آریا رهنورد

حالا که قیمت دلار سر به فلک می‌کشد و خرید بازیکنان اروپایی از مدت‌ها قبل برای تیم‌های ایرانی دشوار شده، توجه به بازار آسیای مرکزی در لیگ برتر ایران اوج گرفته است. مدت کوتاهی قبل استقلال با اومانوف ازبکستانی قرارداد بست و حالا پرسپولیس که اتفاقا دو بازیکن تاجیکی هم دارد، به سراغ یک مهاجم ازبک رفته است. قرمزها البته هنوز با تمیروف قرارداد امضا نکرده‌اند و برای مشخص شدن وضعیت نهایی او در انتظار استعلام فدراسیون هستند. اگر مشکل آیین‌نامه‌ای در مسیر این قرارداد وجود نداشته باشد، تیم یحیی برای ادامه فصل این مهاجم را به خدمت خواهد گرفت.

جوان و جاه‌طلب

مثبت‌ترین ویژگی در مورد شرزود تمیروف، شرایط سنی این بازیکن است. او هم مثل وحدت هناهوف جوان است و در 23 سالگی به سر می‌برد. او در شهرستان «گذار» در ویالت کشک‌دریا ازبکستان متولد شده است. جالب اینکه بیشتر ساکنین این منطقه اساسا تاجیک هستند و همه آنها به زبان فارسی صحبت می‌کنند. مهاجم 180 سانتی‌متری ازبکستانی، از همین شهر کوچک مسیرش را به سمت مشهورترین تیم‌های فوتبال ازبکستان هموار کرده است. او استعدادهای زیادی دارد و امیدوار است حضور در فوتبال ایران، یک قدم بسیار مهم برای پرورش دادن این استعدادها باشد.

کارنامه بازی

فوتبال حرفه‌ای برای تمیروف در سال 2017 در ترکیب نسف قارشی ازبکستان شروع شد. او در آن فصل فقط هشت بازی برای تیمش انجام داد و فقط یک بار موفق به گل‌زنی برای این باشگاه شد. حتی وقتی نسف قارشی به دیدارهای پلی‌آف قهرمانی لیگ رفت، تمیروف 19 ساله نقش مهمی در بازی‌های این تیم نداشت و بیشتر مسابقات را از روی نیمکت دنبال می‌کرد. شرزود که فرصت چندانی برای درخشش در این تیم نداشت، به تیم دیگری در شهر محل تولد خودش رفت و یک سال آنجا بازی کرد تا فرصت بیشتری برای دیده شدن به دست بیاورد. این تجربه برای این بازیکن کاملا موفقیت‌آمیز بود. او در فصل بعد دوباره به سطح اول فوتبال ازبکستان برگشت و این بار برای باشگاه مشعل به میدان رفت. سه پاس گل در چهار بازی اول برای تیمش، او را خیلی زود به یک ستاره در ترکیب این تیم تبدیل کرد. نکته مهم‌تر این بود که تمیروف در تک تک دیدارها به صورت بازیکن ثابت به میدان می‌رفت. با این وجود 21 هفته طول کشید تا او اولین گلش را برای تیم در لیگ به ثمر برساند. تمیروف آن فصل را با 25 بازی به پایان رساند. فصلی که با سه و چهار پاس گل برای این بازیکن تمام شد. با این وجود نمایش‌های خوب او موجب شد که باشگاه مهم پاختاکور برای خریدش اقدام کند. بازی در موفق‌ترین تیم فوتبال ازبکستان، چالش سختی برای شرزود بود. او در 9 هفته اول، فقط یک بازی برای این تیم انجام داد اما به محض فیکس شدن در این باشگاه، گل‌زنی را شروع کرد. تمیروف حتی در لیگ قهرمانان آسیا هم برای تیمش به میدان رفت و 22 دقیقه روبه‌روی تراکتور بازی کرد. او در مجموع در 26 بازی فصل گذشته در تمامی رقابت‌ها، هشت گل و سه پاس گل را به ثبت رسانده که آمار بسیار خوبی به نظر می‌رسد.

پست بازی

وینگر چپ، اصلی‌ترین و پرتکرارترین پست بازی تمیروف بوده است. با این وجود او می‌تواند به عنوان مهاجم مرکزی یا وینگر راست هم به میدان برود. این بازیکن هم مثل اومانوف، قابلیت بازی در چند پست مختلف را دارد. بدون تردید پرسپولیسی‌ها این بازیکن را به چشم یک وینگر چپ نمی‌بینند. چراکه در آن بخش از زمین ستاره‌های زیادی دارند. تمیروف در صورت ملحق شدن به پرسپولیس، به عنوان یک مهاجم مرکزی برای این تیم به میدان خواهد رفت.

افتخارات

تمیروف در دوران فوتبالش دو جام به دست آورده و هر دو جام متعلق به فصل گذشته هستند. او در فصل گذشته با پاختاکور قهرمان لیگ شد و سپس قهرمانی سوپرجام را به دست آورد. تمیروف حالا در حال پیوستن به تیمی است که در پنج سال گذشته، همواره قهرمان رقابت‌های لیگ برتر ایران بوده است.

ضعف‌ها و قوت‌ها

چندپسته بودن، شرایط سنی و درگیر شدن بر سر توپ در زمین، خصوصیات مثبت این بازیکن هستند. تمیروف اساسا از آن دست بازیکنانی نیست که در زمین مسابقه بی‌تفاوت باشند. او بر سر هر توپ می‌جنگد و با تمام توان برای تیمش بازی می‌کند. تمیروف البته چند نقطه ضعف هم دارد. اول از همه اینکه آمار گل‌زنی او چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد. او برای رقابت با مهاجمانی مثل مهدی عبدی، حامد پاکدل و حتی شاید عیسی آل‌کثیر، برای فیکس شدن باید به مراتب گل‌زن‌تر نشان بدهد. علاوه بر این کارت‌های زرد پرشمار هم یکی از مشکلات دیگر این بازیکن به شمار می‌رود. او اساسا در زمین به سرعت عصبانی می‌شود و به نسبت یک مهاجم، کارت‌های زیادی دریافت می‌کند. اتفاقی که نباید در پرسپولیس برای این بازیکن تکرار شود. البته اگر درنهایت قرارداد او و باشگاه به مرحله نهایی شدن برسد.