آریا طاری

پایان همکاری استقلال با فراز کمالوند، اولین خبر مهم پس از بازگشت کاروان آبی‌ها از آسیا بوده است. با این حال به نظر می‌رسد این جدایی، تغییر چندانی را در تیم به وجود نخواهد بود. فرهاد هنوز گزینه جدید دستیاری‌اش را معرفی نکرده اما آنها قصد ندارند بدون فراز، از نقطه اوج فاصله بگیرند و به فرود فکر کنند. استقلال این روزها در فرم مطلوبی قرار دارد و اگر خستگی و غیبت چند بازیکن اجازه بدهد، آنها این فرم را روبه‌روی ذوب نیز به نمایش خواهند گذاشت.

یک تساوی صفر - صفر کسل‌کننده با چند اعتراض بزرگ به داوری از سوی هر دو تیم، اتفاقی بود که در مسابقه رفت تیم‌های استقلال و ذوب آهن رقم خورد.  وقتی محمود فکری هدایت استقلال را بر عهده داشت، روبه‌رو شدن با چنین نتیجه‌هایی اصلا دور از انتظار به نظر نمی‌رسید اما حالا که فرهاد روی نیمکت آبی‌ها دیده می‌شود، انتظار می‌رود آنها کاملا متفاوت‌تر نشان بدهند. استقلال به تازگی، از یک اردوی پرفشار آسیایی برگشته و شاید اصلی‌ترین دغدغه فرهاد، وضعیت خستگی مهره‌های کلیدی تیمش باشد. آنها در زمانی کم‌تر از سه هفته، 6 بازی بسیار سنگین انجام داده‌اند. با وجود خستگی مفرط در اردوی استقلال، وضعیت روحی این تیم کاملا مطلوب به نظر می‌رسد. مجیدی توانسته اشتیاق و انگیزه را برای برنده شدن به تیم برگرداند و استقلالی‌ها حالا با روحیه‌ای مثال‌زدنی فوتبال بازی می‌کنند. این یک فاکتور بسیار مهم برای آبی‌ها خواهد بود. چراکه به نظر می‌رسد اضطراب در این مجموعه به کم‌ترین سطح ممکن رسیده و آرامش جای خودش را در بین آبی‌ها پیدا کرده است. نتایج فرهاد با استقلال هم فراتر از حد انتظار بوده و آنها در 10 مسابقه با هدایت این مربی، 6 پیروزی و فقط یک شکست را پشت سر گذاشته‌اند. شکستی که روبه‌روی حریف پرستاره قطری یعنی الدحیل اتفاق افتاد اما جالب اینجا بود که در نهایت، استقلال از آن گروه به دور بعدی صعود کرد و الدحیل، نتوانست شانس حضور در جمع هشت تیم برتر منطقه غرب در لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد. این دومین مسابقه فصل استقلال و ذوب آهن به شمار می‌رود اما آخرین برخورد فصل این دو تیم نخواهد بود. چراکه استقلال و ذوب در رقابت‌های جام حذفی نیز به زودی با هم مسابقه می‌دهند. این مسابقه، محک خوبی برای نبرد حساس حذفی بین دو تیم خواهد بود اما به ویژه برای استقلالی‌ها، همین نبرد نیز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. چراکه این تیم برای رسیدن به قهرمانی لیگ برتر، نباید هیچ امتیازی را به سادگی از دست بدهد.

بازگشت محمد دانشگر، فهرست استقلال را نسبت به مسابقه‌های قبلی متفاوت کرده است. با این حال بعید به نظر می‌رسد که این بازیکن در این نبرد به عنوان مهره ثابت به میدان برود. او باز هم بخشیده شده اما هنوز برای رسیدن به ترکیب اصلی، باید کمی صبر داشته باشد. غیبت چند ستاره کلیدی، کار استقلال را در این نبرد کمی سخت می‌کند. وریا غفوری یکی از این نفرات است که نمی‌تواند تیمش را در نبرد حساس با ذوب همراهی کند. فرشید اسماعیلی که به تازگی اوج گرفته و نمایش‌های خوبی در آسیا داشته نیز از دیگر مهره‌هایی است که نام‌شان در فهرست نهایی آبی‌ها برای این جدال دیده نمی‌شود. محمد نادری هم با توجه به مصدومیتی که داشت، قرار نبود که به این بازی برسد، اما صالح مصطفوی در نشست خبری اعلام کرد نادری مشکلی برای بازی با ذوب ندارد. از آن‌جایی که دربی پایتخت تنها در فاصله پنج روز با این مسابقه برگزار خواهد شد و با توجه به خستگی نفرات، بعید نیست فرهاد به چند ستاره مهم دیگر تیمش در این جدال هم استراحت بدهد. او به خوبی می‌داند که اهمیت شهرآورد، به مراتب بیشتر از جدال امروز خواهد بود. استقلال امروز با تیمی روبه‌رو می‌شود که از زمان ورود مجتبی حسینی، تحول مثبتی را تجربه کرده است. ذوب در چهار مسابقه اخیرش در لیگ برتر، دو بار برنده بوده و در مجموع هفت امتیاز به دست آورده است. خبر بسیار بد و ناامیدکننده برای ذوبی‌ها، مصدومیت دوباره قاسم حدادی‌فر بوده است. ستاره‌ای که قرار بود در پایان این فصل رسما با فوتبال وداع کند اما دوباره رباط پاره کرد تا فصل برایش خیلی زود به پایان برسد. به نظر می‌رسد این پایان دوران یکی از بهترین هافبک‌های همه ادوار لیگ برتر خواهد بود. بازیکنی که شاید از فصل آینده به کادر فنی ذوب‌آهنی‌ها اضافه شود.

اختلاف 15 امتیازی دو تیم در جدول رده‌بندی، نشان می‌دهد که استقلالی‌ها فصلی کاملا متفاوت با ذوب داشته‌اند اما در فوتبال نمی‌توان روی این اعداد حساب ویژه‌ای باز کرد. آبی‌ها در مسابقه رفت هم به ذوب امتیاز داده‌اند و حالا نمی‌خواهند که دوباره در چنین موقعیتی قرار بگیرند. استقلال در صورت بردن هر دو دیدار معوقه‌اش، همچنان چهار امتیاز با صدر جدول فاصله خواهد داشت. اگر این تیم می‌خواهد قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شود، باید این فاصله را هرچه زودتر از بین ببرد. اگر این فاصله تا هفته‌های پایانی حفظ شود، شانس موفقیت تیم فرهاد کم‌ و کم‌تر خواهد شد.