هفته از فصل جدید لیگ برتر، بیشتر از فصل گذشته در این لیگ شکست خورده است! استقلال و ملوان در حالی با هم روبه‌رو می‌شوند که به خوبی می‌دانند شروع کردن فصل با دو ناکامی متوالی، چه فشار سنگینی برای‌شان به وجود خواهد آورد. انگیزه مهم آنها برای جدال امروز، فاصله گرفتن از این فشار احتمالی است.

نقطه تاریک مسابقه استقلال و ملوان شاید غیبت هواداران ملوان باشد. ورود تماشاگر به چند ورزشگاه لیگ برتری آزاد شده اما امکانات کم ورزشگاه قایقران، جلوی ورود تماشاگرها به این بازی را خواهد گرفت. مردم انزلی همچنان باید نبردهای لیگ برتری تیم‌شان را از تلویزیون تماشا کنند و به انتظار برای حضور در استادیوم ادامه بدهند. تماشاگرها همیشه بخش زیادی از جذابیت این دوئل بوده‌اند و بدون آنها این مسابقه حتما چیزی کم خواهد داشت. انتظار می‌رفت ترکیب هر دو تیم نیز بعد از شکست در هفته اول، با تغییر روبه‌رو شود. در استقلال، صالح حردانی دوباره برگشته و مشکلی برای همراهی تیمش ندارد. به نظر می‌رسد صالح در این مسابقه در ترکیب فیکس این تیم قرار بگیرد. محمدحسین مرادمند هم بالاخره می‌تواند تیمش را در لیگ برتر همراهی کند. مجوز بازی مهدی قایدی نیز صادر شده اما ساپینتو در مورد این بازیکن تصمیم خواهد گرفت. مربی پرتغالی در هفته اول به هیچ وجه از عملکرد بازیکنان هجومی تیمش راضی نبود. او اخیرا چند ستاره از جمله ارسلان مطهری را در فهرست مازاد قرار داده تا تیمش را کمی خلوت‌تر کند. با این حال به نظر می‌رسد این مربی برای رسیدن به شناخت کافی از تیمش، همچنان به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. او کار سختی را در استقلال شروع کرده و ماموریت دشوار مربیگری در تیم قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، چالش بزرگی برایش خواهد بود. ساپینتو با هر تصمیمی، با فرهاد مجیدی و فصل گذشته مقایسه می‌شود. هواداران استقلال البته نباید فراموش کنند که فرهاد نیز بعد از چند فصل و چند تجربه، ان تیم ایده‌آل را ساخت. در نتیجه سرمربی جدید تیم نیز باید فرصت کافی را برای انجام چنین کاری داشته باشد. هرچند که با این خریدهای پرشمار، انتظارها در این فصل از استقلال بسیار بالا خواهد بود.

استقلال فصل را با یک فوتبال کاملا مالکانه شروع کرد و در دقایق زیادی از نبرد با سپاهان توپ را در اختیار داشت. آنها در خلق موقعیت اما چندان آرمانی عمل نکردند و این درست همان مشکلی است که ساپینتو باید به دنبال راهی برای حل آن باشد. در مقابل ملوان روبه‌روی پیکان با رویکردی نسبتا تدافعی به میدان رفت و تنها بعد از خوردن گل، کمی جلو کشید. به نظر می‌رسد استراتژی دو تیم برای جدال امروز نیز چنین چیزی باشد. استقلال توپ را در اختیار می‌گیرد و ملوان با یک دفاع فشرده، به دنبال ضربه زدن به این تیم در ضدحمله‌ها خواهد بود.

 

 نقطه تاریک مسابقه استقلال و ملوان شاید غیبت هواداران ملوان باشد. ورود تماشاگر به چند ورزشگاه لیگ برتری آزاد شده اما امکانات کم ورزشگاه قایقران، جلوی ورود تماشاگرها به این بازی را خواهد گرفت