آریا طاری

همه چیز از انتشار یک توییت علیه سرمربی تیم ملی شروع شد. داستانی که البته ریشه در ماجراهای اردوهای تیم ملی داشت اما حالا با این توییت، دیگر عیان شده بود. مهدی طارمی بعد از آن جنجال بزرگ، به تیم ملی دعوت نشد و روزهای بسیار بدی را هم در باشگاه پورتو پشت سر گذاشت. این ستاره اما حالا دوباره به صلح با سرمربی تیم ملی رسیده و ظاهرا در تماس تلفنی با اسکوچیچ، حداقل در ظاهر همه مشکلات قبلی را کنار گذاشته است. بدون هیچ تردیدی، او پای ثابت اردوهای بعدی تیم ملی با اسکو خواهد بود.

مهدی طارمی سرانجام به نقطه‌ای در دوران فوتبالش رسید که باید دست به یک انتخاب بزرگ می‌زد. نقطه‌ای که مرز بین بلوغ و ناپختگی این ستاره فوتبال بود. یک تماس تلفنی ساده با دراگان اسکوچیچ، همه بحران‌های قبلی را از بین برد و حالا به نظر می‌رسد همه چیز بین او و مرد کروات، حل شده است. این ماجرا از همان ابتدا هم آنقدر بزرگ نبود اما در رسانه‌ها، آب و تاب وحشتناکی پیدا کرد. گروهی که به دنبال زدن سرمربی تیم ملی بودند، با دست‌های نشسته وسط ماجرا پریدند و تلاش کردند تا آب را گل‌آلودتر کنند اما حالا صلح مهدی و اسکو، چهره واقعی همه آنها را نشان داده است. حالا باید در انتظار یک بازگشت توفانی برای مهدی باشیم. بازگشت توفانی فوتبالیستی که این بار بهتر از همیشه متوجه تاثیر منفی و مخرب حواشی بر کیفیت بازی‌اش در زمین مسابقه شد. او بعد از این ماجراها در اردوی تیم ملی خانه‌نشین شد، ایران هر دو مسابقه‌اش را برد و پس از آن طارمی در هشت بازی از 10 مسابقه برای پورتو، نتوانست حتی یک گل به ثمر برساند. درست بعد از آن توییت جنجالی، طارمی به فوتبالیست دیگری تبدیل شده بود. بازیکنی که دوباره راحت موقعیت خراب می‌کرد، با انتقاد جدی سرمربی‌اش روبه‌رو می‌شد و تمرکز سابقش را نداشت. همه توپ‌های خراب شده طارمی در این مدت، نشان می‌دادند این فوتبالیست به لحاظ روحی تحت فشار قرار دارد و نمی‌تواند بهترین فرمش را در زمین به نمایش بگذارد. حالا اما دیگر او نمی‌خواهد رهبر مخالفان اسکوچیچ در تیم ملی باشد. مهدی پذیرفته که تیم ملی با اسکو عالی نتیجه گرفته و حتی اگر این مربی چندان دلخواه او نباشد، راه تیم ملی با مرد کروات ادامه پیدا خواهد کرد. پذیرفتن این حقیقت، شاید در حرکت او به سمت آشتی با دراگان موثر بوده باشد.

همه توپ‌های خراب شده طارمی در این مدت، نشان می‌دادند این فوتبالیست به لحاظ روحی تحت فشار قرار دارد و نمی‌تواند بهترین فرمش را در زمین به نمایش بگذارد. حالا اما دیگر او نمی‌خواهد رهبر مخالفان اسکوچیچ در تیم ملی باشد

فوتبال برای هیچ‌کس صبر نمی‌کند. در اروپا آنقدر مهاجم باکیفیت وجود دارد که یک فصل بد برای دیپورت شدن یک ستاره به لیگ‌های معمولی‌تر کافی باشد. در تیم ملی ایران هم آنقدر مهاجم آماده وجود دارد که دست و پای سرمربیان تیم برای کنار گذاشتن طارمی نلرزد. با این حال نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد که مهدی یکی از مهم‌ترین استعدادها در نسل خودش در فوتبال ایران به حساب می‌آید و باید بتواند از این فرصت به بهترین نحو استفاده کند. آن‌چه تا پاییز سال بعد برای طارمی اتفاق می‌افتد به شدت کلیدی خواهد بود. او تا برگزاری جام جهانی بعدی، فرصت دارد تا به بهترین فرم ممکن رسیده باشد. چراکه این اتفاق می‌تواند این فوتبالیست را در دسترس یک باشگاه بزرگ‌تر قرار بدهد و در تیم ملی هم میراثی فوق‌العاده از او بر جا بگذارد. طارمی فعلا نشان داده که اصلا دوست ندارد در نقش یک فوتبالیست یاغی فرو برود. او اشتباهش را پذیرفته و برای جبران آن قدم برداشته است. تا همین‌جا هم پذیرفتن این حقیقت، امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما این موضوع به تنهایی برای آینده فوتبالی مهدی کافی نخواهد بود. حالا همه در انتظار بازگشت قدرتمندانه و میخکوب‌کننده طارمی به تیم ملی هستند.

تفاوت فوتبالیست‌های خوب و فوتبالیست‌های تاریخ‌ساز، گاهی فقط در چند ثانیه مشخص می‌شود. طارمی اگر حتی همین حالا هم برای همیشه با فوتبال وداع کند، همواره به عنوان یک فوتبالیست خوب به یاد آورده خواهد شد. کارهایی که او انجام داده، روندی که برای پیشرفت طی کرده و قدم‌هایی که برداشته، بسیار ستودنی به نظر می‌رسند. با این وجود مهدی نباید فرصت تاریخ‌سازی را هم به راحتی از دست بدهد. او یک بار در جام جهانی فرصت داشت تا با عبور دادن توپ از خط دروازه پرتغال در آخرین ثانیه‌ها، یکی از بزرگ‌ترین موقعیت‌های تاریخ تیم ملی را رقم بزند اما توپش چند سانتی‌متر آن‌طرف‌تر رفت و این فرصت را از دست داد. مهدی همین هفته در مسابقه حساس پورتو با آتلتی هم یک بخت فوق‌العاده را خراب کرد تا نشان بدهد که هنوز نمی‌تواند در نفس‌گیرترین بازی‌ها، مرد اول مسابقه برای تغییر سرنوشت باشد. طارمی اما این توانایی را خودش دارد که حتی در چنین نبردهایی شرایط را برای تیمش عوض کند. فقط کافی است او با آرامش، اعتماد به نفس و تمرکز بیشتری روبه‌روی رقبا قرار بگیرد. در این صورت، همه چیز برای ستاره بوشهری فوتبال ایران مممکن خواهد بود.