آریا طاری

در فاصله یک هفته به پایان دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا، فولاد خوزستان صعودش را به مرحله بعدی قطعی کرده و سپاهان هم روی کاغذ هنوز برای رسیدن به دور حذفی شانس دارد. آن‌چه در این مرحله اما به شدت به چشم آمده، درخشش و نظم بازی تیم اهوازی با هدایت جواد نکونام است. یک مربی جوان و جاه‌طلب که نشان داده با پیشرفت دائمی و حرکت رو به جلو در فوتبال اصلا غریبه نیست. نکو حالا یکی از مهم‌ترین تجربه‌های دوران فوتبالش را در فولاد سپری می‌کند.

فولاد؛ به دنبال سرگروهی

صعود فولاد به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا قطعی شده اما این اصلا به معنی تشریفاتی بودن جدال آخر این تیم با شباب الاهلی نیست. چراکه فولاد در جدول دو امتیاز بیشتر از این تیم دارد و اگر شکست بخورد، سرگروهی را از دست می‌دهد. یک نتیجه تساوی هم کافی خواهد بود تا تیم نکو این مرحله را به عنوان صدرنشین به پایان ببرد. جواد تجربه‌های جذابی در لیگ قهرمانان آسیا داشته است. او در پاس مصطفی دنیزلی، ستاره کلیدی تیمی بود که با قدرت از مرحله گروهی صعود کرد و حتی در دور حذفی نیز شروع بسیار خوبی داشت. نکو با استقلال قلعه‌نویی هم به نیمه‌نهایی جام حذفی رسید اما هیچوقت نتوانست به فینال این تورنمنت راه پیدا کند. او در این فصل تیمی را تحویل گرفت که لیگ را بسیار بد شروع کرده بود و دائما در معرض شکست‌های سنگین قرار می‌گرفت. هواداران فولاد امید چندانی به تیم‌شان نداشتند اما همان تیم، حالا به یکی از بهترین تیم‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا بدل شده است. فولاد در پنج بازی آسیایی، فقط یک گل دریافت کرده و مثل همیشه به لحاظ دفاعی، یک تیم مهارنشدنی بوده است. آنها با سه برد و دو تساوی، صدرنشین گروه هستند و توانسته‌اند صعودشان را قطعی کنند. این موفقیت بیشتر از هر کسی، به جواد نکونام تعلق دارد. کسی که ثابت کرده استاد برداشتن قدم‌های تدریجی در دنیای فوتبال است. جواد به عنوان بازیکن ابتدا در لیگ برتر ایران درخشید، سپس برای مدتی به یک لیگ عربی رفت و از آن‌جا به یکی از بهترین لیگ‌های دنیای فوتبال ملحق شد و سال‌ها در این موقعیت درخشید. او به عنوان مربی نیز از دستیاری شروع کرد، سپس به رقابت‌های لیگ یک رفت، از آن‌جا لیگ برتری شد و حالا نیز تجربه دلچسبی را در آسیا پشت سر گذاشته است. موفقیت فولاد بدون داشتن ستاره‌هایی با دستمزد نجومی، حتی برای رقبای عربی نیز عجیب و غافلگیرکننده به نظر می‌رسد. البته که این تازه شروع راه است و فولاد هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان دارد اما عملکرد این باشگاه تا همین‌جا نیز بسیار درخشان بوده است. آنها امیدوارند که این عملکرد خوب را در دور حذفی هم ادامه بدهند. لوسیانو پریرا درست مثل همیشه با دوندگی فوق‌العاده و آمادگی مثال‌زدنی، ستاره مهم فولاد در لیگ قهرمانان بوده است. بازیکنی که این هفته نیز گل مهم تیمش را روبه‌روی الغرافه قطر به ثمر رساند.

سپاهان؛ این آخرین فرصت است

نمایش سپاهان روبه‌ری پاختاکور نمایش چندان مطلوبی نبود. تیم محرم در بسیاری از دقایق این بازی، اصلا خوب بازی نکرد اما به لطف فرصت‌طلبی سجاد شهباززاده، به مسابقه و به جام برگشت. درست قبل از گل دوم سجاد، توپ به تیر دروازه سپاهان برخورد کرده بود. توپی که می‌توانست سپاهان را در مسیر شکست و حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار بدهد. به هر حال سپاهان همچنان زنده است و یک شانس دیگر برای ماندن در لیگ قهرمانان آسیا دارد. شانسی که البته برای این تیم بسیار سخت خواهد بود. سپاهان باید در دیدار پایانی، روبه‌روی الدحیل قرار بگیرد. نکته مثبت برای طلایی‌ها این است که صعود و حتی سرگروهی الدحیل از قبل قطعی شده و احتمال دارد این تیم با نفرات ذخیره روبه‌روی سپاهان قرار بگیرد. با این وجود خبر بد برای آنها این است که حذف پاختاکور از آسیا نیز قطعی شده و این تیم هم انگیزه زیادی برای دیدار آخر با التعاون نخواهد داشت. اگر التعاون در دیدار همزمان به برتری دست پیدا کند، دیگر نتیجه بازی سپاهان اصلا مهم نخواهد بود. چراکه در لیگ قهرمانان آسیا بازی رودررو بین تیم‌ها ملاک است و در چنین شرایطی، التعاون نسبت به سپاهان برتری دارد. اگر در روز پایانی سپاهان الدحیل را شکست بدهد و التعاون در بازی همزمان برنده نباشد، طلایی‌ها راهی مرحله بعدی خواهند شد. اگر سپاهان روبه‌روی الدحیل به تساوی برسد و التعاون شکست بخورد، باز هم سپاهان صعود خواهد کرد. با این وجود شانس صعود این تیم روی کاغذ اصلا زیاد به نظر نمی‌رسد. سپاهان تیمی به مراتب پرمهره‌تر از فولاد است اما در مجموع فصل خوبی را سپری نکرده و حذف احتمالی از آسیا، ناکامی این تیم را تکمیل خواهد کرد. شاید این ناکامی، دیگر به طور رسمی به دوران حضور نویدکیا روی نیمکت این تیم پایان بدهد.