جنگ مربی‌کش‌ها!

از پیروزی پرگل استقلال استراماچونی در یادگار امام تا قهرمانی تراکتور ساکت الهامی با شکست دادن آبی‌ها در فینال جام حذفی، نبردهای فصل گذشته این دو باشگاه فوق‌العاده مهیج به نظر می‌رسیدند. اولین برخورد دو تیم در لیگ برتر بیستم با دو مربی جدید برگزار خواهد شد. دو مربی که انگیزه‌های زیادی برای بردن این مسابقه و صعود در جدول رده‌بندی لیگ برتر دارند. از یاد نبرید که آنها مشغول کار در باشگاه‌هایی هستند که گاهی حتی یک شکست به تنهایی برای عوض کردن سرمربی‌شان کافی به نظر می‌رسد!

آریا طاری

از شروع فصل گذشته تا امروز، استقلال و تراکتور دائما در حال عوض کردن سرمربی بوده‌اند. آنها لیگ نوزدهم را با مصطفی دنیزلی و آندره‌آ استراماچونی کلید زدند. پس از مدتی اما هر دو مربی، تصمیم به ترک فوتبال ایران گرفتند. استقلال در ادامه راه به سراغ فرهاد مجیدی رفت و سپس مدتی با مجید نامجومطلق کار کرد. محمود فکری چهارمین سرمربی این باشگاه از شروع فصل گذشته محسوب می‌شود. در تراکتور حجم تغییرات حتی بیشتر از این بوده است. پس از مصطفی دنیزلی، باشگاه برای چند هفته با احد شیخ‌لاری کار کرد و سپس ساکت الهامی به عنوان سرمربی جدید تیم منصوب شد. ساکت هم در پایان فصل از این باشگاه رفت تا علیرضا منصوریان روی نیمکت تبریزی‌ها بنشیند. این مربی تنها پنج هفته روی نیمکت تیم تبریزی دوام آورد و سپس مسعود شجاعی به عنوان مربی موقت تیم در نظر گرفته شد. از آغاز لیگ نوزدهم، 9 سرمربی مختلف در استقلال و تراکتور کار کرده‌اند و این اولین بار است که دوئل فکری و شجاعی در این تیم اتفاق می‌افتد. دو نبرد از سه جدال فصل گذشته دو باشگاه، به شدت مهم و جنجالی به نظر می‌رسید. در دیدار رفت دو تیم در لیگ برتر، استراماچونی و تیمش یک شکست سنگین را به دنیزلی و شاگردها تحمیل کردند. برد چهار گله در یادگار امام، شروعی برای روند رویایی استراماچونی بود. تراکتور اما انتقامش را در فینال حذفی گرفت. شاگردان الهامی در همان نیمه اول کار فرهاد و پسرها را تمام کردند و جام را بالای سر بردند. حالا نوبت به فکری و مسعود رسیده که در یک دوئل حساس و تماشایی، روبه‌روی هم قرار بگیرند.

پیروزی در نبرد امروز، برای صدرنشینی استقلال در لیگ برتر کافی به نظر می‌رسد. آنها در صورت شکست دادن تراکتور دوباره جای‌شان را در رده اول جدول پس می‌گیرند. قرمزها اما در صورت بردن این بازی، در جدول با تیم محمود فکری هم‌امتیاز خواهند شد

پیروزی در نبرد امروز، برای صدرنشینی استقلال در لیگ برتر کافی به نظر می‌رسد. آنها در صورت شکست دادن تراکتور دوباره جای‌شان را در رده اول جدول پس می‌گیرند. قرمزها اما در صورت بردن این بازی، در جدول با تیم محمود فکری هم‌امتیاز خواهند شد. در این فصل استقلال به لحاظ هجومی، بهتر از تراکتور ظاهر شده و چهار گل بیشتر از این تیم به ثمر رسانده است. با این حال محمد عباس‌زاده این روزها در اوج آمادگی به نظر می‌رسد و گزینه اول گل‌زنی تراکتور محسوب می‌شود. عملکرد تدافعی دو تیم اما شباهت فوق‌العاده زیادی به هم داشته است. هر دو تیم در 10 دیدار گذشته‌شان در این فصل، تنها 6 گل دریافت کرده‌اند. نکته مهم دیگر درباره این دو تیم، این است که در این فصل هنوز موفق به شکست دادن تیم‌های مدعی قهرمانی نشده‌اند.

ارسلان مطهری و مهدی قایدی، آخرین مهره‌های گل‌زن استقلال در این فصل بوده‌اند. دو ستاره که در دربی تهران خوش درخشیدند و با یک گل زودهنگام و یک گل دیرهنگام، نیمکت را برای جشن و شادی به هوا فرستادند. در کیفیت بالای ارسلان و مهدی، تردیدی وجود ندارد اما هواداران استقلال، هنوز هم در انتظار درخشش دوباره شیخ دیاباته هستند. مهاجم محبوبی که فصل گذشته آقای گل فوتبال ایران لقب گرفت اما 10 هفته بعد از شروع رقابت‌های این فصل، هنوز حتی یک گل هم در رقابت‌های لیگ به ثمر نرسانده است. احیای شیخ، شاید درست همان اتفاقی است که می‌تواند استقلال را به جدی‌ترین مدعی قهرمانی تبدیل کند. او فصل گذشته یک نمایش خارق‌العاده را در یادگار امام تجربه کرد و مدافعان حریف را به مرز نابودی کشاند. حالا دیاباته به امید تکرار آن نمایش استثنایی به تبریز خواهد رفت. به احتمال زیاد، شیخ این مسابقه را هم از روی نیمکت آغاز می‌کند اما فکری حتما در جریان این نبرد پیچیده، نقشه‌هایی برای دیاباته خواهد داشت. فکری و مسعود، به دو نسل کاملا متفاوت از فوتبال تعلق دارند. وقتی فکری از فوتبال خداحافظی کرد، شجاعی تازه اولین قدم‌های کلیدی و مهمش را برداشته بود و وقتی فکری مربیگری‌اش را استارت زد، مسعود در اروپا فوتبال بازی می‌کرد. با این وجود بین اولین تجربه‌های کار آنها در لیگ برتر به عنوان سرمربی، تنها چند ماه فاصله وجود داشت. فکری پس از مدت‌ها کار کردن در سطوح پایین‌تر، فصل گذشته سرمربی نساجی در لیگ برتر شد و شجاعی همین فصل بدون حتی یک روز تجربه دستیاری، در جایگاه سرمربیگری قرار گرفت. حالا آنها برای اولین بار به عنوان دو مربی با هم روبه‌رو می‌شوند. دو مربی با مسیرهایی کاملا متفاوت و البته یک خواسته کاملا مشابه از حساس‌ترین مسابقه هفته یازدهم لیگ برتر.