آریا رهنورد

قدرتمند در دفاع و کم‌دقت در حمله. این تصویر اولیه پرسپولیس و فولاد در شروع فصل تازه بود. تیم‌هایی که در زمین رقبای متوسط‌شان به تساوی رضایت دادند و لیگ را با یک امتیاز شروع کردند. اولین محک جدی آنها در این فصل خیلی زود از راه رسیده است و حالا یک نبرد بزرگ بین این دو تیم برگزار خواهد شد. خریدهای پرشمار دو باشگاه در تابستان، آنها را در شروع فصل با موجی از انتظارات بزرگ روبه‌رو کرده است. همه توقع دارند آنها هم فوتبال خوبی به نمایش بگذارند و هم نتایجی خیره‌کننده به دست بیاورند.

این فصل برای فولاد و پرسپولیس با تساوی‌های بدون گل شروع شد. در حقیقت این دو تیم بخشی از تنها نبردهای بدون گل هفته اول لیگ برتر بودند. با این وجود هر دو تیم موقعیت‌های خوبی ساختند و حتی تا یک قدمی باز کردن دروازه پیش رفتند. شاگردان نکو و پسران یحیی، حالا به دنبال اولین گل و شاید اولین برد فصل‌شان هستند. فصل گذشته در لیگ برتر، پرسپولیس حریفش را شکست داد اما در مسابقه حساس سوپرجام، این فولاد بود که توانست قهرمانی را از آن خودش کند و جام را از پرسپولیس بگیرد. هر دو تیم عملکرد بسیار خوبی در فصل نقل و انتقالات داشته‌اند و نسبت به فصل گذشته قدرتمندتر شده‌اند. پرسپولیس به خصوص در خط دفاع، کاملا ترمیم شده و فولاد نیز نفرات کلیدی و مهم فصل گذشته را حفظ کرده و به سراغ ستاره‌های باتجربه‌ای مثل وریا و دژاگه رفته است. با این مهره‌ها انتظار می‌رود که این مسابقه هیجان زیادی داشته باشد. به نظر می‌رسد که درهای ورزشگاه نیز سرانجام به روی هوادارها باز شود. بدون تردید حضور تماشاگرها جذابیت به مراتب بیشتری به این مسابقه می‌بخشد و هیجان این نبرد را به مراتب بیشتر می‌کند.

آن‌چه به این مسابقه حساسیت بسیار زیادی می‌بخشد، حضور مهره‌های فصل گذشته پرسپولیس در ترکیب فولاد است. بازیکنانی که با تصمیم یحیی تیم را ترک کردند و راهی خوزستان شدند تا برای نکو به میدان بروند. یکی از این نفرات احسان پهلوان است. بازیکنی که اتفاقا توسط خود یحیی برای پرسپولیس جذب شد و دوران نسبتا خوبی در این تیم داشت اما در تابستان به فروش رسید. به نظر می‌رسید سرمربی تیم علاقه زیادی به بازی سعید صادقی دارد و می‌خواهد فضا را برای درخشش این بازیکن در تیم فراهم کند. به همین خاطر گل‌محمدی با فروش پهلوان موافق بود. سعید آقایی نیز به همین سرنوشت دچار شد. بازیکنی که توسط خود یحیی به پرسپولیس رفته بود، در تابستان در فهرست مازاد قرار گرفت. جالب اینکه سرخ‌ها به جای او مدافع چپ تخصصی نگرفتند و فصل را با علی نعمتی در این سمت از زمین شروع کردند. آقایی و پهلوان در مسابقه فردا، سمت چپ آتشینی برای فولاد می‌سازند. آنها در بازگشت به استادیوم آزادی، به دنبال ارائه بهترین نمایش ممکن هستند. این دو نفر البته تنها شاگردان یحیی به شمار نمی‌روند که راهی فولاد خوزستان شده‌اند. مهدی شیری نیز تا میانه‌های فصل گذشته بازیکن پرسپولیس بود و بعد از آن به فولاد ملحق شد. او جدایی تلخی از جمع قرمزها داشت و همین مساله انگیزه درخشش‌اش را در این مسابقه چندبرابر می‌کند. فولاد روی نیمکت هم نفرانی مثل شهاب گردان، ساسان انصاری و وحید حیدریه را دارد که همگی در پرسپولیس ناموفق بوده‌اند. 6 بازیکن پرسپولیسی در ترکیب فولاد، هیجان زیادی برای این نبرد به وجود خواهند آورد.

پرسپولیس و فولاد هفته گذشته همه کار کردند اما به گل نرسیدند. پرسپولیس در هر دو نیمه از نبرد با ذوب آهن، موقعیت‌های گل زیادی ساخت اما این فرصت‌ها را پشت سر هم از دست داد. آنها در زدن ضربات نهایی دقت کافی را نداشتند و این مساله برای یحیی نگران‌کننده بود. خلق موقعیت گل‌زنی روبه‌روی تیم فشرده جواد نکونام برای جدال این هفته کار بسیار سختی به نظر می‌رسد. اگر قرمزها باز هم روبه‌روی دروازه حریف بی‌دقت باشند، شانسی برای به گل رسیدن مقابل فولاد نخواهند داشت. فولاد هم در نبرد هفته اول روبه‌روی نفت آبادان، یک نمایش هجومی داشت اما به گل دست پیدا نکرد. آنها هم مثل پرسپولیس حتی یک توپ را به تیر دروازه رقیب زدند اما در پایان بازی به شدت از اتلاف وقت حریف و قضاوت داور گلایه داشتند. اساسا تیم‌های نکونام روبه‌روی تیم‌های تدافعی کمی با مشکل مواجه می‌شوند. چراکه اساسا معماری این تیم بر اساس دفاع و ضدحمله ساخته شده و هجومی بازی کردن برای فولاد هیچ‌وقت ساده نبوده است. از این نظر، پرسپولیس حریف ایده‌آلی برای آنها به حساب می‌آید. تیمی که جلو می‌آید، حمله می‌کند و به حریف هم موقعیت می‌دهد. انتظار می‌رود در دقایق زیادی از این بازی، قرمزها صاحب توپ باشند و فولاد با دفاعی فشرده مقابل‌شان قرار بگیرد. بعید است که در این مسابقه موقعیت‌های گل پرشماری وجود داشته باشد. طبیعتا هر تیمی که بتواند از ساده‌ترین فرصت‌ها بهتر استفاده کند، بازی را به سود خودش تمام خواهد کرد.