آریا رهنورد

از آخرین تجربه مربیگری علی دایی در لیگ برتر، زمان زیادی گذشته اما این چهره همواره به دلایلی خاص تبدیل به سوژه اصلی خبرها می‌شود. یک بار به خاطر رکورد گل‌های ملی و رد و بدل کردن کلمات محبت‌آمیز با کریستیانو رونالدو، یک بار به دلیل فعالیت‌های خیرخواهانه، یک بار به دلیل انتقاد تند و کم‌منطق از سرمربی تیم ملی و یک بار هم به خاطر قرار گرفتن نامش روی یک گونه نادر از ماهی در ایران. به هر حال نام علی دایی همیشه جایی میان اخبار دیده می‌شود. حالا هم رسانه‌ها ار تبدیل شدن این مربی به یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی سوریه خبر می‌دهند.

بین علی دایی و حواشی فوتبال ایران، همیشه پیوند مستمری وجود دارد. هرگز نمی‌توان انکار کرد که او، یکی از مهم‌ترین و خبرسازترین چهره‌های همه سال‌های این فوتبال بوده است. دایی در دوران بازی همیشه مورد توجه رسانه‌ها بود، در دوران مربیگری جنجال‌های زیادی را پشت سر گذاشت و حالا در قامت یک پیشکسوت فوتبال، همچنان تیترهای درشت را ترک نمی‌کند. او حتی در دوری از فوتبال، هنوز خبرساز است و نامش در بین ماجراهای مهم روز، شنیده می‌شود. اخیرا خبر عجیبی که در مورد دایی منتشر شده، قرار گرفتن نام او روی یک گونه نادر از ماهی بوده که در ایران کشف شده است. بدون تردید افرادی که این کار را انجام داده‌اند، نیت بدی نداشته‌اند اما این رفتار خودنمایانه، در هیچ نقطه‌ای از دنیا به همین راحتی رخ نمی‌دهد. انتخاب نام یک فرد مشهور برای هر چیزی در دنیا، مراحل اداری و قانونی خاص خودش را دارد. اول از هر چیزی، باید با خود آن فرد صحبت شود و رضایت کامل او برای چنین کاری به دست بیاید. اینکه بدون اطلاع و اجازه یک نفر چنین تصمیمی صورت گرفته، رفتاری است که تنها در ایران دیده می‌شود. جالب اینکه آن افراد حتی توقع داشته‌اند از سوی فوتبالی‌ها مورد تقدیر هم قرار بگیرند اما این اقدام اصلا واکنش مثبتی از سوی هواداران فوتبال در ایران به ارمغان نیاورده است. از یک طرف افرادی در شبکه‌های اجتماعی مشغول شوخی با ماجرا هستند و از سوی دیگر خود شهریار تصمیم گرفته فعلا در این مورد سکوت کند. جالب اینکه حتی «عباس بوعذار» که به خاطر جملات دایی تبدیل به یک سوژه مهم اینستاگرامی شده بود، حالا با هشتگ «کارما» به این داستان واکنش نشان داده و از رقم خوردن این اتفاق برای علی دایی، خوشحال به نظر می‌رسد. همه این اتفاقات ریز و درشت، نتیجه نابلدی افرادی هستند که تصور می‌کردند با این کار، یک قدم بزرگ برای چهره اسطوره‌ای فوتبال ایران برداشته‌اند.

ماجرای ماهی نادر، تنها خبری نیست که این روزها در اطراف علی دایی به گوش می‌رسد. گروهی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که تیم ملی سوریه به دنبال جذب این مربی است و قصد دارد دایی را به فوتبال حرفه‌ای برگرداند. این خبر در نوع خودش کمی عجیب به نظر می‌رسد. چراکه دایی در چند فصل اخبر مربیگری نکرده و آخرین تجربه‌های کاری‌اش در فوتبال ایران هم اصلا خوب نبوده‌اند. علاوه بر این، او هرگز پیشنهاد کاری خارج از تهران را نپذیرفته و حتی در باشگاه‌های شهرستانی فوتبال ایران هم کار نکرده است. اینکه دایی حاضر باشد برای مربیگری به یک کشور دیگر برود، در نوع خودش غیرمنتظره خواهد بود. آن هم کشوری که تیم ملی فوتبال چندان قدرتمندی ندارد و از یک نسل پرستاره و جذاب بهره نمی‌برد. سوریه هیچ‌وقت در حد و اندازه‌های شرکت در جام جهانی نبوده و حتی در رقابت‌های جام ملت‌ها، حرفی برای گفتن نداشته است. دایی چند سال قبل هم با پیشنهاد کویتی‌ها روبه‌رو شده بود اما رفتن او به یک کشور خارجی به نیت فوتبال، هیچ‌وقت عملی نشد. اگر واقعا چنین خبری صحت دارد و پیشنهاد سوریه به شهریار جدی است، او اصلا نباید برای پذیرفتن این پیشنهاد درنگ کند. این بهترین فرصت برای احیا شدن علی دایی در قامت یک سرمربی است. این پیشنهاد به دایی فرصت می‌دهد از منطقه امن همیشگی خارج شود و تجربیاتش را در کشور دیگری محک بزند. آن‌ هم در شرایطی که به نظر می‌رسد باشگاه‌های داخلی تمایل چندانی به همکاری با این مربی ندارند. ظاهرا شهریار ترجیح می‌دهد صبر کند تا نیمکت پرسپولیس یا تیم ملی را به دست بیاورد اما هر چقدر که وقفه بین او فوتبال طولانی‌تر شود، بازگشت به مربیگری برای او دشوارتر خواهد بود.

همه رفتارها و ماجراهای علی دایی در دوران فاصله گرفتن با فوتبال، شبیه فریاد کشیدن زیر آب است. دایی تا زمانی که به گود برنگردد، تیمی را تحویل نگیرد و توانایی‌هایش را به عنوان یک مربی محک نزند، تنها به عنوان یک پیشکسوت قضاوت می‌شود و به اندازه گذشته جدی گرفته نمی‌شود. همین دوری از فوتبال موجب شده پرواکنش‌ترین خبر در موردش، به داستان آبزیان و اعماق دریا گره بخورد. علی دایی در دوران بازی، آنقدر جاه‌طلب بود که اجازه ندهد تنها پیوستگی‌اش به فوتبال در چند مصاحبه، توییت و خبر خلاصه شود.