آریا رهنورد

در همین اولین مرحله از ورود تیم‌های لیگ برتری به جام حذفی، 6 تیم از این لیگ در این تورنمنت حذف شدند. در پنج مسابقه از مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی، هر دو تیم لیگ برتری بودند و چاره‌ای به جز حذف یکی از آنها وجود نداشت اما نفت مسجدسلیمان، تنها تیمی بود که در این مرحله، کار را به رقیبی در سطوح پایین‌تر واگذار کرد. فعلا سرنوشت 15 تیم حاضر در مرحله یک هشتم مشخص شده و تیم بعدی در پایان جدال نفت آبادان تعیین خواهد شد.

یک قدم تا شگفتی

تنها چند روز قبل از جدال هوادار و آلومینیوم اراک در جام حذفی، باشگاه اراکی به رضا عنایتی پیشنهاد همکاری داده بود اما رضا حاضر به پذیرفتن این پیشنهاد نشد و در نهایت این علیرضا منصوریان بود که هدایت آلومینیوم را بر عهده گرفت. منصوریان در اولین تجربه نشستن روی نیمکت این باشگاه، روبه روی عنایتی و هوادار ایستاد و در یک بازی بسیار حساس و نزدیک، در ضربات پنالتی به پیروزی دست پیدا کرد. هوادار در اراک، فاصله‌ای با خلق یک شگفتی بزرگ نداشت. این مسابقه در وقت‌های قانونی و اضافه با تساوی به پایان رسید و در نهایت این اراکی‌ها بودند که با برتری پنج بر  چهار به مرحله بعدی راه پیدا کردند و یکی از 16 تیم نهایی جام حذفی شدند.

شکست با اسم جدید

باشگاه مشهدی لیگ برتر، عجیب‌ترین روزهای ممکن را سپری می‌کند. اسم این باشگاه دوباره عوض شده و حالا آنها دوباره با نام «پدیده» در رقابت‌های مختلف به میدان می‌روند. پدیده در اولین مسابقه پس از تغییر اسم، روبه‌روی ذوب‌آهن شکست خورده و از جام حذفی کنار رفته است. درست در روزهایی که این باشگاه مشکلات شدیدی را سپری می‌کند و درگیر نوعی سردرگمی شده، ذوب آهن با مجتبی حسینی روی دور پیروزی افتاده و حالا یک پیروزی جذاب را پشت سر گذاشته است.

غرور و اشک در وطنی

یکی از جذاب‌ترین لحظه‌های این مرحله جام حذفی، در ورزشگاه وطنی قائمشهر خلق شد. جایی که نساجی پس از مدت‌ها شکست و ناکامی محض، بالاخره توانست یک برد دلچسب به دست بیاورد. تنها چند روز پس از جدایی مجید جلالی، نساجی در خانه روبه‌روی سایپا قرار گرفت و مسابقه با تساوی بدون گل به پایان رسید اما در ضیافت پنالتی‌ها، این تیم میزبان بود که حریف را با نتیجه هشت بر هفت شکست داد. ستاره‌های نساجی این مدت آنقدر تحت فشار قرار داشتند که پس از این برد خانگی، مشغول اشک ریختن شدند. این باخت برای تیم ابراهیم صادقی، یک شکست سنگین و دور از انتظار به نظر می‌رسید.

بازگشت باشکوه سیدجلال

همین هفته قبل بود که سیدجلال رافخایی خداحافظی‌‌اش را پس گرفت و دوباره به ملوان برگشت. او خیلی زود موفق به گل‌زنی برای این باشگاه شد و در جام حذفی، دروازه ویستاتوربین را باز کرد. شاگردان مازیار زارع روز سختی را روبه‌روی این حریف سپری کردند و سرانجام توانستند خودشان را به مرحله یک‌هشتم نهایی برسانند. آقای گل سابق فوتبال ایران در این بازی، نشان داد که هنوز می‌تواند برای ملوانی‌ها مثمرثمر باشد.

درخشش پنج مدعی

تیم‌های مدعی قهرمانی در جام حذفی، مشکلی با عبور از اولین آزمون‌شان در این فصل نداشتند. استقلال با هدایت فرهاد مجیدی، دومین برد پیاپی را جشن گرفت و تیم سختکوش مهدی تارتار را شکست داد. پرسپولیس هم در روزی که شهریار مغانلو و چند بازیکن دیگر به راحتی موقعیت‌های خوب گل‌زنی را از دست دادند، با سه گل از سد فولاد نوین عبور کرد. بازی سپاهان با نفت مسجدسلیمان، فوق‌العاده نزدیک بود اما شاگردان محرم از پس این آزمون هم برآمدند و توانستند تیم آماده محمد ربیعی را از پیش رو بردارند. نکته جالب این بازی گل‌زنی مهدی کیانی روبه‌روی تیم سابقش در دقیقه 94 بود. با این گل بازی به تساوی کشیده شد و سرانجام گئورگی گولسیانی در دقیقه 120 گل صعود سپاهان را زد. تراکتور بدون دردسر و حتی بدون برگزاری بازی، از سد تیم شهرداری ماهشهر عبور کرد و فولاد خوزستان نیز با هت‌تریک درخشان لوسیانو پریرا، سه گل به ماشین‌سازی زد تا با اقتدار خودش را به مرحله بعدی جام حذفی برساند.

شگفتی بزرگ

کلیدی‌ترین و مهم‌ترین شگفتی این مرحله از جام حذفی را خیبر خرم‌آباد با شکست دادن حریف لیگ‌برتری‌اش ساخت. آنها توانستند در ضربات پنالتی به نفت مسجدسلیمان غلبه کنند و تیمی را شکست بدهند که حتی در لیگ برتر، خیلی سخت روبه‌روی هر رقیبی نتیجه را واگذار می‌کند. خیبر حالا به یکی از غافلگیرکننده‌ترین تیم‌های مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی تبدیل شده است. آ‌نها تنها تیم لیگ یکی هستند که با شکست یک تیم لیگ برتری به این مرحله رسیده‌اند.

یک نام آشنا

قشقایی شیراز که زمانی با شکست دادن پرسپولیس یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین شگفتی‌های تاریخ جام حذفی را رقم زده بود، در این مرحله به لطف ضربات پنالتی از اتحاد کامیاران گذشت تا همچنان بخشی از رقابت‌های جام حذفی باشند.