آریا رهنورد

در پایان دیدارهای این هفته از لیگ قهرمانان، حدس تیم‌های صعودکننده به مرحله بعدی چندان دشوار نیست. سیتی و لیورپول عملا کار را تمام کرده‌اند و باید رسیدن‌شان را به یک‌چهارم نهایی قطعی دانست. به جز این تیم‌ها، پاریس و بایرن هم با وجود نتایج نزدیک، شانس بیشتری برای رفتن به مرحله بعد دارند. نکته جالب در مورد این مرحله، حذف قانون گل زده در خانه حریف بعد از سال‌ها بود. اتفاقی که تا امروز موافقان و مخالفان بسیار زیادی داشته است.

این یک معجزه است

شاید تصور کنید زدن گل پیروزی به رئال مادرید بعد از دقیقه 90، کار ساده‌ای است اما تاریخ اصلا این‌طور نمی‌گوید. قبل از آن‌که کیلیان امباپه آن دریبل فوق‌العاده‌اش را تجربه کند و در نهایت توپ را از بین پاهای تیبو کورتوآ به تور دروازه رئال مادرید برساند، فقط و فقط یک بازیکن در تاریخ لیگ قهرمانان رئال را با گلی در وقت‌های اضافه شکست داده بود. این اتفاق در ماه مارس سال 2008 با ضربه میرکو ووچینیچ ستاره خط حمله باشگاه رم به رئال مادرید رقم خورده بود و بعد از 13 سال، این بار با کیلیان تکرار شد. جالب اینکه خود باشگاه پی‌اس‌جی هم برای دومین بار در تمام تاریخش یک مسابقه در مراحل حذفی لیگ قهرمانان را در وقت‌های تلف شده برد. قبل از این، برتری دو فصل قبل آنها روبه‌روی آتالانتا با گل چوپو موتینگ، تنها تجربه‌شان در این زمینه بود. این مسابقه یک «دومین» جالب دیگر هم داشت. رئال مادرید از سال 2003 به بعد، فقط در «دو مسابقه» لیگ قهرمانان حتی یک شوت درون چارچوب نداشته است. جالب اینکه هر دو مسابقه روبه‌روی همین تیم فرانسوی برگزار شدند. قبل از این بازی، در جدال سپتامبر 2019 دو تیم هم رئال مادرید حتی یک شوت درون چارچوب نداشت.

کارلتو، زیر تیغ

نمایش رئال مادرید در زمین پی‌اس‌جی به مراتب بدتر از نتیجه بازی بود. یعنی مادریدی‌ها خوش‌شانس بودند که این مسابقه را فقط با یک گل خورده ترک کردند. آمار این بازی در نوع خودش گویای همه چیز هست. در این مسابقه پاریسی‌ها 21 شوت و مادریدی‌ها فقط سه شوت داشتند. در مقابل هشت ضربه درون چارچوب پی‌اس‌جی هم رئال مادرید حتی نتوانست یک شوت درون چارچوب داشته باشد. در حقیقت بود و نبود دوناروما درون دروازه تیم میزبان هیچ تفاوتی ایجاد نکرد. علاوه بر این محرومیت کاسمیرو از بازی برگشت هم موجب انتقاد از کارلتو شد. چراکه او در دور گروهی با اخطار عمدی این بازیکن مخالفت کرده بود! به هر حال این نمایش عجیب، سیگنال تغییرات جدی برای فصل آینده را به رئال مادرید داد. باشگاهی که حالا به شکل جدی برای جذب هالند و امباپه اقدام خواهد کرد. شاید کارلتو هم در نگاه اول خوشحال باشد که قرار است چند بازیکن جدید را به خدمت بگیرد اما بعید است هدایت رئال مادرید کهکشانی فصل بعد، همچنان بر عهده این مربی باشد!‌

سلاطین خارج از خانه

در دیدارهای این هفته لیگ قهرمانان، منچسترسیتی به اولین تیم تاریخ این تورنمنت تبدیل شد که در پنج بازی خارج از خانه متوالی به برتری دست پیدا می‌کند. تیم پپ استاد بردن رقبا در زمین خانگی خودشان است. آنها این هفته هم در پرتغال پنج گل به اسپورتینگ زدند. جالب اینکه پپ در پایان بازی هم از این نمایش چندان خوشحال و راضی نبود! بعد از باخت به بایرن مونیخ در سال 2009، این سنگین‌ترین شکست تیم پرتغالی در یک مسابقه اروپایی به حساب می‌آمد. در دور حذفی لیگ قهرمانان هیچ‌وقت تیمی موفق نشده رقیبش را با اختلاف بیشتر از پنج گل در یک مسابقه خارج از خانه شکست بدهد. در واقع تیم پپ در این بازی فقط یک گل با تاریخ‌ساز شدن فاصله داشت.

این تعویض طلایی

هیچ‌کس تصور نمی‌کرد ورود فیرمینو به جای ژوتا، چنین تاثیر عمیقی روی لیورپول داشته باشد. قرمزها در شرایطی که به شدت زیر فشار حریف بودند، با یک ضربه سر دقیق از سوی فیرمینو مسیر بازی را به راحتی عوض کردند. اینتر در این مسابقه، فراتر از حد انتظار نشان داد و به نظر می‌رسید سیمونه اینزاگی، بهترین نقشه ممکن را برای مهار لیورپول انتخاب کرده اما تفاوت کیفیت بازیکن‌ها در لحظاتی از بازی، در نهایت تفاوت نتیجه مسابقه را رقم زد .

22؛ بدون شکست!

بایرن در روزهای متزلزل بدون مانوئل نویر، به سختی از شکست روبه‌روی ردبول سارلزبورگ فرار کرد. جالب اینکه اگر گل دیرهنگام کینگزلی کومان به ثمر نمی‌رسید، این تیم بعد از 21 نبرد خارج از خانه متوالی در لیگ قهرمانان شکست می‌خورد اما حالا روند بدون شکست ماندن آنها در دیدارهای خارج از خانه لیگ قهرمانان به عدد 22 رسیده است. جالب اینکه این اولین تساوی این فصل بایرن در لیگ قهرمانان بود و حالا همه تیم‌های این جام حداقل یک تساوی را پشت سر گذاشته‌اند.