آریا رهنورد

همه دیدارهای هفته ماقبل ‌پایانی این فصل لیگ برتر امشب به صورت همزمان برگزار خواهند شد. هشت مسابقه که روی سرنوشت قهرمانی تاثیری ندارند اما شاید تکلیف نبرد بقا را روشن کنند. بازی‌هایی که حتی بدون حساسیت جدولی، همچنان جذاب و تماشایی خواهند بود. به نظر می‌رسد در هفته‌های پایانی، چند تیم دیگر استرس چندانی ندارند و همین مساله می‌تواند به بالارفتن کیفیت بازی‌ها کمک شایانی کند. دیدارهای امروز، مسابقات جالبی در این فصل خواهند بود و جذابیت بسیار زیادی خواهند داشت.

نفت مسجد در این چند فصل همواره در آخرین هفته‌ها از خطر سقوط گریخته و حالا دوباره می‌خواهد این ماموریت همیشگی را با موفقیت به پایان برساند

نفت مسجدسلیمان-صنعت نفت؛  دربی نفت!

این بازی به لحاظ جدولی برای علیرضا منصوریان و تیمش حساس نیست اما برای تیم رقیب به شدت حیاتی به نظر می‌رسد. نفت مسجد در این چند فصل همواره در آخرین هفته‌ها از خطر سقوط گریخته و حالا دوباره می‌خواهد این ماموریت همیشگی را با موفقیت به پایان برساند. با توجه به برتری آنها در مجموع دو دیدار رودررو روبه‌روی فجرسپاسی، رسیدن به یک سه امتیاز در دو دیدار باقی‌مانده بقای این تیم را تضمین می‌کند. در حقیقت اگر شاگردان مهاجری برنده نبرد امروز شوند، پرونده سقوط را رسما خواهند بست و فجر و شهرخودرو را به رقابت‌های لیگ یک خواهند فرستاد. شکست خوردن در این بازی اما کار آنها را بسیار سخت می‌کند. اگر آنها شکست بخورند و دو حریف ته جدولی‌شان به برتری برسند، همه چیز به هفته پایانی می‌کشد و نفت در آن هفته روبه‌روی تیم شکست‌ناپذیر استقلال قرار می‌گیرد. مسابقه‌ای که برای آنها اصلا ساده نخواهد بود. نفت مسجدسلیمان در چهار هفته گذشته هیچ بردی نداشته اما فقط یک بار شکست خورده است. نفت آبادان نیز در هفت هفته اخیر نتوانسته زمین را به عنوان تیم برنده ترک کند و در این هفته‌ها دو بار نیز بازنده شده است.

ذوب‌آهن-نساجی؛

زمانی برای بازی زیبا

قبل از جدال امروز در اصفهان، هیچ فشاری روی این دو تیم نیست و انتظار می‌رود همین مساله، یک مسابقه تماشایی را بین آنها رقم بزند. ذوب و نساجی نه گزینه سهمیه هستند و نه کاندیدای سقوط به حساب می‌آیند. ذوب با هیچ نتیجه‌ای در دو هفته پایانی نمی‌تواند در رده‌ای بالاتر از رده فعلی‌اش قرار بگیرد اما نساجی این شانس را دارد که حتی برای رسیدن به رتبه هفتم جدول تلاش کند. شرایط نیمکت دو تیم نیز کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. ذوب به تازگی قرارداد تارتار را تمدید کرده تا پروژه این مربی حداقل برای یک فصل دیگر در این باشگاه ادامه داشته باشد. نساجی اما همچنان با سرمربی موقت به کار ادامه می‌دهد و برای معرفی سرمربی جدیدش در انتظار پایان این فصل خواهد بود. رویارویی قهرمان جام حذفی با یکی از تیم‌های جوان و تاکتیکی لیگ برتر، تماشایی خواهد بود. این آخرین میزبانی تیم اصفهانی در رقابت‌های این فصل لیگ برتر به حساب می‌آید.

یحیی گل‌محمدی امروز بعد از مدتی طولانی در پایان دوران محرومیتش به نیمکت پرسپولیس برمی‌گردد. این یک مسابقه احساسی برای او خواهد بود. چراکه یحیی باید روبه‌روی تیم سابقش در فوتبال ایران قرار بگیرد

فولاد-سپاهان، ذهن‌های زیبا!

بدون تردید یکی از مهیج‌ترین نبردهای این هفته لیگ برتر، در اهواز رقم می‌خورد. جایی که تیم نکو از تیم محرم میزبانی خواهد کرد. دو مربی جوان با دو فلسفه کاملا متفاوت در مربیگری که یکی از آنها طرفدار فوتبال هجومی است و دیگری به فوتبال کاملا دفاعی علاقه دارد. برخوردهای این دو تیم همیشه جذاب بوده‌اند. فولادی‌ها که در رده پنجم جدول ایستاده‌اند، به دنبال تصاحب رده چهارم هستند و سپاهان که فعلا با یک بازی بیشتر نسبت به پرسپولیس در رده دوم دیده می‌شود، هدفی به جز رسیدن به نایب‌قهرمانی لیگ برتر در ذهن ندارد. فولاد در آخرین بازی خانگی‌اش در این استادیوم بازنده شده و حالا در واپسین نبرد خانگی فصل، قصد دارد یک پایان خوش برای هوادارانش بسازد. سپاهانی‌ها در مسابقه رفت در اصفهان موفق به شکست دادن فولاد شدند اما فولادی‌ که امروز روبه‌روی آنها قرار می‌گیرد، تیمی به مراتب منظم‌تر و پرمهره‌تر به نظر می‌رسد.

تراکتور-فجر؛ سکوی خالی از سنگ

حکم مسابقه جنجالی تراکتور و پرسپولیس هنوز صادر نشده اما کمیته انضباطی با یک دستور موقت، حضور تماشاگران تبریزی در استادیوم را ممنوع کرده است. در حقیقت تراکتوری‌ها بعد از چند سال، بالاخره استادیوم خانگی‌شان را پر کردند اما بلافاصله کاری کردند که حداقل دیگر در این فصل هیچ مسابقه خانگی‌ را با حضور تماشاگران برگزار نکنند! ماجراهای عجیب مسابقه هفته قبل، موجب شد که نبرد تراکتور و فجر روبه‌روی سکوهای خالی برگزار شوند. مسابقه‌ای که برای تنها نماینده شیراز در لیگ بیست و یکم بسیار کلیدی به نظر می‌رسد. فجر باید در این مسابقه به برتری برسد و در انتظار لغزش حریف باشد. در این صورت آنها می‌توانند در هفته پایانی نیز برای بقا مبارزه کنند. فجر با هیچ نتیجه‌ای در پایان دیدارهای امروز از منطقه سقوط خارج نمی‌شود اما اگر آنها برنده شوند و نفت مسجدسلیمان مسابقه‌اش را بدون برد تمام کند، شانس این تیم برای جنگیدن بر سر بقا احیا خواهد شد.

پرسپولیس-شهرخودرو؛ بازگشت آقای مربی

یحیی گل‌محمدی امروز بعد از مدتی طولانی در پایان دوران محرومیتش به نیمکت پرسپولیس برمی‌گردد. این یک مسابقه احساسی برای او خواهد بود. چراکه یحیی باید روبه‌روی تیم سابقش در فوتبال ایران قرار بگیرد. تیمی که با این مربی آسیایی شده بود و حالا در یک قدمی سقوط به رقابت‌های لیگ یک قرار گرفته است. شهرخودرو در صورت شکست در مسابقه امروز، بدون هیچ تردیدی سقوط را تجربه می‌کند. آنها در صورت کسب تساوی نیز تنها در شرایطی در لیگ می‌مانند که نفت مسجدسلیمان شکست بخورد و فجر هم به پیروزی دست پیدا نکند. فعلا همه چیز علیه تیم سیدعباسی است و شانس زیادی برای بقای این تیم در لیگ برتر وجود ندارد. آنها البته در نیم‌فصل اول با متوقف کردن سرخ‌ها، یک شگفتی بزرگ را رقم زدند. شهرخودرو حالا امیدوار است در نیم‌فصل دوم لیگ برتر نیز یک شگفتی بزرگ خلق کند.

مس رفسنجان-استقلال؛ علیه شکست!

دیدار رفت این دو تیم در استادیوم آزادی، یکی از بهترین و تماشایی‌ترین مسابقه‌های لیگ برتر بود و حالا انتظار می‌رود این روند در مسابقه برگشت نیز تکرار شود. تیم محمد ربیعی در این فصل عالی نتیجه گرفته و به دنبال حفظ سکوی چهارم است. استقلال هم با فرهاد قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شده و در یک فصل رویایی، تنها به شکست نخوردن در دو هفته باقی مانده و پایان بدون شکست لیگ فکر می‌کند. این بازی جدال بهترین گل‌زنان این فصل لیگ برتر هم هست. منشا با 14 گل فعلا کفش طلا را به دست آورده و یامگا با 10 گل همچنان در تعقیب این سنگربان قرار دارد. بعید به نظر می‌رسد کوین بتواند در دو مسابقه باقی‌مانده منشا را در صدر جدول گل‌زنان لیگ برتر متوقف کند. فرهاد و تیمش تا امروز در این دوره لیگ رکوردهای بسیار زیادی را جابه‌جا کرده‌اند و حالا در این دو هفته به دنبال خلق رکوردهای دیگری خواهند بود.

آلومینیوم اراک-پیکان؛ تجربه و جوانی

در مورد نبرد آلومینیوم و پیکان، دو نکته جالب توجه وجود دارد. اول از همه تفاوت میانگین سنی دو تیم است. آلومینیوم مهره‌های باتجربه زیادی را در اختیار دارد و پیکان یکی از جوان‌ترین تیم‌های لیگ برتر به شمار می‌رود و گاهی حتی سه بازیکن دهه هفتادی را به صورت همزمان در ترکیب دارد. آنها حتی صاحب جوان‌ترین کاپیتان این روزهای لیگ برتر هم هستند. برخورد شاگردان حسینی و مهدی رحمتی، از یک نظر دیگر هم جالب است. این دو تیم با امتیاز نزدیک در رده‌های هشتم و نهم جدول به هم چسبیده‌اند و فصل نسبتا مشابهی را در فوتبال ایران پشت سر گذاشته‌اند.

هوادار-گل گهر؛ استاد به شاگرد رسید

یکی دیگر از دیدنی‌ترین اتفاقات این هفته لیگ برتر، رویارویی رضا عنایتی و امیر قلعه‌نویی است. قلعه‌نویی اولین مربی‌ای بود که عنایتی را به استقلال برد و او را به یک ستاره در فوتبال ایران تبدیل کرد. این دو نفر برای سال‌ها در چند تیم همکار بودند و حالا در قامت دو مربی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. هم هوادار و هم گل گهر در این فصل عملکرد قابل قبولی داشته‌اند و فصل نسبتا خوبی را پشت سر گذاشته‌اند. عملکرد عنایتی و تیمش در اولین فصل صعود به لیگ برتر فراتر از حد انتظار بوده است.