قهرمانی ایرانیزه شده

تیم ملی والیبال با قهرمانی در آسیا، احساساتی را دوباره در قلب هوادارانش زنده کرد که در چند سال گذشته فراموش شده‌ بودند. مساله فقط قهرمان شدن در آسیا نیست. مساله این است که این تیم دوباره جوان شد و جان تازه‌ای گرفت. دوباره با انگیزه به زمین رفت و دوباره غوغا کرد. آنها هم جام را بردند و هم انتقام سنگینی از آخرین رقیب المپیکی ایران گرفتند. تیم ملی در سراسر جام ملت‌ها، بی‌نقص نشان داد و در اوج شایستگی، روی سکوی اول مسابقه‌ها قرار گرفت. تیمی که انگار آمده بود تا به هیچ حریفی رحم نکند.

آریا رهنورد

فینال جام ملت‌های آسیا، به بهترین شکل ممکن برای والیبال ایران پیش رفت. در این مسابقه هیجان‌انگیز، والیبال ایران حتی یک ست را هم به تیم میزبان تقدیم نکرد. رقیب مثل همیشه بسیار سخت‌گیر نشان می‌داد و با سماجت خاصش، قید هیچ توپی را به سادگی نمی‌زد اما ستاره‌های والیبال ایران هم بی‌اشتباه ظاهر شدند تا قهرمانی را به شکل مقتدرانه‌ای جشن بگیرند. جالب اینکه تیم ملی در این رقابت‌ها در تک تک دیدارها برنده شد و فقط و فقط یک ست را مقابل تیم ملی چین از دست داد. اگر آن ست هم نبود، تیم بهروز عطایی می‌توانست جام را با نباختن هیچ ستی ترک کند. کاری که تیم ملی در این دوره انجام داد، تحسین برانگیز به نظر می‌رسید. یک تیم جوان و نترس که فقط برای بردن به زمین می‌رفت. تیمی که تک تک نفرات در آن، کوه انگیزه بودند و به هیچ وجه قصد کوتاه آمدن نداشتند.

سوتیتر: این سومین تجربه برخورد تیم ملی ایران با ژاپن در فینال رقابت‌های جام ملت‌های والیبال آسیا بود. قبل از این، هر کدام از دو تیم یک بار در فینال مشترک به برتری رسیده بودند و حالا ایران توانست برای دومین بار، این رقیب را در دیدار نهایی شکست بدهد

این سومین تجربه برخورد تیم ملی ایران با ژاپن در فینال رقابت‌های جام ملت‌های والیبال آسیا بود. قبل از این، هر کدام از دو تیم یک بار در فینال مشترک به برتری رسیده بودند و حالا ایران توانست برای دومین بار، این رقیب را در دیدار نهایی شکست بدهد. این چهارمین قهرمانی والیبال ایران در جام ملت‌های آسیا بود که تیم ملی را در فهرست پرافتخارترین کشورهای والیبال آسیا قرار داد. بخش مهمی از حلاوت این برد هم به استفاده از نفرات جوان مربوط می‌شد. نفراتی که در این تورنمنت، در فرم فوق‌العاده‌ای قرار داشتند. قرار گرفتن پنج ایرانی در فهرست هشت بازیکن برتر جام نشان می‌دهد که تیم عطایی در جام ملت‌ها چقدر درخشان بوده است. صابر کاظمی، بهترین و ارزشمندترین بازیکن این رقابت‌ها لقب گرفت، کاپیتان عبادی‌پور جایزه بهترین پشت خط زن را به دست آورد، حضرت‌پور که با تصمیم آلکنو از المپیک جا مانده بود، بهترین لیبروی مسابقات شد. جواد کریمی هم که به تازگی جانشین سعید معروف شده، توانست بهترین پاسور این رقابت‌ها شود. علی‌اصغر مجرد هم که جانشین موسوی شده، عنوان بهترین مدافع میانی را از آن خودش کرد تا روز رویایی والیبال ایران در آسیا، تکمیل شود. بدون تردید این نسل می‌توانند در کنار هم، یکی از تیم‌های درخشان دوره بعدی المپیک باشد. نسلی که به زودی در رقابت‌هایی مثل لیگ جهانی و جام جهانی محک خواهد خورد.

خیلی‌ها با کوچک شمردن قهرمانی آسیا، سعی دارند موفقیت تیم ملی را کوچک‌تر از آن‌چه که هست نشان بدهند اما نباید فراموش کرد تا یک دهه قبل، والیبال ایران هرگز روی سکوی اول این جام نرفته بود. حتی در سه دوره قبلی هم دو بار سامورایی‌ها و یک بار ایران قهرمان این رقابت شده‌اند. با این حال حالا دیگر می‌توان به این نسل برای تکرار این موفقیت اطمینان کرد. گروهی هم معتقد هستند که رقبای تیم ملی با ترکیب اصلی در این رقابت‌ها شرکت نکرده‌اند. این جمله هم کاملا صحیح نیست. چراکه چین با تیم اصلی‌اش به این جام آمده بود و ژاپن هم تقریبا 60 تا 70 درصد ستاره‌های مهمش را در جام ملت‌ها در اختیار داشت. حتی اگر این تیم‌ها با ترکیب ذخیره به میدان می‌آمدند، تیم ملی ایران هم نفرات اصلی متعددی را نسبت به المپیک در اختیار نداشت. بعد از سال‌ها تیم ملی بدون سعید معروف، موسوی، قائمی، معنوی‌نژاد و امیر غفور به یک تورنمنت مهم اعزام شده است. همه باید از این موفقیت لذت ببرند و سرمربی تیم ملی هم دیگر نباید این ترکیب را به هم بزند. نسل قبلی به اندازه کافی فرصت داشته و نفرات آن نسل دیگر انگیزه چندانی برای درخشیدن در تیم ملی نداشتند. این مهره‌های جوان اما اگر کنار هم باقی بمانند و همین اتحاد را حفظ کنند، کارهایی انجام خواهند داد که حتی برای نسل پیشین والیبال ایران هم دست‌نیافتنی بوده است. آنها در اولین قدم، در خاک سامورایی‌ها از این تیم انتقام گرفته‌اند. آخرین برخورد والیبال ایران با این حریف، به اشک‌های سعید معروف و حذف از المپیک ختم شده بود اما حالا تیم ملی توانست در اوج اقتدار، قهرمانی جام ملت‌ها را به دست بیاورد. تک تک این نفرات، به خوبی پاسخ اعتماد مربی‌شان را داده‌اند و حالا وقتش رسیده که این مربی هم به آنها اعتماد کند و بدون بر هم زدن ترکیب، به سراغ رقابت‌های بعدی برود.