آریا رهنورد

زیر سایه حذف استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، لیگ برتر فوتبال کشورمان ادامه پیدا می‌کند. لیگی که در دورترین نقطه از حرفه‌ای بودن قرار دارد چراکه قهرمان فصل گذشته آن و صدرنشین فعلی‌اش با حذف از مسابقات باشگاهی قاره آسیا روبه‌رو شده‌اند. در هر حال تیم‌های مدعی باید به قدرت به کار خود ادامه دهند تا شاید برای فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا، درها به روی‌شان باز شد.

بازی راحت سرخ‌ها روی کاغذ

کسب چهار پیروزی متوالی در لیگ برتر و برد در جام حذفی، شاگردان یحیی گل‌محمدی را به مسیر اوج برگردانده است. قهرمان پنج دوره متوالی لیگ برتر در حالی در لیگ بیست‌ویکم نوسان داشت که حالا به نظر می‌رسد راه خود را پیدا کرده است. سرخ‌های پایتخت امروز برای رقم زدن پنجمین برد متوالی، برابر تیم قعرنشین جدول به میدان می‌روند. پدیده مشهد که روزی یکی از تیم‌های قوی لیگ بودند، حالا به تعبیر بسیاری از کارشناسان گزینه اصلی سقوط به لیگ دسته یک است. نماینده مشهد تنها تیم بدون برد لیگ است و همین ماجرا برای اینکه سقوطش قطعی به نظر برسد، کافی است. به این ترتیب می‌توان گفت پرسپولیس روی کاغذ مسابقه راحتی دارد و می‌تواند به روند بردهای پیاپی خود ادامه دهد. البته یحیی امروز نمی‌تواند از چهار شاگرد خود استفاده کند. امید عالیشاه، حامد پاکدل، محمد شریفی و وحدت هنانوف چهار بازیکن مصدوم پرسپولیس هستند که گفته می‌شود غیبت‌شان در دیدار با پدیده قطعی است. از سوی دیگر اما این دیدار فرصت خوبی است که یحیی منوچهر صفروف را به میدان بفرستد. البته ناگفته نماند هفته گذشته پدیده به راحتی بازی را به سپاهان واگذار نکرد و باید دید شاگردان داوود سیدعباسی کار را برای تیم مدعی قهرمانی سخت می‌کنند یا نه.

میزبانی آبی‌ها از حریف سرسخت

برخلاف پرسپولیس که بازی راحتی در هفته چهاردهم دارد، آبی‌ها میزبان حریف سرسختی هستند. درست است که این بازی در تهران برگزار می‌شود، اما مس رفسنجان می‌تواند برای استقلال دردسرساز شود. مسی‌ها در چهار بازی اخیر خود برابر نساجی مازندران شکست خوردند، برابر گل‌گهر سیرجان به تساوی رسیدند و برابر صنعت نفت آبادان به پیروزی رسیدند و در رده چهارم جدول‌ قرار دارند. درباره حریف امروز استقلال دو نکته مهم وجود دارد. اول اینکه در فصل جاری، مس تیمی است که داورها به راحتی برایش پنالتی می‌گیرند. از سوی دیگر منشا که عنوان آقای گلی لیگ برتر را یدک می‌کشد نیز در این تیم توپ می‌زند. مس در حال حاضر در رقابت کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا است و برای اینکه خودش را در بالای جدول نگه دارد، انگیزه زیادی برای پیروزی برابر تیم فرهاد مجیدی دارد. از سوی دیگر استقلال بدون هیچ شکستی و با بهترین خط دفاعی به صدر جدول تکیه زده و از مدعی‌های اصلی قهرمانی به شمار می‌رود. اما با این حال هواداران نگرانی‌هایی بابت عملکرد فنی این تیم دارند. استقلال به خصوص پس از تساوی برابر آلومینیوم، امروز کار راحتی برای حفظ صدر جدول برابر تیم محمد ربیعی ندارد.

سرخ‌های پایتخت امروز برای رقم زدن پنجمین برد متوالی، برابر تیم قعرنشین جدول به میدان می‌روند. پدیده مشهد که روزی یکی از تیم‌های قوی لیگ بودند، حالا به تعبیر بسیاری از کارشناسان گزینه اصلی سقوط به لیگ دسته یک است

دوئل تیم‌های آسیایی

امروز سپاهان خوشحال‌ترین تیم حاضر در هفته چهاردهم است. چراکه آنها تا قبل از حذف استقلال و پرسپولیس، باید کارشان را از مرحله پلی‌آف در لیگ قهرمانان آسیا شروع می‌کردند؛ اما حالا که خبری از حضور سرخابی‌های پایتخت در این مسابقات نیست، سپاهان در کنار فولاد در مرحله گروهی شرکت می‌کند. در هر حال امروز شاهد دوئل تیم‌های آسیایی هستیم. سپاهان یکی از مدعی‌های جدی قهرمانی لیگ برتر است. آنها فصل گذشته نایب‌قهرمان شدند و امسال می‌خواهند جام را به اصفهان ببرند. درست است که آنها برابر پیکان و پرسپولیس با شکست میدان را ترک کردند، اما برابر پدیده به برد برگشتند تا خودشان را بالای جدول نگه دارند. با این حال زردپوشان اصفهان برابر فولاد خوزستان که با جواد نکونام دوباره به یک تیم سرسخت تبدیل شده، کار راحتی ندارند. این بازی برای هر دو تیم حیاتی به نظر می‌رسد. سپاهان اگر واقعا قهرمانی را می‌خواهد، باید برابر فولاد برنده باشد و در مقابل فولاد اگر می‌خواهد به حضورش در لیگ قهرمانان آسیا تداوم ببخشد، نیاز به پیروزی در این بازی دارد.

دیدار نفتی‌ها با پایان اعتصاب

یکی دیگر از دیدارهای امروز بین دو تیم نفتی لیگ برتر برگزار می‌شود. صنعت نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان که به ترتیب در رده‌های 12 و 15 جدول دیده می‌شوند، هر دو در هفته گذشته بازنده میدان بوده‌اند. صنعت نفت هفته پیش برابر مس رفسنجان سه بر صفر شکست خورد و نفت مسجدسلیمان دو بر صفر به گل‌گهر سیرجان باخت. این دوئل اما در حالی شکل می‌گیرد که تیم آبادانی با انبوهی از مشکلات مالی پا به این مسابقه می‌گذارد. بازیکنان نفت آبادان تاکنون هیچ دریافتی نداشتند و همین اتفاق باعث اعتصاب چند روزه آنها شد. شاگردان منصوریان سرانجام پنجشنبه راضی به بازگشت به تمرینات تیم شدند و باید دید علاوه بر روحیه، غیبت چند روزه در تمرینات در بازی امروز تاثیرگذار است یا نه.

امروز سپاهان خوشحال‌ترین تیم حاضر در هفته چهاردهم است. چراکه آنها تا قبل از حذف استقلال و پرسپولیس، باید کارشان را از مرحله پلی‌آف در لیگ قهرمانان آسیا شروع می‌کردند؛ اما حالا که خبری از حضور سرخابی‌های پایتخت در این مسابقات نیست، سپاهان در کنار فولاد در مرحله گروهی شرکت می‌کند

نبرد میان‌جدولی‌ها در مشهد

نساجی مازندران و ذوب‌ آهن اصفهان در دو شهر مختلف فعالیت می‌کنند، اما الان در جدول لیگ همسایه هستند. نساجی مازندران در دو دیدار اخیر خود برابر نفت مسجد سلیمان و هوادار به تساوی رسیده اما ذوب آهن برابر فجر سپاسی و تراکتورسازی تیم برتر میدان بوده است. نساجی با اینکه میزبان ذوبی‌ها است اما این دیدار در استادیوم امام رضا (ع) شهر مشهد برگزار می‌شود. کاشت چمن استادیوم شهدای ساری، باعث شده که میزبانی‌های نساجی در شهرهای دیگر انجام شود اما جالب است که این تیم بازی به بازی میزبان خود را به سازمان لیگ معرفی می‌کند!

اولین مسابقه تراکتور  با مالک جدید

بالاخره تراکتورسازی از مالکیت مشترک خارج شد و حالا این تیم بحران‌زده امروز نخستین بازی‌اش با مالکیت مس سونگون را برگزار خواهد کرد. تراکتور یکی از تیم‌های پرطرفدار لیگ ایران است که همیشه عادت داشته‌ایم آن را در بالای جدول ببینیم اما در این فصل بحران‌های بسیار این تیم تبریزی را به انتهای جدول برده است و آنها باید هرچه زودتر از منطقه خطر خارج شوند. تراکتوری‌ها امروز برابر فجر سپاسی به میدان می‌روند که بعد از مدت‌ها بار دیگر لیگ برتری شده و باید دید پس از سه شکست متوالی، تراکتور رنگ برد را می‌بیند یا نه؟

تقابل ژنرال و مهاجم محبوبش

هفته چهاردهم برای امیر قلعه‌نویی و رضا عنایتی خاص خواهد بود. چراکه مربی و شاگرد که روزگاری با هم کاپ‌های قهرمانی را بالای سر می‌بردند، حالا باید مقابل هم قرار بگیرند. تقابل ژنرال با مهاجم محبوبش واقعا دیدنی به نظر می‌رسد. رابطه این دو نفر آنقدر خوب بود که عنایتی حتی همراه با قلعه‌نویی به سپاهان رفت. اما حالا هر دو نفر باید برای برد تیم‌های‌شان تلاش کنند. گل‌گهر سیرجان امسال یکی از تیم‌های مدعی لیگ برتر بود اما ماجرای سه بر صفر شدن بازی‌های این تیم مقابل استقلال، سپاهان و پیکان با رای کمیته انضباطی، شرایط را برای قلعه‌نویی پیچیده کرد. دلیل این تصمیم نیز استفاده غیرقانونی از اریک بایناما بود. به این ترتیب گل‌گهر برای بازگشت به جمع مدعی‌ها نیاز به برد دارد و می‌خواهد بعد از شکست صنعت نفت مسجدسلیمان، روند بردهایش را ادامه دهد. از سوی دیگر هوادار تازه لیگ‌برتری شده هم که در میانه‌های جدول دیده می‌شود، بعد از دو تساوی برابر فجر سپاسی و نساجی مازندران، به دنبال کسب پیروزی است. از سوی دیگر شاگر برای اینکه خودی به استاد نشان دهد هم انگیزه دارد.