آریا رهنورد

هرچه اخبار جالب در مورد انتقال سردار آزمون، امیر عابدزاده و دیگران به تیم‌های اروپایی دارید را برای لحظاتی فراموش کنید. لا‌به‌لای همه این اخبار جذاب، پیوستن سعید عزت‌اللهی به الغرافه قطر آن هم در سال جام جهانی، به شدت ناامیدکننده به نظر می‌رسد. ستاره‌ای که ظاهرا تصمیم گرفته مسیر پیشرفت را به صورت وارونه طی کند.

رسیدن به فوتبال اروپا، سقف آرزوی بسیاری از فوتبالیست‌های ایرانی را می‌سازد. سعید عزت‌اللهی اما ظاهرا راه و روشی وارونه را در این خصوص در پیش گرفته است. او در نوجوانی به اروپا رفت و  به واسطه استعداد ذاتی و البته آشنایی پدرش با فوتبال، فرصتی به دست آورد که برای ۹۹ درصد بازیکن‌ها در فوتبال ایران اتفاق نمی‌افتد. کدام فوتبالیست را می‌شناسید که در سال‌های نوجوانی توانسته باشد در یکی از بهترین آکادمی‌های فوتبال اروپا که استعدادهای زیادی را به لالیگا معرفی کرده، به میدان برود؟ کدام فوتبالیست را می‌شناسید که توانسته باشد استعدادش را در یکی از غول‌های اروپایی محک بزند و حتی چند جلسه زیر نظر دیگو سیمئونه تمرین کرده باشد؟ حقیقت آن است سعید عزت‌اللهی صاحب یک فرصت ویژه شد اما نتوانست به خوبی از این فرصت برای پیشرفت در فوتبال استفاده کند. البته او فوتبالیست بسیار درجه یکی است اما هنوز با سقف توانایی‌هایش فاصله چشمگیری دارد. سعید که در ملوان به فوتبال ایران معرفی شده بود و حتی سابقه بازی در لیگ برتر را از ۱۶ سالگی به دست آورده بود، بعد از یک دوره حضور در آکادمی باشگاه اتلتیکومادرید اسپانیا راهی روستوف شد تا در لیگ روسیه به میدان برود. انتظار می‌رفت او در فوتبال روسیه به ثبات برسد و به هافبکی کلیدی برای تیمش تبدیل شود اما این اتفاق در نهایت رخ نداد. او در مجموع در فوتبال روسیه برای سه باشگاه مختلف بازی کرد و ناگهان تصمیم گرفت فوتبالش را در باشگاه ریدینگ در سطح دوم فوتبال انگلیس دنبال کند. این نقطه هم می‌توانست یک سکوی پرتاب برای عزت‌اللهی باشد اما باز هم اوضاع طبق پیش‌بینی پیش نرفت. بلژیک و دانمارک دو مقصد بعدی این فوتبالیست محسوب می‌شدند تا او همچنان به جهانگردی ادامه بدهد. حالا بعد از همه سال‌های بازی در اروپا، سعید در یک تصمیم باورنکردنی راهی الغرافه قطر شده و در یک اظهارنظر استثنایی ادعا کرده که از کودکی دیدارهای این تیم را دنبال می‌کرده است! بازیکنی که روزگاری قرار بود برای مادریدی‌ها در فوتبال اسپانیا به میدان برود حالا با شوق و ذوق از بازی برای یک تیم کم‌هوادار قطری صحبت می‌کند. تیمی کم‌هوادار و البته پرپول که ظاهرا یک قرارداد نجومی را به این فوتبالیست پیشنهاد داده است.

حقیقت آن است سعید عزت‌اللهی صاحب یک فرصت ویژه شد اما نتوانست به خوبی از این فرصت برای پیشرفت در فوتبال استفاده کند. البته او فوتبالیست بسیار درجه یکی است اما هنوز با سقف توانایی‌هایش فاصله چشمگیری دارد

حضور مربیان خارجی و استفاده از امکانات مطلوب سطح رقابت‌های لیگ ستارگان قطر را بالا برده اما بازی در این لیگ برای فوتبالیستی که سال‌ها قبل راهی اروپا شده بود، اعتراف به شکست محسوب می‌شود. سعید عزت‌اللهی به هر دلیلی نتوانسته از تجربه بازی در اروپا به خوبی استفاده کند. فاصله گرفتن از ثبات مهم‌ترین دلیلی بود که اجازه نداد این بازیکن توجه باشگاه‌های بزرگ‌تر فوتبال اروپا را به دست بیاورد. سعید در این سال‌ها دائما در حال تغییر دادن تیم، لیگ و کشور بوده و به همین خاطر موفق نشده بهترین فرم بازی‌اش را در اروپا به نمایش بگذارد. پذیرفتن این حقیقت زمانی تلخ‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم این هافبک چه استعداد نابی دارد و چه نمایش‌های درخشانی در تیم ملی داشته است. شروع عزت‌اللهی در دانمارک کاملا ایده‌آل به نظر می‌رسید. حتی تصور می‌شد که او قرار است وایله را به مقصد تیم‌های بزرگ‌تری ترک کند. سعید اما حتی قبل از پایان این فصل و در پنجره نقل و انتقالات زمستانی پیشنهاد باشگاه الغرافه را پذیرفت تا زیر نظر استراماچونی به میدان برود. خود سعید به نوعی اعتراف کرده که مسائل مالی نقش بسیار مهمی در این تصمیم داشتند. او از این موضوع صحبت کرده که رقم پیشنهادی باشگاه الغرافه به مراتب بیشتر از دستمزد در فوتبال اروپا بوده است. با این حال انتظار می‌رفت در این مقطع پول مهم‌ترین دلیل برای تصمیم‌های کلیدی این فوتبالیست نباشد. درست همان‌طور که ستاره‌هایی مثل سردار آزمون و علیرضا جهانبخش به پیشنهادهای نجومی آسیایی پشت پا زدند تا به هر قیمتی در فوتبال اروپا ماندگار شوند. تصمیمی که حالا ثمره‌اش در بازی‌های این دو نفر نمایان شده است.

سعید هنوز شرایط سنی خوبی دارد و در ۲۵ سالگی می‌تواند دوباره راهش را به طرف باشگاه‌های اروپایی هموار کند. جام جهانی شاید آخرین و جدی‌ترین شانس او برای تغییر دادن شرایط باشد. ستاره خط میانی تیم ملی، باید در جام جهانی بدرخشد تا به نقطه‌ای برسد که با استعدادش هماهنگی بیشتری داشته باشد. با روند معکوس فعلی که این بازیکن در پیش گرفته اما بعید نیست چند سال دیگر او را در رقابت‌های لیگ یک و در لباس ملوان تماشا کنیم.