آریا رهنورد

رقابت‌های اوپن السترالیا هم سرانجام به پایان رسید. رقابت عجیبی که ماجراهای خاص زیادی را به دنبال داشت. گرنداسلمی که راجر فدرر به خاطر جراحی مصدومیت قدیمی در آن حاضر نشد و کشور میزبان اجازه حضور نواک جوکوویچ را در این نبرد صادر نکرد. آخرین اتفاق جذاب این رقابت، قهرمانی رافا نادال بود. او حالا به اولین تنیسور تمام تاریخ تبدیل شد که فاتح 21 گرنداسلم شده است. یک قهرمانی غرورآمیز برای ستاره‌‌ای که حالا در دنیای تنیس دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.

معجزه رافا

آن‌چه در دیدار فینال اوپن استرالیا برای نادال اتفاق افتاد، دستکمی از یک معجزه بزرگ نداشت. جالب است که بعد از سال‌ها تنیس بازی کردن و درخشیدن در زمین این رشته، نادال این بازگشت را بزرگ‌ترین کام‌بک زندگی حرفه‌ای‌اش می‌داند. او در دو ست اول، به راحتی و با اختلاف مغلوب مدودوف روس شد. در ست سوم هم در آستانه برک شدن و چهار-دو عقب افتادن از حریف بود اما ناگهان با چند سرو عالی، به بازی برگشت و اجازه برک کردن را به حریفش نداد. نادال نه‌تنها آن گیم، بلکه آن ست و در نهایت آن مسابقه را با برد پشت سر گذاشت. یک پیروزی اعجاب‌‌آور که بعد از شروع ضعیف رافا، هیچ‌کس انتظارش را نداشت. او با روحیه‌ای پولادی و اراده‌ای آهنین به مسابقه برگشت. او دست به کاری زد که برای بیشتر تنیسورهای دنیا، کاملا غیرممکن به نظر می‌رسد.

شماره 21

رکورد بیشترین قهرمانی در گرنداسلم‌ها حالا به تنهایی در اختیار ماتادور اسپانیایی قرار دارد. قبل از او، راجر فدرر اولین تنیسوری بود که به رکورد 20 قهرمانی در این تورنمنت‌ها رسید. نادال بعد از مدتی با او برابر شد و حالا از رقیب قدیمی‌اش جلو هم زد. این بیست و نهمین حضور نادال در فینال گرنداسلم‌ها بود و بیست و یکمین قهرمانی را برای این ستاره به ارمغان آورد. نادال در هر چهار فینال آخرش در گرنداسلم‌ها برنده بوده و در هشت فینال آخر در این رقابت‌ها، هفت بار مسابقات را با برد ترک کرده است. این اولین بار بود که نادال در فینال یک گرنداسلم با مدودوف روبه‌رو می‌شد. این دو نفر هرگز در چنین سطحی سابقه بازی روبه‌روی هم را نداشتند. شاید همین اتفاق نبرد آنها را جذاب و غیرقابل‌پیش‌بینی کرد.

منتظر 22 باشید

قهرمانی رافا در استرالیا زمانی جالب‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم این بازیکن، اساسا تخصصی در بردن این بازی‌ها نداشته است. او اولین و آخرین بار در سال 2008 فاتح اوپن استرالیا شده بود و حالا این موفقیت را بعد از 13 سال تکرار کرد. نادال بعد از اولین قهرمانی در استرالیا، چهار بار به فینال این گرنداسلم رسید و هر چهار بار شکست خورد. در حقیقت بزرگ‌ترین کابوس رافا همیشه این گرنداسلم‌ بود و او حالا این اتفاق را به یک رویای بزرگ تبدیل کرده است. حتما می‌دانید که نادال را در دنیا با لقب «سلطان خاک رس» می‌شناسند. او به زودی باید آماده دومین گرنداسلم سال در فرانسه و بازی روی خاک رس شود. جایی که نادال در پنج سال گذشته چهار قهرمانی و در مجموع در 17 دوره حضورش 13 قهرمانی کسب کرده است. با این حساب خیلی زود باید منتظر رسیدن رافا به قهرمانی شماره 22 باشیم. چراکه او همیشه در رولن گاروس، مهارنشدنی بوده است.

زیباتر از قهرمانی

اگر فقط یک اتفاق از قهرمانی نادال در استرالیا زیباتر باشد، پیام تبریک راجر فدرر اسطوره‌ای به این رقیب است. این دو نفر برای سال‌ها، رقابت بسیار نزدیکی در دنیای تنیس داشتند اما این رقابت، هیچ‌وقت دوستی‌‎شان را از بین نبرد. مرد سوئیسی به محض قهرمانی رافا با انتشار پیامی برای او، تبدیل شدنش به اولین مرد تنیسور تاریخ با 21 قهرمانی گرنداسلم‌ را تبریک گفت. او در رقابت‌های بعدی هم برای نادال آرزوی موفقیت کرد و او را شایسته تبدیل شدن به بهترین تنیسور دنیا دانست. راجر با خوشحالی در این باره نوشت که در این سال‌ها، انگیزه مثبتی به نادال داده و انگیزه بسیار مثبتی از او گرفته است. تردیدی وجود ندارد که این رقابت سالم، حرفه‌ای و البته میخکوب‌‌کننده به پیشرفت هر دو نفر آنها کمک قابل‌توجهی کرده است.

عصبانی، مثل پسر روس

یکی از نکات بسیار مهم مسابقه فینال، جو استادیوم بود که به شدت به ضرر مدودوف به نظر می‌رسید. این جو نقش مهمی در بر هم خوردن تمرکز این ستاره داشت. او در پایان بازی به شدت عصبانی بود و اعلام کرد که دیگر از این پس از رویاپردازی دست می‌کشد و تنها برای خودش، خانواده‌اش و مردم روسیه به میدان می‌رود. مدودوف حتی اعلام کرد که از این به بعد شرکت در رقابت‌های داخلی روسیه برایش مهم‌تر از گرنداسلم‌ها خواهد بود. شاید او کمی حق دارد که عصبانی باشد اما نباید فراموش کرد که نوواک جوکوویچ هم بارها در جوی که علیه او بوده مسابقه داده و با روحیه‌ای مثال‌زدنی، به برتری رسیده است.