آریا طاری

هیچ‌کس آخرین شکست استقلال در رقابت‌های لیگ برتر را به یاد نمی‌آورد. چراکه آبی‌ها در سراسر هفته‌های فصل گذشته هرگز زمین را به عنوان تیم بازنده ترک نکرده‌اند. این تیم البته در پایان فصل با جدایی سرمربی‌اش روبه‌رو شد اما هدف بزرگ ستاره‌های آبی، تکرار همان موفقیت فصل گذشته با یک مربی جدید است. ساپینتو انگیزه‌های بسیار زیادی را برای فصل جدید به این تیم تزریق خواهد کرد. تیمی که البته هنوز کارش با بازار نقل و انتقالات به طور کامل تمام نشده است.

 

ترکیب احتمالی فصل جدید

هنوز معلوم نیست ساپینتو تیمش را با چه روشی به زمین می‌فرستد. اگر هنوز مجیدی سرمربی آبی‌ها به حساب می‌آمد، حدس زدن ترکیب اصلی این تیم برای فصل تازه کار راحت‌تری بود. به هر حال با هر روشی که مد نظر مربی پرتغالی باشد، سیدحسین حسینی گلر شماره یک آبی‌ها در این فصل به حساب می‌آید. یکی از بهترین‌های این تیم در فصل گذشته، حالا بازوبند کاپیتانی را نیز در فصل جدید روی بازو خواهد داشت. تعداد کلین‌شیت‌های سیدحسین در لیگ قبلی، یکی از کلیدی‌ترین دلایل موفقیت این باشگاه به شمار می‌رفت و همه انتظار دارند حسینی این موفقیت را دوباره تکرار کند. سوابق قبلی نشان می‌دهد مربی پرتغالی علاقه زیادی به استفاده از سه دفاع در ترکیب تیمش ندارد. در این صورت، به احتمال بسیار زیاد رافا سیلوا و احتمالا مرادمند در قلب دفاع تیم قرار خواهند گرفت. مرادمند هم مثل سیلوا در فصل گذشته عملکرد خوبی در استقلال داشت و اگر دوباره در همان فرم قرار بگیرد، کمک بزرگی به استقلال خواهد کرد. در سمت راست خط دفاعی رقابت جذابی بین حردانی و میرزایی برای بازی کردن شکل می‌گیرد. فعلا حردانی شانس بیشتری برای فیکس شدن در استقلال دارد. در سمت چپ نیز فعلا جعفر سلمانی گزینه اصلی آبی‌ها به حساب می‌آید. هرچند که زمزمه‌هایی در مورد خرید محمد نادری نیز به گوش می‌رسد. در میانه زمین، مهدی مهدی‌پور مرد بدون جانشین استقلال به شمار می‌رود. زبیر نیک‌نفس و آمانوف هم هافبک‌های دیگری هستند که احتمالا ترکیب اصلی استقلال در میانه زمین را شکل می‌دهند. همه این بازیکنان فصل گذشته نیز لباس آبی به تن داشتند و برای تیم مجیدی به میدان می‌رفتند. کمی جلوتر از آنها اما به احتمال زیاد کوین یامگا، سجاد شهباززاده و شاید کاوه رضایی، ترکیب هجومی استقلال را تشکیل خواهند داد. البته هنوز احتمال جدایی یامگا و پیوستن بازیکنی مثل محبی نیز به استقلال وجود دارد. به هر حال انتظار می‌رود که این تیم فصل جدید را با سه مهاجم در ترکیبش شروع کند.

 

نقطه ضعف ترکیب احتمالی

فعلا آن‌چه در مورد ترکیب احتمالی استقلال در فصل جدید به چشم می‌آید، قدرتمند نبودن خط هافبک این تیم است. نفراتی مثل مهدی‌پور، نیک‌نفس و آمانوف همگی فوتبالیست‌های بسیار خوبی هستند اما استقلال در این بخش از زمین، یک وزنه واقعی در اختیار ندارد. بازیکنی که به یک سوپراستار برای تیم تبدیل شود و بار آبی‌ها در میانه میدان به دوش بکشد. شاید به همین خاطر است که ساپینتو در خط هافبک، نیم‌نگاهی به جذب بازیکن خارجی دارد. فصل گذشته نیز کمبود خلاقیت در میانه زمین استقلالی‌ها احساس می‌شد. آنها تیمی با دفاع بسیار مستحکم بودند که به سختی گل می‌خورد و اصلا نمی‌باخت اما در عین حال، در خلق موقعیت تیم فوق‌العاده‌ای به نظر نمی‌رسیدند. این شاید تنها نقطه ضعف جدی آنها برای شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران باشد. اگر استقلال بتواند یک خرید خوب در این بخش از زمین انجام بدهد، شرایط به مراتب بهتری برای شروع رقابت‌های این فصل خواهد داشت. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا آنها به سراغ خریدی در این بخش زمین می‌روند یا به داشته‌های فعلی‌شان تکیه می‌کنند.

 

نقطه قوت ترکیب احتمالی

یکی از اولین نقاط قوت ترکیب احتمالی استقلال در فصل جدید خط دروازه است. جایی که حسینی به آمادگی مطلوبی رسیده و می‌تواند در این فصل هم مهره‌ای مهم و کلیدی برای استقلال باشد. به نظر می‌رسد در دفاع کناری هم تیم شرایط بسیار خوبی دارد. اگر نادری به تیم ملحق شود، استقلال صاحب چهار دفاع کناری تخصصی خواهد شد. اتفاقی که نگرانی‌ها را در مورد خط دفاعی این تیم به حداقل می‌رساند. در خط حمله نیز شرایط استقلال خوب به نظر می‌رسد. هرچند که قبل از جذب کاوه رضایی یا محبی، نمی‌توان با اطمینان از این بخش زمین به عنوان نقطه قوت این تیم نام برد اما اگر هر دو بازیکن جذب شوند، استقلال یک خط حمله بسیار قدرتمند در رقابت‌های لیگ برتر بیست و دوم خواهد داشت. جذب این دو نفر می‌تواند قدرت خط حمله این تیم را به شکل فزاینده‌ای بالا ببرد. در این صورت می‌توان ادعا کرد که خط حمله نیز به یکی از نقاط قوت این فصل استقلال تبدیل شده است.