آریا رهنورد

نتایج چند مسابقه قبلی تیم ملی، اضطراب را در بین هواداران تیم به کم‌ترین میزان ممکن رسانده است. تقریبا همه مطمئن هستند که این تیم راهی جام جهانی می‌شود و دیگر تردید چندانی در این خصوص وجود ندارد. البته که در فوتبال، اطمینان مطلق معنایی ندارد اما بررسی احتمالات نشان می‌دهد که فاصله تیم ملی با رسیدن به جام جهانی قطر، یک فاصله میلی‌متری است. تیم اسکوچیچ در آستانه صعود به این تورنمنت قرار دارد و بعید است هیچ چیز بتواند فرصت بازی در این جام را از تیم ملی بگیرد.

 پنج‌برد و یک‌تساوی در شش‌مسابقه، تیم ملی را صدرنشین گروه‌اش در انتخابی جام جهانی کرده است. تصور اینکه این همان تیمی است که در مرحله قبلی تا یک قدمی حذف شدن پیش رفته بود، کمی سخت به نظر می‌رسد. تیمی که روبروی عراق و بحرین شکست خورده بود و شرایط نگران‌کننده‌ای داشت، به موقع برگشت و قدرتنمایی خارق‌العاده‌ای داشت. ایران در این گروه فقط روبروی کره‌جنوبی برنده نشده و هر چهارحریف دیگرش را شکست داده است تا در یک قدمی صعود به جام جهانی قرار بگیرد. ایران صاحب بهترین خط حمله و بهترین خط دفاعی این گروه هم هست تا در اوج اقتدار خودش را به مهم‌ترین تورنمنت دنیای فوتبال نزدیک کند. تیم اسکوچیچ در پایان همین مسابقه امروز با عراق، می‌تواند صعود به جام جهانی را جشن بگیرد. جشنی که با حضور تماشاگرها زیباتر هم خواهد شد. اگر ایران در نبرد امروز برنده باشد، دیگر اهمیتی ندارد که در مسابقه‌های بعدی چه اتفاقی رخ می‌دهد. تیم ملی ایران با بردن این مسابقه، به صورت قطعی راهی رقابت‌های جام جهانی خواهد شد. اگر ایران این بازی را ببرد، نوزده امتیازی می‌شود و تحت هیچ شرایطی از رده دوم گروه پایین‌تر نخواهد آمد. یعنی این تیم اگر امروز برنده باشد، حتی در صورت شکست در سه‌دیدار باقی‌مانده هم از رده دوم پایین‌تر نمی‌رود. در نتیجه این برد برای صعود ایران کافی خواهد بود. در این صورت تنها رقابتی که برای تیم ملی باقی می‌ماند، رقابت با کره جنوبی برای سرگروه شدن و شاید رسیدن به یک‌سید بهتر در رقابت‌های جام جهانی است. این مسئله موجب می‌شود حتی در صورت بردن عراق و قطعی کردن صعود، تیم ملی نبردهای بعدی‌اش را بی‌اهمیت تلقی نکند و باانگیزه و اشتیاق در این جدال‌ها ظاهر شود.

 اما اگر تیم ملی برنده نبرد امروز نباشد، احتمالات صعود کمی متفاوت خواهد شد. اگر ایران در نبرد امروز با عراق به تساوی برسد، عراق و سوریه دیگر شانسی برای رسیدن به تیم ملی نخواهند داشت. در این صورت اگر امارات، کره جنوبی را شکست ندهد و لبنان برنده جدال با سوریه نباشد، تیم ملی همین امروز به جام جهانی صعود می‌کند. پس اگر در سایر دیدارهای گروه امارات و لبنان به برتری دست پیدا نکنند، تیم ملی حتی با یک‌تساوی روبروی عراق هم صعودش به جام جهانی را قطعی خواهد کرد. اگر تیم ملی امروز روبروی عراق به تساوی برسد و امارات و لبنان هم در دیدارهای همزمان برنده باشند، کار صعود به هفته‌های بعد خواهد کشید. با این وجود بعید است که این انتظار طولانی‌تر شود و تیم ملی در مسابقه بعدی، صعودش را به جام جهانی قطعی نکند. کار صعود را باید تقریبا تمام‌شده دانست. البته این معنای فوتبال بازی کردن با خیال آسوده و بدون توجه به مشکلات احتمالی نیست اما طبیعتا وقتی ملی‌پوش‌ها ذهن آرام‌تری داشته باشند، با خیال راحت‌تری هم فوتبال بازی می‌کنند و می‌توانند هنرشان را به خوبی در زمین به نمایش بگذارند. با کیفیتی که تیم ملی از خودش نشان داده، بعید است مانعی برای صعود به جام جهانی وجود داشته باشند اما هواداران تیم ملی دوست دارند این اتفاق هر چه زودتر رخ بدهد. تا امروز سابقه نداشته ایران در فاصله سه‌بازی تا پایان دور مقدماتی، به جام جهانی صعود کند. اگر تیم ملی در پایان نبرد امروز جشن صعود بگیرد، مقتدرانه‌ترین و زودهنگام‌ترین صعودش را به جام جهانی تجربه کرده است.

 کار تیم ملی اما با برد امروز تمام نمی‌شود. این باید شروعی برای انجام کارهای سخت و ریختن برنامه‌های بلندمدت باشد. باید بپذیریم که تیم ملی حداقل در یک‌سال گذشته، دیدار تدارکاتی به درد بخوری نداشته و این ماجرا در درازمدت به شدت به ضرر تیم خواهد بود. برنامه ریزی برای اردوهای تدارکاتی و دیدارهای دوستانه، باید به اصلی‌ترین اولویت تیم ملی تبدیل شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، فوتبال ایران می‌تواند حتی در جام جهانی هم عملکرد خوبی از خودش به جای بگذارد. در غیر این صورت اما نباید امیدوار باشد که دیوار بلند مرحله گروهی جام جهانی برای این تیم فرو بریزد. تیم ملی در آسیا، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما حقیقی‌ترین تصویر این تیم، زمانی نمایان می‌شود که روبروی رقبای بین‌المللی با ستاره‌های بزرگ و تجربه زیاد محک بخورد. آن‌وقت کار اسکوچیچ هم برای پیدا کردن ضعف‌ها، ساده‌تر خواهد شد.