آریا طاری

تیم ملی در حالی هشتمین مسابقه‌ خود را در مرحله دوم دور انتخابی جام‌جهانی را پشت سر می‌گذارد که قبل از این نبرد، صعودش به رقابت‌های جام‌جهانی کاملا قطعی کرده است. این نبرد خانگی برای تیم ملی، در اوج آرامش برگزار می‌شود. همانند نبرد قبلی، چند بازیکن ایران به کرونا مبتلا هستند و نمی‌توانند در اردوها حضور داشته باشند. با این وجود تیم اسکوچیچ نفرات ذخیره ایده‌آلی دارد و به نظر می‌رسد غیبت هیچ ستاره‌ای، قطار این تیم را متوقف نمی‌کند. اولین تیم آسیایی «صعودکننده» به جام‌جهانی، حالا دیگر به دیدارهای بعدی این گروه به چشم نبردهای تدارکاتی نگاه می‌کند.

به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال فقط زمانی از تماشاگرها استفاده می‌کند که مجبور به انجام این کار باشد. در حقیقت آنها هر وقت که با فشار فیفا روبه‌رو می‌شوند، مجوز حضور تماشاگرها را صادر می‌‌کنند و بلافاصله بعد از آن درهای ورزشگاه را برای مدت نامعلومی می‌بندند

 تدارکاتی اما مهم

آن‌چه در مسابقه امروز با امارات اتفاق می‌افتد، روی سرنوشت رسیدن ایران به جام‌جهانی تاثیری ندارد اما می‌تواند روی عملکرد تیم ملی در این جام موثر باشد. هر نتیجه‌ای در این نبرد، نمی‌تواند ایران را در صعود به جام‌جهانی دچار مشکل کند اما تیم ملی برای قرار گرفتن در یک گروه بهتر، باید خودش را به سید دوم این تورنمنت نزدیک کند. اگر ایران در سید سه قرار بگیرد، باز هم مثل دوره قبلی یک گروه بسیار سخت خواهد داشت اما اگر بتواند با چند برد دیگر رنکینگ مطلوب‌تری به دست بیاورد و خودش را به سید دو برساند، آن‌وقت در گروه بسیار بهتری قرار خواهد گرفت. در نتیجه سیدبندی برای تیم ملی اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین خاطر می‌توان گفت که انتظار می‌رود تیم ملی در سه دیدار باقی مانده این مرحله نیز با همه توانش به مصاف رقبا برود و اسکوچیچ در این بازی‌ها از ترکیب اصلی تیم ملی استفاده کند. این نبردها شاید در ظاهر تشریفاتی باشند اما در واقعیت، جدال‌های مهمی برای فوتبال ایران هستند.

تغییرات اجباری

اگرچه تیم ملی قرار است با ترکیب اصلی روبه‌روی امارات قرار بگیرد اما چند تغییر اجباری در این تیم شکل خواهد گرفت. یکی از غایبان مهم ایران در این مسابقه شجاع خلیل‌زاده است. شجاع در هر 14 مسابقه قبلی اسکوچیچ در تیم ملی برای ایران به میدان رفته و حالا به دلیل محرومیت، این مسابقه را از دست داده است. در غیاب شجاع، یک زوج جدید در خط دفاعی تیم ملی شکل می‌گیرد که احتمالا زوج کنعانی و سیاوش یزدانی خواهد بود. نفراتی که قبلا رابطه چندان خوبی با هم نداشتند اما حضور در اردوی مشترک تیم ملی، روابط‌شان را تغییر داده است. در روزهای گذشته محمدرضا اخباری هم به جای بیرانوند به اردوی تیم ملی دعوت شده اما بعید به نظر می‌رسد که جای ثابت امیر عابدزاده در تیم ملی فعلا تغییر کند. سایر نفرات، احتمالا همان نفرات مسابقه با تیم ملی عراق خواهند بود. مثلث هجومی تیم ملی باز هم با حضور طارمی، جهانبخش و قلی‌زاده، به شدت جذاب و تکنیکی به نظر می‌رسد.

بازگشت به سکوهای خالی

نکته ناامیدکننده در مورد این بازی، بسته شدن مجدد در استادیوم روی تماشاگران است. فدراسیون اومیکرون را بهانه این تصمیم کرده اما حقیقت آن است که سویه اومیکرون کرونا قبل از این هم وجود داشته و ناگهان ظرف سه روز، بحران‌ساز نشده است. به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال فقط زمانی از تماشاگرها استفاده می‌کند که مجبور به انجام این کار باشد. در حقیقت آنها هر وقت که با فشار فیفا روبه‌رو می‌شوند، مجوز حضور تماشاگرها را صادر می‌‌کنند و بلافاصله بعد از آن درهای ورزشگاه را برای مدت نامعلومی می‌بندند. این روند امسال در لیگ برتر هم بسیار آزاردهنده بوده است. آن هم در حالی که با وجود اوج‌گیری دوباره کرونا در تمام دنیا، هیچ کشوری بازی‌های فوتبال را بدون حضور طرفدارها برگزار نمی‌کند.

در جست‌وجوی برد چهاردهم

سیزده برد و یک تساوی، رکورد رویایی دراگان اسکوچیچ در فوتبال ایران است و سرمربی تیم ملی قصد دارد امروز برد چهاردهمش را هم جشن بگیرد. خود اسکو البته بارها تاکید کرده که درگیر رکوردها و اعداد نیست و می‌داند که این بردهای سریالی هم زمانی تمام خواهند شد اما به هر حال تا زمانی که این نتایج ادامه دارند، می‌شود از آنها به اندازه کافی لذت برد. دیدار امروز می‌تواند رکورد خیره‌کننده مرد کروات در فوتبال ایران را به 14 برد و یک تساوی برساند. رکوردی که در تمام تاریخ تیم ملی برای هیچ مربی دیگری در 15 مسابقه اول در دسترس نبوده است.

آخرین راه نجات

برخلاف تیم ملی که صعودش را قطعی کرده، شرایط امارات در این گروه بسیار حساس است. امارات با 9 امتیاز در رده سوم ایستاده و برای رسیدن به پلی‌آف تلاش می‌کند. اگر اماراتی‌ها امروز بازنده باشند و تیم‌های پایین‌تر جدول به برتری برسند، صعودشان به پلی‌آف دشوار خواهد شد. در حقیقت این بازی برای فوتبال امارات، مسابقه مرگ و زندگی است. هرچند در نهایت هم بعید به نظر می‌رسد که این تیم بتواند از پلی‌آف به سلامت عبور کند.