آریا رهنورد

یحیی گل‌محمدی مربیگری را از ذوب آهن شروع نکرد اما دورانی که او در این باشگاه پشت سر گذاشت، نقش مهمی در تبدیل شدنش به یک مربی کاملا تثبیت‌شده در فوتبال ایران ایفا کرد. او با ذوب در دو فصل پیاپی قهرمان جام حذفی شد و روزهای بسیار خوبی را با این باشگاه سپری کرد. حالا گل‌محمدی در قامت سرمربی پرسپولیس، به استادیوم فولادشهر برمی‌گردد تا در یک جدال بسیار حساس، روبه‌روی تیمی قرار بگیرد که در نیم‌فصل اول لیگ برتر به راحتی شکستش داده بود. مرد اول نیمکت قرمزها این بار هم باید جریان بازی را از روی سکوها دنبال کند.

شکست دادن پیکان بعد از دو تساوی متوالی، قرمزها را به روند خوبی برگرداند. نکته مهم آن نبرد، پیروز شدن پرسپولیس با وجود اخراج زودهنگام امید عالیشاه بود. اتفاقی که نتوانست نظم و آرامش را از ترکیب سرخ‌ها بگیرد. این برد در آن شرایط سخت و غیرقابل پیش‌بینی، اتفاق مهمی بود و پرسپولیسی‌ها را یک قدم جلو برد. توقف رقیب همیشگی نیز به آنها کمک کرد تا در هفته‌های باقی‌مانده لیگ برتر را کمی امیدوارانه دنبال کنند. پرسپولیس در این فصل اصلا بد نتیجه نگرفته اما عملکرد این تیم دائما با نتایج استقلال مقایسه شده است. شاگردان یحیی در این فصل فقط «دو شکست» را روبه‌روی آلومینیوم و نفت آبادان پشت سر گذاشته‌اند اما قیاس این آمار با فصل بدون شکست استقلال، این تیم را تحت فشار قرار داده است. تیم یحیی در نبرد امروز با ذوب، شرایط بهتری نسبت به هفته گذشته خواهد داشت. مهدی ترابی بعد از یک جلسه محرومیت دوباره به ترکیب تیم برمی‌گردد و در بین نفرات ثابت این تیم قرار می‌گیرد، وحید امیری نیز اخیرا به تمرین‌های گروهی برگشته و به نظر می‌رسد حتی اگر در این مسابقه فیکس نباشد، به عنوان بازیکن ذخیره برای دقایقی روبه‌روی ذوب به میدان خواهد رفت. امید عالیشاه نیز به دلیل محرومیت، غایب قطعی سرخپوشان در این مسابقه است. به نظر می‌رسد یحیی همانند هفته گذشته باز هم از حامد لک روی خط دروازه استفاده می‌کند و سیدجلال حسینی را نیز در خط دفاعی قرار می‌دهد. به احتمال بسیار زیاد محرومیت انضباطی مهدی عبدی نیز به پایان می‌رسد تا شاید او نیز در دقایقی از این بازی در ترکیب تیم قرار بگیرد. نتیجه این مسابقه برای تیم یحیی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. آنها به خوبی می‌دانند که حتی یک لغزش ساده، ممکن است فرصت ساختن یک معجزه را از این تیم بگیرد. پرسپولیس برای امیدوار ماندن به ادامه فصل، باید در تک تک دیدارهای پیش رو به برتری برسد و امیدوار به امتیاز دادن استقلالی‌ها در ادامه راه باشد.

نکته مهم در مورد مسابقه امروز، بازگشت تماشاگرها به سکوهای فولادشهر خواهد بود. بلیت فروشی این بازی خیلی زود شروع شده و انتظار می‌رود تماشاگران زیادی نیز برای دیدن بازی به استادیوم بروند. البته اینکه هنوز ظرفیت کامل بلیت‌فروشی فعال نشده و ورزشگاه‌های ایران همچنان فرصت پر شدن ندارند، قابل نقد به نظر می‌رسد اما به هر حال بازگشت هوادارها در هر مقیاسی، یک اتفاق امیدوارکننده برای فوتبال ایران است. تیم مهدی تارتار در دو بازی گذشته‌اش در لیگ برتر، عملکرد چندان خوبی نداشته و نتوانسته انتظارها را برآورده کند. آنها تا قبل از تعطیلات لیگ برتر به دلیل دیدارهای تیم ملی، در بهترین فرم ممکن قرار داشتند. ذوب با چهار برد رویایی متوالی روبه‌روی شهرخودرو، فولاد، آلومینیوم و مس رفسنجان به تعطیلات رفت اما در بازگشت دوباره به لیگ برتر، روبه‌روی نفت مسجدسلیمان و هوادار شکست خورد و حتی نتوانست گلی به ثمر برساند. تیم جوان مهدی تارتار اما امیدوار است دوباره به همان فرم قبلی برگردد و به یک حریف سرسخت برای تیم‌های لیگ برتری تبدیل شود. بعد از حرف و حدیث‌های هفته گذشته در مورد مجتبی حسینی، تارتار به خوبی می‌داند که در فضای آلوده فوتبال ایران با هر نتیجه‌ای روبه‌روی تیم سابقش مورد قضاوت قرار خواهد گرفت. او در این سال‌ها چندین بار مقابل پرسپولیس شکست خورده و اصلا دوست ندارد که این تجربه دوباره تکرار شود. ذوب در این فصل تیمی جوان و پرانگیزه بوده و در مجموع عملکرد قابل قبولی داشته اما هیچ چیز به اندازه بردن پرسپولیس نمی‌تواند در هفته‌های باقی مانده از این فصل به آنها و نتایج‌شان اعتبار بدهد.شاگردان گل‌محمدی در این فصل هرگز در خانه نباخته‌اند و بهترین تیم دیدارهای خانگی لیگ برتر هستند. حالا آنها در شرایطی مهیای یک نبرد خارج از خانه می‌شوند که هر دو شکست این فصل‌‌شان بیرون از آزادی رقم خورده است. سرخ‌ها در پنج هفته باقی‌‎مانده از این فصل، هیچ فرصتی برای اشتباه کردن ندارند. یک اشتباه ساده کافی است تا شرایط گره بخورد و این تیم دیگر شانسی برای فکر کردن به قهرمانی نداشته باشد. بردن هر پنج بازی باقی مانده، مهم‌ترین هدف این تیم تا پایان رقابت‌های لیگ برتر است. اتفاقی که شاید یک مسیر ناگهانی را برای لمس جام در اختیار این تیم قرار بدهد.