آقای خاص، شعبه آسیا!

در فاصله‌ای کوتاه پس از انتخاب یک مربی پرتغالی توسط باشگاه استقلال، سپاهانی‌ها نیز به سراغ مورایس رفتند و او را به عنوان سرمربی جدیدشان انتخاب کردند تا فصل جدید با رقابت بین دو گزینه پرتغالی در فوتبال ایران کلید بخورد. مورایس در مقطعی، گزینه هدایت آبی‌ها نیز به شمار می‌رفت. او تا امروز در تیم‌های زیادی فعالیت کرده اما موفق‌ترین بخش دوران سرمربیگری‌اش در دو کشور آسیایی رقم خورده است. مورایس در کره جنوبی و عربستان فوق‌العاده موفق بوده و حالا قصد دارد این موفقیت را در موقعیت کاری تازه‌اش نیز تجربه کند.

آریا رهنورد

از مورینیو تا مورینیو

مربیگری برای ژوزه مورایس، حدود 23 سال قبل با کار در رده‌های سنی پایه در بنفیکا شروع شد. مورایس سابقه بازی چندانی نداشت و به همین خاطر در شروع دوران کاری، شناخته نمی‌شد. او در چند تیم مختلف کار کرد و در آخرین فصل حضور ژوزه مورینیو در باشگاه پورتو، از این مربی پیشنهاد همکاری گرفت. مورایس برای مدتی دستیار مورینیو شد اما در فهرست دستیاران او در باشگاه چلسی نبود و تصمیم گرفت به عنوان سرمربی به کار ادامه بدهد. او در باشگاه‌هایی مثل سانتاکلارا، الفیصلی عربستان و استاد تونسین در لیگ تونس کار کرد و برای مدتی هم سرمربی تیم ملی یمن شد. قهرمانی لیگ تونس به عنوان اولین جام دوران مربیگری، توجه‌ها را به استعدادهای این سرمربی جلب کرد. همان روزها بود که آندره ویلاش بواش از کادر فنی ژوزه مورینیو در باشگاه اینتر جدا شد تا سرمربیگری را تجربه کند. ژوزه در جست‌وجوی یک دستیار، به سراغ دستیار قدیمی‌اش رفت و مورایس را با خودش به اینتر بود. نراتزوری یکی از بهترین فصل‌های تاریخش را همان سال تجربه کرد. تیمی که هم سری آ را برد، هم در جام حذفی قهرمان شد و هم روی سکوی اول لیگ قهرمانان رفت تا یک سه‌گانه تاریخی را پشت سر گذاشته باشد. مورینیو و مورایس بعد از آن تجربه شاهکار، راهی رئال مادرید شدند و برای چند فصل در این باشگاه کار کردند. پس از آن هم آقای خاص راهی چلسی شد و مورایس او را به عنوان دستیار همراهی کرد. بعد از برکناری مورینیو از چلسی، همکاری بین این دو مربی نیز تمام شد. با این حال رابطه صمیمانه آنها همواره ادامه داشت. مورایس بارها تاکید کرده که ژوزه نه فقط در قامت یک سرمربی، بلکه به عنوان یک انسان تاثیر شگرفی روی او گذاشته است.

سپاهان قبلا با یک مربی خارجی یعنی لوکا بوناچیچ به فینال آسیا رسیده و با یک مربی خارجی دیگر یعنی کرانچار، لیگ و جام حذفی را برده است. آنها امیدوارند بعد از هفت سال دوری از قهرمانی لیگ، این تجربه با مورایس برای‌شان تکرار شود

کولاک در کره

مورایس بعد از ترک چلسی و جدا شدن از مورینیو، در ترکیه، یونان، انگلیس و اوکراین مربیگری کرد و به نتایج دلخواهش نرسید. با این وجود رفتن به لیگ کره جنوبی و باشگاه جونبوک موتورز، یک تصمیم ایده‌آل برای این مربی به حساب می‌آید. او در طول دو فصل هدایت این دو باشگاه، دو بار قهرمان لیگ کره جنوبی شد و یک بار هم جایزه بهترین مربی فصل کره را از آن خودش کرد. او در دومین فصل جام حذفی کره را هم برد تا تنها در دو سال حضور در این کشور، سه جام مهم به دست آورده باشد. این موفقیت چیزی نبود که به سادگی انکار شود. حالا مورایس در کانون توجه قرار داشت و تیم‌های ثروتمند قاره آسیا برای جذبش دست به جیب شدند.

سکوی اول

مورایس که قبلا هم در لیگ عربستان کار کرده و حتی توانسته بود جام حذفی این کشور را با الشباب ببرد، بعد از درخشش در فوتبال کره با پیشنهاد الهلال روبه‌رو شد و روی نیمکت این تیم نشست. مورایس الهلال را با 18 برد در 30 مسابقه قهرمان لیگ عربستان کرد. باشگاه عربستانی در آن فصل صاحب بهترین خط دفاعی لیگ عربستان بود. با این حال مدیران باشگاه از شرایط تیم در آسیا راضی نبودند و همین مساله به رقم خوردن تغییر روی نیمکت این تیم منجر شد. بعد از جدایی از این باشگاه، مورایس تا امروز تیم دیگری را برای خودش انتخاب نکرده بود. حالا او هدایت یک باشگاه ایرانی را بر عهده گرفته و جانشین محرم نویدکیا در سپاهان شده است. سپاهان قبلا با یک مربی خارجی یعنی لوکا بوناچیچ به فینال آسیا رسیده و با یک مربی خارجی دیگر یعنی کرانچار، لیگ و جام حذفی را برده است. آنها امیدوارند بعد از هفت سال دوری از قهرمانی لیگ، این تجربه با مورایس برای‌شان تکرار شود. هرچند که بعد از جدایی چندین بازیکن، این مربی کار سختی برای ترمیم سپاهان خواهد داشت.

پرتغالی کم حاشیه

مورایس برخلاف بسیاری از مربیان پرتغالی، اهل دعوا و عصبانیت نیست و کارش را در سکوت و آرامش انجام می‌دهد. او به نوعی متخصص نتیجه گرفتن در آسیا بوده و تا امروز در دو کشور آسیایی عالی ظاهر شده است. مورایس هم در کره بسیار موفق بوده و هم در عربستان و حالا در سومین کشور آسیایی نیز یک موفقیت بزرگ را جست‌وجو می‌کند. او در عربستان و کره 6 جام به دست آورده و حالا سرمربی یکی از تیم‌های مدعی قهرمانی در فوتبال ایران شده است.