آریا طاری

خاطره گل دقیقه نودی فجری‌ها به استقلال در این فصل، هنوز فرهاد مجیدی و تیمش را آزار می‌دهد اما باشگاه استقلال خاطره‌های خوب پرشماری هم از این باشگاه شیرازی دارد. فجر در سال‌های نه‌چندان دور، یکی از قطب‌های بازیکن‌سازی و ستاره‌پروری در فوتبال ایران بوده و استقلال هم بارها ستاره‌های جوان را از این باشگاه به خدمت گرفته است. ستاره‌های مشترک تاریخ دو تیم آنقدر زیاد هستند که به راحتی می‌توان یک ترکیب 11 نفره از آنها را در زمین قرار داد.

دروازه‌بان: سیدمهدی رحمتی

سیدمهدی شاید مهم‌ترین بازیکنی باشد که هم برای فجر و هم برای استقلال به میدان رفته است. او در اوج جوانی در فجر سپاسی چهره شد و حتی با این تیم به لیگ قهرمانان آسیا رسید. مهدی بعدها یک دوران ناموفق را در سپاهان تجربه کرد و مدتی بعد از ملحق شدن به استقلال، از این تیم جدا شد. دومین دوران حضور رحمتی در استقلال اما او را به یکی از بهترین و مطمئن‌ترین گلرهای تاریخ باشگاه تبدیل کرد. ستاره‌ای که بدون شک نامش برای همیشه در بین چهره‌های فراموش‌نشدنی باشگاه استقلال باقی خواهد ماند. بعید نیست رحمتی زمانی در لیگ برتر هدایت یکی از این دو تیم را بر عهده بگیرد.

مدافع راست: محمد دانشگر

دوران پرفراز و نشیبی را در استقلال پشت سر گذاشته و چندین بار سر و کارش به کمیته انضباطی کشیده اما هر وقت که در زمین بوده، با همه وجود برای لباس آبی مبارزه کرده است. به همین خاطر هم محمد دانشگر را به عنوان یکی از ستاره‌های محبوب استقلال می‌شناسند. بازیکنی که توانایی بازی در پست دفاع راست و دفاع میانی را دارد. مدافع برازجانی فوتبال ایران، دو سال در عضویت تیم جوانان فجر سپاسی بود و سپس سه سال برای تیم بزرگسالان این باشگاه به میدان رفت. او مدتی در نفت تهران و سایپا هم بازی کرد و سرانجام به تیم موردعلاقه‌اش در فوتبال ایران ملحق شد.

مدافع میانی: محمد خرمگاه

هواداران کم سن و سال استقلال، خرمگاه را احتمالا با سابقه دستیاری علیرضا منصوریان به یاد می‌آورند اما او زمانی برای آبی‌ها به میدان می‌رفت. او یکی از معدود ستاره‌های مهم این فهرست به شمار می‌آید که از استقلال به فجر رفته است. خرمگاه چندین سال در خط دفاعی استقلال به میدان می‌رفت و سپس برای دو سال پیراهن فجر سپاسی شیراز را به تن کرد. این بازیکن برای مدتی هم در لیگ سنگاپور توپ زد. خرمگاه این روزها به عنوان کمک مربی در لیگ برتر فعالیت می‌کند.

مدافع میانی: علی انصاریان

فجرسپاسی اولین تیم انصاریان در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران بود. علی که قبل از فجر در رده‌های پایه برای چند تیم مختلف به میدان رفته بود، در لباس زرد سپاسی به فوتبال ایران معرفی شد. او از همین تیم به پرسپولیس رفت و محبوبیت بسیار زیادی در بین هواداران این تیم پیدا کرد. رابطه خوب او با قرمزها حتی بعد از رفتن به استقلال هم تخریب نشد. انصاریان تنها یک فصل در عضویت آبی‌ها بود و در این تیم هم با همه وجود بازی کرد. هرچند که خود او به خاطر علاقه وافرش به پرسپولیس، بارها از این تصمیم ابراز پشیمانی کرده بود.

مدافع چپ: هاشم بیگ‌زاده

بیشترین پیشرفت هاشم در فوتبال ایران زیر نظر کی‌روش اتفاق افتاد. او حتی با تیم ملی به جام جهانی هم رفت و برای دقایقی در این جام بازی کرد. هاشم قبل از بازی برای استقلال، چهار سال بازیکن فجرسپاسی بود. هاشم دو بار با استقلال و دو بار با سپاهان قهرمان رقابت‌های لیگ برتر ایران شده است. هاشم در دوران خودش یکی از بهترین مدافعان چپ رقابت‌های لیگ برتر به شمار می‌رود. بازیکنی که معمولا دست به کارهای اضافه نمی‌زد و کاملا در خدمت تیم بود.

هافبک تدافعی: محمود فکری

بین دو مقطع بازی برای استقلال، محمود فکری برای سپری کردن دوران سربازی به فجرسپاسی رفت و مدتی برای این باشگاه بازی کرد. بلافاصله بعد از پایان دوران سربازی، این هافبک دوباره به تیم محبوبش برگشت. فکری در 345 بازی برای استقلال به میدان رفته و در 149 مسابقه نیز بازوبند کاپیتانی این باشگاه را به بازو بسته تا یکی از مهم‌ترین چهره‌های تاریخ این باشگاه باشد. او در 18 شهرآورد هم برای استقلال توپ زده و در 10 دربی، کاپیتان استقلال بوده است. این بازیکن دو بار هم موفق به گل‌زنی در نبرد با پرسپولیس شده و یکی از این گل‌ها از فاصله‌ای بسیار دور به ثمر رسیده‌اند. شاید فکری به عنوان سرمربی در استقلال اصلا موفق نبوده اما هیچ‌کس نمی‌تواند تاثیر و اهمیت او را به عنوان یک بازیکن در این باشگاه نادیده بگیرد.

هافبک میانی: حسین کاظمی

ستاره خوش‌تیپ خط میانی استقلال، دو بار با این تیم فاتح رقابت‌های لیگ برتر شده است. حسین کاظمی یکی از خوش‌نقش‌ترین هافبک‌های دوران خودش بود و بین هوادارها هم محبوبیت زیادی داشت. کاظمی که در دوران مربیگری علی دایی به لباس تیم ملی هم رسید، در دو مقطع مختلف برای استقلال به میدان رفته است. او در واپسین سال‌های دوران فوتبالش برای یک فصل هم پیراهن باشگاه فجر سپاسی را به تن کرد.

هافبک میانی: امیدرضا روانخواه

آنقدر با فجرسپاسی عجین شده بود که خیلی‌ها فکر می‌کردند اصالتا شیرازی است اما امیدرضا در تهران به دنیا آمده بود. او در ترکیب فجر به یک ستاره تبدیل شد و سپس به استقلال رفت. بازیکنی که اگر مصدومیت‌های مداوم نبودند، به مراتب بیشتر پیشرفت می‌کرد و به جایگاه‌های بهتری در فوتبال می‌رسید. بخش مهمی از محبوبیت او در بین استقلالی‌ها به باز کردن دروازه پرسپولیس در دو دربی رفت و برگشت لیگ برمی‌گردد. او در 26 سالگی ناچار به وداع همیشگی با فوتبال شد.

هافبک هجومی: فرشید اسماعیلی

در سه سالی که برای فجر به میدان می‌رفت، همه می‌دانستند که چه پتانسیلی دارد. فرشید به مرور زمان در استقلال جا افتاد و توانست خودش را به عنوان یک هافبک خلاق با قابلیت بالای حمل توپ جا بیندازد. او 6 سال عضوی از استقلال بود و بازیکن مهمی برای این تیم به شمار می‌رفت اما در دو فصل آخر با مشکلاتی مواجه شد و در نهایت تصمیم گرفت به العربی در لیگ قطر برود. خیلی‌ها باور دارند که اسماعیلی دیر یا زود دوباره به استقلال برمی‌گردد.

مهاجم: علی سامره

این مهاجم را تنها نباید با گل زودهنگامش به پرسپولیس به یاد آورد. علی سامره کارهای مهم‌تر و جذاب‌تری هم با لباس استقلال انجام داده است. علی قبل از ملحق شدن به آبی‌ها، یک فصل برای فجر به میدان رفت و سپس با استقلال قرارداد امضا کرد. او در دوران عضویت پنج ساله‌اش در استقلال، مدتی هم به صورت قرضی به ایتالیا رفت. اولین لژیونر ایرانی آقای گل در لیگ امارات، سال‌های بسیار خوبی در ترکیب استقلال داشت.

مهاجم: سیاوش اکبرپور

او تنها بازیکن این فهرست به شمار می‌رود که در شیراز متولد شده است. سیاوش در فجر استعدادش را به همه نشان داد و سپس در استقلال به یک ستاره تمام‌عیار تبدیل شد. بازیکنی که خیلی زود جوش می‌آورد اما به همان اندازه هم درخشان بود. زوج سیاوش و رضا عنایتی، یکی از بهترین زوج‌های هجومی استقلال در همه ادوار رقابت‌های لیگ برتر به شمار می‌رود. بازی فیزیکی، دوندگی بالا و گاهی خشونت، ویژگی‌های مهم این ستاره به شمار می‌رفتند.

نیمکت ذخیره

هادی طباطبایی و رشید مظاهری، دو گلری هستند که می‌توانند به عنوان مهره‌های ذخیره در این فهرست قرار بگیرند. هرچند که مظاهری برخلاف طباطبایی، اصلا دوران خوبی در استقلال نداشته است. فهرست ذخیره‌ها ستاره‌های دیگری هم دارد. از جابر انصاری که توانسته در دربی‌های رفت و برگشت به پرسپولیس گل بزند تا علی علیزاده، پرتاب‌های بلند و البته آن هند معروفش! فرزاد حاتمی، مسعود ریگی، علی علیزاده، بهمن طهماسبی و مسعود ریگی، نفرات دیگری هستند که می‌توانند در این تیم رویایی و البته فرضی، روی نیمکت بنشینند. محمد قاضی و ایمان موسوی را هم می‌توان به این فهرست جذاب و طولانی اضافه کرد. فهرستی که مرورش خاطرات زیادی را برای هواداران هر دو باشگاه زنده می‌کند.