آریا رهنورد

خبر استعفای یحیی گل‌محمدی از نیمکت پرسپولیس لا‌به‌لای اخبار صعود تیم ملی به جام جهانی گم شده است. شاید اگر این اتفاق در شرایط دیگری رخ می‌داد، تمامی ارکان فوتبال ایران تحت تاثیر قرار می‌گرفتند اما حالا چندان به این ماجرا پرداخته نشده است. به هر حال یحیی فعلا از جمع قرمزها کناره‌گیری کرده و درخواست‌هایی از مدیریت داشته که اگر تا روز «دوشنبه» انجام نشوند، به گفته خود این مربی جدایی‌اش از پرسپولیس را به صورت قطعی رقم خواهد زد. گل‌محمدی این روزها در جلسه‌های تمرینی پرسپولیس هم حاضر نمی‌شود.

تغییرات مداوم مدیریتی در پرسپولیس، این باشگاه را در شرایط سختی قرار داده است. سرخ‌ها امیدوار بودند با صدری، از بحران‌های گذشته فاصله بگیرند اما وزارت ورزش تصمیمش را برای انتخاب درویش به سمت مدیرعاملی این باشگاه گرفته بود. ورود درویش به پرسپولیس هم اصلا امیدوارکننده به نظر نمی‌رسید. چراکه او و تیم هیات مدیره حداقل در نگاه اول، برنامه چندانی برای تغییر دادن شرایط باشگاه نداشتند و بیشتر از اتفاقات تیم و حساب‌های مالی خالی پرسپولیس، شگفت‌زده بودند. پرسپولیس از شروع فصل، شرایط ناامیدکننده‌ای را تجربه کرده است. سرخ‌ها عملکرد خوبی در فصل نقل و انتقالات نداشتند و نتوانستند جای خالی ستاره‌هایی مثل احمد نوراللهی را پر کنند. این وسط البته خود یحیی هم با دست گذاشتن روی مهره گرانقیمت و کم‌اثری مثل رضا اسدی مقصر بود. با این وجود باشگاه برای ترمیم ضعف‌ها به سراغ فوتبالیست‌های تاجیکی رفت اما به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات، نتوانست از این نفرات تا پایان نیم‌فصل استفاده کند. حالا در فصل نقل و انتقالات زمستانی و در شرایطی که گل‌محمدی یک فهرست پر و پیمان از بازیکنان موردنیازش تهیه کرده، پنجره باشگاه این بار به خاطر بدهکاری به کریستین اوساگونا بسته شده است. طبیعی به نظر می‌رسد که در چنین شرایطی، یحیی به شدت نگران شرایط تیم باشد. طبیعتا این مربی، تحلیل دقیقی از شرایط تیم‌های رقیب دارد. استقلال بهترین تیم نقل و انتقالات در شروع فصل بوده و سپاهان در هر پست، دو بازیکن در اختیار دارد. تیم فرهاد حتی به دنبال جذب چند ستاره مهم دیگر در فصل نقل و انتقالات است و به همین خاطر، یحیی تصمیم گرفته قدم‌های فعلی‌اش به عنوان سرمربی پرسپولیس را با احتیاط بیشتری بردارد. او اصلا دوست ندارد سرمربی پرسپولیسی باشد که بعد از سال‌ها، رقابت قهرمانی لیگ را به استقلال واگذار می‌کند.

یحیی اصلا دوست ندارد که از پرسپولیس جدا شود اما ممکن است سرنوشت، این مربی را به چنین سمت و سویی بکشاند. او این بار از خودش مایه گذاشته و اعتبارش را خرج کرده تا شاید بتواند تغییری در سبک مدیریت تیم به وجود بیاورد

یحیی اصلا دوست ندارد که از پرسپولیس جدا شود اما ممکن است سرنوشت، این مربی را به چنین سمت و سویی بکشاند. او این بار از خودش مایه گذاشته و اعتبارش را خرج کرده تا شاید بتواند تغییری در سبک مدیریت تیم به وجود بیاورد. گل‌محمدی سه شرط اصلی را برای بازگشت به جمع قرمزها تعیین کرده است. اول اینکه مشکل زمین تمرین پرسپولیسی‌ها حل شود. این مساله از شروع فصل این باشگاه را آزار داده است. سفتی زمین چمن مجموعه تمرینی باشگاه، یکی از دلایل مصدومیت چند ستاره مهم تیم مثل عالیشاه و آل‌کثیر بوده است. درخواست دوم یحیی رساندن پرداختی‌ها به 50 درصد است. با توجه به سپری شدن نیمی از فصل، این درخواست اصلا غیرمعقول نیست اما با شرایط مالی فعلی پرسپولیس اصلا همخوانی ندارد. باشگاه فعلا چیزی در حدود 10 درصد قراردادهای این فصل را به بازیکنانش داده و فعلا قرارداد اسپانسرینگ جدیدی امضا نکرده است. سومین درخواست سرمربی قرمزها هم به تقویت تیم در پنجره نقل و انتقالات مربوط می‌شود. پنجره‌ای که به خاطر شکایت اوساگونا، فعلا بسته مانده است. یحیی به خوبی می‌داند که چه فصل سختی را در پیش دارد و بدون این مسائل، نمی‌تواند تیمش را برای ششمین بار متوالی قهرمان لیگ برتر کند. او می‌داند که ماندن در کورس برای پرسپولیس در چنین شرایطی چقدر دشوار خواهد بود. البته که مدیران باشگاه حتی با وجود رابطه خوب با علی دایی، به دنبال ایجاد تغییر روی نیمکت نیستند. حتی خود شهریار هم آنقدر باهوش است که در این وضعیت جانشین مربی موفقی مثل یحیی نشود. به نظر می‌رسد یحیی و درویش خیلی زود به صلح برای ادامه همکاری در پرسپولیس می‌رسند و این شوک هم می‌تواند وزارت ورزش را برای کمک به این مجموعه تهییج کند. کار یحیی و پرسپولیس هنوز با هم تمام نشده است.

هواداران پرسپولیس نسبت به وضعیت این فصل تیم‌شان خوش‌بین نیستند. تیمی که در چند نقطه از زمین، مشکلات بزرگی را احساس می‌کند و با وجود نتایج ایده‌آلی که گرفته، شبیه تیم‌های قهرمان نیست. آنها بهتر از هر کسی می‌دانند که تیم‌های قهرمان، چه خصوصیاتی دارند و برخلاف سال‌های گذشته، این ویژگی‌ها را در تیم‌شان نمی‌بینند. شاید طغیان ناگهانی یحیی، شرایط را به سود پرسپولیس تغییر بدهد. زمان ثابت خواهد کرد که این مساله، چه تاثیری روی قرمزها و لیگ برتر ایران خواهد گذاشت. با این حال واضح است که این باشگاه بدون خرید چند ستاره در نقاط مختلف زمین، به اهداف بزرگش برای این فصل دست پیدا نمی‌کند.