آریا طاری

وقتی مسوت اوزیل خودش را به جلسه‌های تمرینی فنرباغچه ترکیه رساند، بسیاری از رسانه‌های اروپایی به شکل کاملا گسترده تمرین این باشگاه را پوشش دادند. لابه‌لای تصاویری که از این تمرین منتشر شد، یک چهره کاملا آشنا برای فوتبال ایران هم به چشم می‌خورد. «مامه تیام» که هنوز هم در فوتبال ایران و در بین استقلالی‌ها فراموش نشده، حالا در سوپرلیگ ترکیه همبازی مسوت اوزیل خواهد بود. ستاره‌ای که آبی‌ها هنوز هم حسرت جدایی زودهنگامش از این باشگاه را می‌خورند.

آخرین جام استقلال در فوتبال ایران تا امروز، با گل ستاره‌ای به دست آمده که حالا دیگر در حوالی فوتبال ایران آفتابی نمی‌شود. «مامه تیام» یکی از بهترین و درخشان‌ترین مهره‌های خارجی تاریخ این باشگاه بوده و همه این لقب‌ها را در حالی به دست آورده که فقط ظرف چند ماه پیراهن استقلال را بر تن داشته است. تیام تنها یک «نیم‌فصل» برای آبی‌ها به میدان رفت اما در همان مدت، چشم‌ها را خیره کرد. او لحظه‌های مهم بسیار زیادی را با آبی‌ها پشت سر گذاشت. برای تیام اما دو مسابقه، فراموش‌نشدنی‌تر از نبردهای دیگر بودند. اول گ‌لزنی در فینال جام حذفی که آبی‌ها را به قهرمانی این تورنمنت رساند و دوم، هت‌تریک فراموش‌نشدنی روبه‌روی ذوب‌آهن در لیگ قهرمانان آسیا که استقلال را به جمع تیم برتر این تورنمنت رساند. هواداران استقلال هنوز هم باور دارند که اگر تیم‌شان قبل از شروع مرحله یک‌چهارم نهایی تیام را از دست نمی‌داد، می‌توانست در آسیا ماجراجویی بزرگ‌تری داشته باشد. ماجرای خروج ستاره سنگالی از باشگاه، هنوز هم زوایای پیچیده‌ای دارد. خیلی‌ها مدیران وقت استقلال از جمله علی خطیر را در این پرونده مقصر می‌دانند و معتقدند که تلاش کافی برای حفظ این ستاره و همچنین سرور جپاروف صورت نگرفته است. مدیران باشگاه استقلال اما به افشاگری علیه وینفرد شفر پرداختند و بعدها مدعی شدند که خود این مربی خواهان جدایی تیام و جپاروف بوده تا بازیکنان «درصدی» خودش را به استقلال بیاورد. به هر حال هرگز روشن نشد که مسئولیت مستقیم جدایی مامه تیام با چه فرد یا افرادی بوده است. با این حال به نظر می‌رسد تک تک آنهایی که در استقلال مسئولیت داشتند و اجازه دادند این جواهر به همین سادگی از دست استقلال برود، مقصر وضعیت موجود باشند. البته که باشگاه بعدها به مهره‌ ارزشمندی مثل شیخ دیاباته رسید اما حقیقت آن است که سطح بازی تیام، قابل مقایسه با هیچ‌کدام از مهاجمان بعدی استقلال نبوده است.

مامه تیام پس از ترک استقلال، ماجراجویی‌های جالبی در کشورهای مختلف دنیا داشته است. او بعد از تجربه کوتاه حضور در فوتبال ایران، راهی لیگ امارات شد تا برای عجمان به میدان برود. مامه کارش را در این باشگاه با «گل‌زنی» شروع کرد و در همه ماه‌های عضویت در عجمان، قابلیت‌های زیادی از خودش نشان داد. با این حال انتظارات از او بالاتر بود و به همین خاطر باشگاه عجمان مخالفتی با جدایی‌اش نداشت. در همین مقطع بود که خبر بازگشت احتمالی این بازیکن به جمع آبی‌ها به گوش رسید اما از همان ابتدا هم واضح بود که این شایعه هرگز به حقیقت تبدیل نمی‌شود. مهاجم سابق این باشگاه پس از ترک عجمان، به کاسیم پاشا در لیگ ترکیه پیوست و از همان ابتدا، نشان داد که هرگز برای تفریح راهی ترکیه نشده است. آرزوی دیرینه این بازیکن برای دعوت به تیم ملی سنگال هم در همین باشگاه به حقیقت تبدیل شد. او در کاسیم‌پاشا درخشش قابل توجهی داشت و به اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفت که توانست به تیم ملی کشورش ملحق شود. تیام تنها یک سال برای کاسیم پاشا به میدان رفت و در حالی که در آن فصل هفت مسابقه را هم به دلیل مصدومیت از دست داده بود، به بهترین گل‌زن تیمش تبدیل شد. فصل برای این ستاره با 12 گل و پنج پاس گل در 28 بازی به پایان رسید و حالا زمان آن شده بود که او به یک باشگاه بزرگ‌تر در لیگ ترکیه برود. فنرباغچه اولین باشگاه بزرگی بود که برای جذب مامه اقدام کرد و توانست رضایت این بازیکن را به دست بیاورد. او از همان هفته اول، بازیکن فیکس تیمش بود اما در چهار هفته اول هیچ گلی نزد و در هفته پنجم نیمکت‌نشین شد. اولین گل این بازیکن سرانجام برابر تیم‌ سابقش رقم خورد و او روبه‌روی کاسیم‌پاشا دبل کرد. در چهار هفته گذشته نیز پای این بازیکن دو بار به گل‌زنی باز شده و حالا ورود مسوت اوزیل، شانس او را برای زدن گل‌های بیشتر به شکل قابل توجهی افزایش خواهد بود.

با این سطح خاص از بازی و این قابلیت‌ها، تیام مدت زیادی در فوتبال ایران ماندگار نمی‌شد اما استقلالی‌ها حداقل می‌توانستند او را برای یک فصل دیگر حفظ کنند. شاید اگر این بازیکن در استقلال مانده بود، این تیم قهرمانی لیگ برتر را به دست می‌آورد. یا حداقل اینکه باشگاه می‌توانست از محل فروش او به درآمد قابل توجهی برسد. این اهمال‌کاری بزرگ و تاریخی اما، یک ستاره را به ساده‌ترین شکل ممکن از جمع آبی‌ها جدا کرد. بازیکنی که حالا هم‌تیمی مسوت اوزیل در سوپرلیگ ترکیه است.