آریا رهنورد

مواجه‌ شدن شور و شوق تماشاگران بوکا و ریورپلاته در آخرین جلسه تمرینی تیم‌های محبوب قبل از دیدار برگشت فینال لیبرتادورس، هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید اما این هیجان خیلی زود با مقادیر قابل توجهی از نفرت در هم آمیخته شد. «فینال لیبرتادورس» حالا به خبرسازترین مسابقه فوتبال در تمام دنیا تبدیل شده و این اتفاق در حالی رخ داده است که اکنون  دیگر زمان برگزاری مسابقه مشخص نیست. ستاره‌های بوکاجونیورز حاضر نیستند در چنین شرایطی در زمین حریف به میدان بروند و هواداران ریور نیز هیچ تضمینی برای برقراری امنیت حریف نمی‌دهند. سوپرکلاسیکو، همیشه بازی مرگ و زندگی بوده و حالا به بازی مرگ و مرگ بدل شده است.

دوئل بوکا-ریور حتی در عادی‌ترین وضعیت ممکن در لیگ فوتبال آرژانتین، سرشار از دشمنی و حساسیت است. عجیب نیست که وقتی دو باشگاه در فینال جام باشگاه‌های آمریکای جنوبی با هم روبه‌رو می‌شوند، این حساسیت به شکل فزاینده‌ای رشد کند. بوکاجونیورز تا امروز 6 بار قهرمان لیبرتادورس شده و ریورپلاته نیز سه بار این جام ارزشمند را از آن خودش کرده است. دو باشگاه بزرگ فوتبال آرژانتین در مجموع 15 بار در فینال این تورنمنت حضور داشته‌اند اما امسال برای اولین بار در فینال مشترک لیبرتادورس قرار گرفتند. پیش از این تنها دو بار فینالیست‌های این جام از یک کشور بودند و هر دو بار این اتفاق برای برزیل رخ داده بود. بوکا با شکست دادن پالمیراس در نیمه‌نهایی راهی فینال شد و ریورپلاته با کنار زدن گرمیو برزیل خودش را به دیدار نهایی جام رساند. این برخورد می‌توانست یک موفقیت باشکوه برای فوتبال آرژانتین تلقی شود. استعدادیاب‌ها از سراسر دنیا خودشان را به مسابقه رفت بوکاجونیورز و ریورپلاته رساندند و در این جدال جذاب، ستاره‌های جوان دو تیم را زیر نظر گرفتند. دیدار رفت فینال در اوج حساسیت برگزار شد و تنش و برخورد در جریان بازی به حدی بود که مسابقه ابدا نمی‌توانست سطح فنی جالب توجهی داشته باشد. سهم هر تیم از این نبرد پرحادثه، دو گل بود. درست وقتی بسیاری از اهالی فوتبال در دنیا برای تماشای دیدار برگشت آماده می‌شدند، حوادث شوم سریالی، برگزاری این مسابقه‌ را در هاله‌ای از ابهام قرار داد. طرفداران دو باشگاه برای نشان دادن حمایت‌شان از تیم‌های موردعلاقه، در آخرین تمرین‌های قبل از فینال استادیوم‌های محل تمرین را پر  کردند اما در شرایطی که ستاره‌های دو باشگاه برای بازی بزرگ مهیا می‌شدند، تماشاگرها به استقبال یک جنگ تمام‌عیار می‌رفتند.

ساعاتی قبل از فینال برگشت لیبرتادورس، هواداران ریورپلاته ورزشگاه خانگی این تیم را کاملا پر کرده بودند. گروهی از هواداران تیم میزبان در فضای نزدیک ورزشگاه، در انتظار اتوبوس تیم حریف ماندند و به محض دیدن اتوبوس باشگاه بوکا، حمله را آغاز کردند. این حمله، به شکسته‌ شدن شیشه‌های اتوبوس منجر شد و بلافاصله پلیس با شدیدترین برخورد ممکن به این ماجرا واکنش نشان داد و برای کنترل اوضاع از گاز اشک‌آور استفاده کرد. این گاز علاوه بر هواداران جنجالی ریور، ستاره‌های بوکا را نیز تحت تاثیر قرار داد. جماعت افراطی بیرون ورزشگاه، بزرگ‌ترین ظلم را به 70 هزار تماشاگری کردند که مشغول لحظه‌شماری برای تماشای این مسابقه از نزدیک بودند. ستاره بوکاجونیورز پابلو پرز از ناحیه چشم دچار مصدومیت شد و به بیمارستان رفت. او در حالی به استادیوم برگشت که باندپیچی چشمش، برای هم‌تیمی‌ها نگران‌کننده به نظر می‌رسید. ابتدا قرار بود مسابقه با چند ساعت تاخیر برگزار شود و بازیکنان تیم مهمان کاملا از این وضعیت ناراضی به نظر می‌رسیدند. آنها اعتقاد داشتند که در زمین بازی امنیت ندارند و با این روند حتی اگر برنده فینال شوند، ممکن است در زمان برگزاری جشن با هجوم هواداران تیم رقیب مواجه شوند. سرانجام پس از برگزاری یک جلسه اضطراری، بازی به روز یکشنبه موکول شد اما در نهایت مدیران کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی تصمیم گرفتند انجام بازی در روز یکشنبه را نیز لغو کنند. هنوز هیچ زمانی برای برگزاری این بازی، در نظر گرفته نشده است.

ریور و بوکا قرار بود یکی از جذاب‌ترین جدال‌های فوتبال در جهان را رقم بزنند اما در فینال لیبرتادورس، خالق لحظه‌های شرم‌آوری شدند. ستاره‌های تیم مهمان معتقدند که به دلیل حمله هواداران رقیب، رای بازی باید به دادگاه برود و نتیجه سه بر صفر به سود آنها اعلام شود. ستاره‌های تیم میزبان نیز معتقدند که از آن‌جایی که بازیکنان حریف حاضر به شرکت در مسابقه نشده‌اند، نتیجه باید سه بر صفر به سود خودشان اعلام شود. این وسط، «فوتبال» بزرگ‌ترین قربانی است. رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی اعتقاد دارد هر دو باشگاه باید برای عبور از این تنش‌ها، زمان داشته باشند و مسابقه وقتی برگزار خواهد شد که پلیس نیز شدیدترین تدابیر امنیتی را در اطراف ورزشگاه پیاده کند. شهردار بوینس‌آیرس نیز باور دارد که مافیای فوتبال آرژانتین با استفاده از «حماقت» برخی از تماشاگرها، تلاش کرده‌اند تا به برگزاری این بازی لطمه بزنند. به نظر می‌رسد آرژانتین در شرایط فعلی برای برگزاری این مسابقه آماده نیست. بهترین جمله درباره ماجراهای تلخ روزهای گذشته، از سوی خوان رومن ریکلمه اسطوره فوتبال آرژانتین مطرح شده است:«دیگر مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد. هر دو تیم بازنده هستند. همین که هنوز کسی کشته نشده، باید ما را خوشحال کند.»