فولاد سالخورده!

از استقلال تا تیم ملی، اسم جواد نکونام در ماه‌های گذشته در اطراف تیم‌های زیادی به گوش رسیده است. با این حال او ترجیح داده در فولاد بماند و به کار کردن در این تیم ادامه بدهد. بخشی از این ماجرا بدون شک به شرایط فولاد در لیگ قهرمانان آسیا و صعود این تیم از دور گروهی مربوط می‌شود و بخش مهم دیگر، وعده مدیران باشگاه برای خلق یک پروژه جذاب و ساختن یک تیم درخشان است. فهرست خرید فولاد در این فصل اما، آنچنان که باید فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد. حداقل در قیاس با مدعیان شماره یک قهرمانی لیگ برتر، آنها دست به شاهکار نزده‌اند.

آریا   طاری

 

وریا غفوری، تازه‌ترین خرید باشگاه فولاد در فصل نقل و انتقالات به شمار می‌رود. یک بازیکن بسیار محبوب در اردوی استقلال که همواره یک شخصیت دوست‌داشتنی بوده اما حقیقت آن است که به هیچ وجه فصل خوبی را پشت سر نگذاشته است. وریا در لیگ بیست و یکم، یکی از بهترین نفرات استقلال نبود و عملکرد درخشانی در این تیم نداشت. فصل برای این بازیکن بدون گل و پاس گل به پایان رسید و این موضوع برای وریا اصلا امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. او اواخر فصل در رقابت با صالح حردانی نیمکت‌نشین شده بود. در نتیجه خرید این بازیکن برای تیمی که در شروع فصل گذشته حردانی را در اختیار داشته، قدم رو به جلویی محسوب نمی‌شود.  بسیاری از خریدهای این فصل فولاد خوزستان چنین شرایطی دارند. خریدهایی شناخته‌شده که در یک یا دو فصل اخیر انتظارها را برآورده نکرده‌اند. اشکان دژاگه یکی دیگر از خریدهای این باشگاه به شمار می‌رود که با فولاد قرارداد «ارزی» هم بسته است. بازیکنی که بعد از ترک تراکتور، مدتی در لیگ یک قطر به میدان رفت و پس از آن نیز برای مدتی کوتاه از فوتبال فاصله گرفت. اشکان در گذشته فوتبالیست درجه یکی بوده اما حالا اصلا شبیه گذشته‌اش نیست و احتمالا بخش مهمی از فصل را با مصدومیت‌های مختلف از دست خواهد داد.

فولاد با این نفرات و همچنین تمدید قرارداد با کولیبالی و پاتوسی، یکی از مسن‌ترین تیم‌های این فصل فوتبال ایران خواهد بود. با این شرایط سنی جنگیدن در سه جام مختلف، به چالش بسیار بزرگی برای این باشگاه تبدیل خواهد شد

علی قربانی نیز بعد از مدتی حضور در لیگ آذربایجان در سی و چند سالگی به فوتبال ایران برگشته و بعید است که در نقطه اوج آمادگی باشد. به این فهرست باید کریستوفر کنت را هم برای خط دروازه اضافه کرد که فصل گذشته نیمکت‌نشین رشید مظاهری در سپاهان بوده است. حتی سعید آقایی و احسان پهلوان به هیچ وجه فصل خوبی را در پرسپولیس پشت سر نگذاشته‌اند و باشگاه عملا هیچ مخالفتی با جدایی‌شان نداشت. شاید بهترین خرید این فصل فولاد، فرشید اسماعیلی بود که با یک بدشانسی بسیار بزرگ با پارگی رباط صلیبی روبه‌رو شد و به همین سادگی فصل را از دست داد. بازیکنی که می‌توانست به یک ستاره کلیدی برای اهوازی‌ها تبدیل شود. همین مصدومیت باشگاه را مجاب کرد که به هر قیمتی رضایت پاتوسی برای تمدید قرارداد را به دست بیاورد.

فولاد تیم خوبی را مهیای لیگ برتر بیست و دوم کرده اما این تیم با آن تصور اولیه فولادی‌ها و خود نکونام از تیم تفاوت‌های بزرگی دارد. باشگاه در خط حمله لوسیانو پریرا را از دست داده است. بازیکنی که در چند فصل گذشته یکی از بهترین‌های این تیم بود و همواره گل‌های حساس زیادی برای باشگاه به ثمر می‌رساند. ساسان حسینی، احسان مرادیان، محمدرضا عباسی، مهران درخشان‌مهر و آرش رضاوند نیز همگی در فصل گذشته برای این تیم به میدان می‌رفتند و حالا تیم را ترک کرده‌اند. نفراتی که به عنوان جایگزین برای این تیم جذب شده‌اند اما در مجموع میانگین سنی بسیار بالایی دارند. فولاد با این نفرات و همچنین تمدید قرارداد با کولیبالی و پاتوسی، یکی از مسن‌ترین تیم‌های این فصل فوتبال ایران خواهد بود. با این شرایط سنی جنگیدن در سه جام مختلف، به چالش بسیار بزرگی برای این باشگاه تبدیل خواهد شد. حتی اگر از شرایط سنی عبور کنیم، بازیکنان جدید فولاد هیچکدام در فرم خوبی قرار ندارند و در قامت یک ستاره به این تیم ملحق نشده‌اند. این نفرات عموما پایان خوبی در تیم سابق‌شان نداشتند و آن باشگاه‌ها هیچ اصراری به حفظ‌شان نشان ندادند. اگر نکو بتواند همه آنها را احیا کند، فولاد در فصل جدید برای قهرمانی مبارزه خواهد کرد. در غیر این صورت اما بعید است در برخورد با رقبای پرستاره‌ای مثل استقلال، سپاهان، پرسپولیس و تراکتور، فولاد شانس چندانی برای قهرمانی رقابت‌های لیگ داشته باشد.

همه منتظرند تا عملکرد نکو در این فصل را تماشا کنند. مردی که با وجود دریافت چند پیشنهاد خوب ترجیح داد به همین روند تدریجی مربیگری ادامه بدهد و در فولاد بماند. باشگاه یک تیم درخشان برای نکو نبسته و این کار مربی فولادی‌ها را در لیگ بیست و دوم بسیار دشوار خواهد کرد. آنها روی کاغذ به سراغ اسم‌های مطرح زیادی رفته‌اند اما اسم‌های مطرحی که یا در فرم خوبی نیستند و یا سن و سال زیادی دارند. اگر نکو بتواند همه این نفرات را در بهترین فرم ممکن قرار بدهد، دست به یک معجزه تمام‌عیار زده است.