آریا رهنورد

دومین روز از مسابقات مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی امروز با برگزاری چهار دیدار دنبال می‌شود. مسابقاتی که هفت تیم از لیگ برتر هستند و یک تیم از لیگ دسته دوم می‌آید. در مسابقات امروز نساجی مازندران به مصاف گل‌گهر سیرجان می‌رود، مس رفسنجان با پدیده مشهد دیدار می‌کند، نفت مسجد سلیمان برابر خلیج فارس ماهشهر به میدان می‌رود و پیکان تهران و استقلال دیدار تهرانی‌های جام حذفی را البته اگر کرونا مانع نشود، برگزار می‌کنند.

حمله کرونا به صدرنشین لیگ

در یکی از مهم‌ترین دیدارهای امروز تقابل استقلال تهران و پیکان برنامه‌ریزی شده است اما هجوم کرونا به اردوی آبی‌پوشان شوک بزرگی را به این تیم تحمیل کرد و باعث تعطیلی تمرینات تا اطلاع ثانوی شد تا سرنوشت برگزاری این دیدار در ابهام بماند. آن‌طور که باشگاه استقلال اعلام کرده نتیجه تست کرونای تعداد زیادی از بازیکنان و اعضای کادر تیم استقلال مثبت شده است و به همین خاطر حتی نشست خبری فرهاد مجیدی پیش از بازی با پیکان هم لغو شد. استقلالی‌ها برای مشخص شدن وضعیت سلامتی‌شان روز گذشته برای بار دوم تست دادند. گویا در تست اولیه‌ای که از بازیکنان این تیم به عمل آمده، حدود 90 درصد از ترکیب اصلی آبی‌ها به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. طبق قانون، دیدار استقلال و پیکان در صورتی لغو می‌شود که این تیم کم‌تر از 5+11 بازیکن در لیست خود داشته باشد. به این ترتیب که اگر در لیست بازیکنان 30 نفره استقلال، تست 16 بازیکن منفی باشد، مشکلی برای رویارویی دو تیم نیست و این دیدار باید برگزار شود. البته این شرط نیز مهم است که یکی از 16 بازیکن دروازه‌بان باشد. طبق قانون تعداد افراد مبتلا به کرونا در کادر فنی تیم هم منعی برای برگزاری بازی ایجاد نخواهد کرد. به این ترتیب به نظر می‌رسد کفه ترازو به سمت لغو این دیدار سنگینی کند. استقلالی‌ها که صدرنشین لیگ برتر هستند و نیم‌فصل را با قهرمانی به پایان بردند، از مدعی‌های جام حذفی هم به حساب می‌آیند. هرچند آنها در دیدار مرحله یک‌شانزدهم نبرد سختی برابر نود ارومیه داشتند و به سختی توانستند حریف دسته دویی خود را شکست دهند. این دیدار بعد از 120 دقیقه به ضربات پنالتی کشیده شد و شاگردان فرهاد مجیدی توانستند در این مرحله پیروز شوند. پیکانی‌ها هم که در نبرد با استقلال در لیگ بازنده بودند، فرصت خوبی برای انتقام در جام حذفی دارند. البته تا عصر دیروز مشخص نبود که این دیدار امروز برگزار می‌شود یا نه. شاگردان مجتبی حسینی با شکست دادن قشقایی شیراز به این مرحله رسیده‌اند.  

نبرد همسایه‌های لیگ در جام حذفی

باید گفت نبرد نساجی مازندران و گل‌گهر سیرجان نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. دو تیمی که خود را شایسته صعود به جمع هشت تیم برتر این جام می‌دانند. امیر قلعه‌نویی و ساکت الهامی طی ماه‌های اخیر دوئل‌های جذابی برابر هم داشتند و در مصاف‌های رودررو از جمله فصل جاری لیگ برتر نتوانستند پیروزی را به نام خود بزنند اما میدان امروز جایی برای تساوی ندارد. نساجی با بردن آرمان گهر که دیگر تیم سیرجان است به این مرحله رسیده است و حالا برای صعود به مرحله بعد باید دیگر نماینده این شهر را هم شکست بدهد. تیمی که در مرحله یک‌شانزدهم شهرداری آستارا را چهار بر صفر شکست داده و البته به تازگی از لیگ قهرمانان آسیا هم حذف شده است. شاگردان قلعه‌نویی که در لیگ جزو مدعی‌ها بودند اما با رای کمیته انضباطی 9 امتیاز را از دست دادند، برای جبران آن اتفاقات و البته حفظ روحیه خود محکوم به پیروزی در این دیدار هستند. دیداری که ساعت 14 برگزار می‌شود اما از آنجایی که نساجی میزبانی‌هایش را خارج از خانه انجام می‌دهد، این بار هم در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد به مصاف حریف خود می‌رود.  

آن‌طور که باشگاه استقلال اعلام کرده نتیجه تست کرونای تعداد زیادی از بازیکنان و اعضای کادر تیم استقلال مثبت شده است و به همین خاطر حتی نشست خبری فرهاد مجیدی پیش از بازی با پیکان هم لغو شد

تقابل مس با قعرنشین لیگ

شاید بتوان گفت که مس رفسنجان روی کاغذ بازی راحتی در جام حذفی دارد. چراکه رقیب امروز آنها به سختی به قعر جدول لیگ برتر چسبیده و حتی پیش از پایان نیم‌فصل به عنوان مدعی اصلی سقوط به لیگ دسته یک شناخته شد. مس رفسنجان در رده پنجم جدول نیم‌فصل را به پایان رساند و رقیبش یعنی پدیده مشهد که تنها تیم بدون برد لیگ برتر است، در آخرین رده جدول دیده می‌شود. با این حال در جام حذفی هر اتفاقی ممکن است رقم بخورد و بنابراین محمد ربیعی و تیمش برای ادامه حضورشان در این مسابقات نباید به نتایج و جایگاه رقیب خود نگاه کند. پدیده در لیگ برتر واقعا ناامیدکننده ظاهر شده است اما جام حذفی شاید انگیزه‌ای باشد که آنها خودشان را در کورس رقابت حفظ و مسیر تلخ لیگ را کنار بگذارند. آنها تیمی هستند که در لیگ از پرسپولیس مساوی گرفتند. این دیدار از ساعت 14:30 به میزبانی ورزشگاه امام علی سیرجان برگزار می‌شود.

نبرد با تنها تیم لیگ دویی جام

تنها تیم دسته دویی جام حذفی امروز برابر نفت مسجد سلیمان به میدان می‌رود. خلیج فارس ماهشهر با شکست دادن تیم لیگ برتری هوادار به این مرحله رسیده است و برای اینکه نامش در این جام فعلا باقی بماند، تلاش می‌کند. نفت مسجدسلیمان هم با ایستادن در رده پانزدهم جدول لیگ برتر، میزبان این دیدار است و باید دید حریف خود را شکست می‌دهد یا نه.