آریا رهنورد

اگر تیم ملی ایران، عراق را شکست بدهد، پرونده صعود به جام جهانی 2022 با موفقیت بسته می‌شود و تیم ملی بعد از قطر میزبان، دومین کشور آسیایی حاضر در این جام لقب خواهد گرفت. عملکرد ایران تا اینجای دور مقدماتی عالی بوده است. تیم ملی در 14 مسابقه این مرحله، توانسته 11 برد به دست بیاورد. اگر ایران در دو نبرد از چهار مسابقه بعدی‌اش در این مرحله به برتری برسد، بیشترین پیروزی را در یک دوره از مقدماتی جام جهانی در تمام تاریخش تجربه خواهد کرد.

  اولین صعود؛ 12 مسابقه، 10 برد

تیم ملی ایران اولین صعودش به جام جهانی را در حالی جشن گرفت که در دور انتخابی حتی یک شکست را تجربه نکرده بود. ایران در مرحله اول رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 1978 با عربستان، سوریه و عراق همگروه شد. عراق از رقابت‌ها انصراف داد و سوریه هم در دیدار برگشت با ایران شرکت نکرد. تیم ملی که رفت و برگشت عربستان را برده بود، در نهایت با چهار برد کامل از چهار مسابقه، به دور دوم انتخابی رسید. جایی که تیم صدرنشین قاره اقیانوسیه یعنی استرالیا هم به رقابت با آسیایی‌ها در یک گروه می‌پرداخت. تیم ملی در یک گروه پنج تیمی قرار گرفت که تنها صدرنشینش می‌توانست به جام جهانی برسد. صعود تیم ملی به جام جهانی حتی قبل از پایان دیدارهای این مرحله قطعی شد. ایران با شکست دادن استرالیا با گل غفور جهانی، جدال آخرش با کویت را به یک جدال تشریفاتی تبدیل کرد. در مجموع تیم ملی با 10 برد و دو تساوی در 12 مسابقه، خودش را به رقابت‌های جام جهانی رساند. این اولین صعود تاریخ فوتبال ایران به جام‌های جهانی بود.

دومین صعود؛ 17 مسابقه، 8 برد

بیست سال طول کشید تا تیم ملی دوباره به جام جهانی برود. دومین صعود به این جام برای ایران سخت‌ترین، پیچیده‌ترین و دراماتیک‌ترین صعود ممکن بود. این بار تیم ملی در مرحله اول پنج مسابقه از 6 بازی‌اش را برد تا با خیال راحت به مرحله بعدی برسد. در مرحله دوم اما کار کمی سخت شد و تیم ملی با رسیدن به 12 امتیاز از هشت بازی، پشت سر عربستان قرار گرفت تا به جای صعود مستقیم، به پلی‌آف برود. این تیم در مسابقه پلی‌آف اول هم به ژاپن باخت تا شکست دادن استرالیا در جریان دو دیدار رفت و برگشت، تنها شانسش برای جهانی شدن باشد. ایران در آن دو بازی روبه‌روی استرالیا بردی به دست نیاورد اما قانون گل زده در زمین حریف، تیم ملی را به جام جهانی فرانسه رساند. صعودی که هنوز هم یکی از بهترین خاطره‌های تاریخ فوتبال ایران است.

سومین صعود؛ 12 مسابقه، 9 برد

سومین صعود به جام جهانی، ماجرای عجیبی داشت. در آن صعود مرحله اول مقدماتی برای ایران سخت‌تر از مرحله دوم مقدماتی شد. اتفاقی که در این دوران هم برای تیم اسکوچیچ رقم خورده است. پسران برانکو در 6 مسابقه دور اول روبه‌روی اردن، قطر و لائوس 15 امتیاز گرفتند و رقابت بسیار نزدیکی را با اردن و قطر تجربه کردند. تیمی که در تهران به اردن باخته بود، در جدال برگشت انتقام گرفت و سرانجام به عنوان سرگروه به مرحله بعدی رفت. ایران در ۶ مسابقه مرحله بعدی، چهار برد، یک تساوی و یک شکست را تجربه کرد و توانست به راحتی پشت سر ژاپن به جام جهانی برسد. حتی قبل از مسابقه آخر با سامورایی‌ها، صعود ایران بعد از شکست دادن بحرین در مسابقه یازدهم قطعی شده بود.

صعود چهارم؛ 14 بازی، 8 برد

چهارمین صعود تیم ملی به جام جهانی هم پیچیدگی‌های خاص خودش را داشت. تیم کی‌روش در مرحله اول با قطر، بحرین و اندونزی همگروه بود و با سه برد و سه تساوی، به مرحله بعدی رفت. از آن‌جایی که دو تیم از این گروه صعود می‌کردند، این مرحله برای تیم ملی ساده به نظر می‌رسید. در مرحله دوم شکست روبه‌روی رقبایی مثل لبنان و ازبکستان، کار ایران را کمی سخت کرد اما تیم کارلوس به شکلی دراماتیک با بردن کره در مسابقه آخر، حتی سرگروه هم شد. گل حساس گوچی هم برای همیشه جایگاه خاص خودش را در ذهن هواداران فوتبال ایران به دست آورد و به یک خاطره فراموش‌نشدنی تبدیل شد.

صعود پنجم؛ 18 بازی، 12 برد

بیشترین بازی و بیشترین برد تیم ملی در مسیر رسیدن به جام جهانی، در دوره قبلی رقم خورد. ایران در مرحله اول با عمان، ترکمنستان، گوام و هند همگروه بود و در هشت مسابقه 6 برد و 20 امتیاز کسب کرد. تیم ملی در دور دوم با کره، سوریه، ازبکستان، چین و قطر همگروه بود و با اقتدار توانست تیم اول این گروه شود. دومین صعود تیم کی‌روش به جام جهانی، به مراتب بی‌استرس‌تر از صعود قبلی به نظر می‌رسید و دردسر چندانی برای ایران درست نکرد. تا امروز این آخرین صعود تیم ملی به مهم‌ترین تورنمنت دنیای فوتبال بوده است.