آریا رهنورد

لید: نکته مثبت در مورد هفته نهم لیگ برتر، این بود که برخلاف روند معمول هفته‌های گذشته هیچ مسابقه‌ای در آن با تساوی بدون گل به پایان نرسید. در این هفته حتی سه مسابقه پرگل با سه، چهار و پنج گل هم وجود داشت که به خودی خود امیدوارکننده است. حالا که نیم‌فصل هم به نیمه رسیده، خصوصیات خیلی از تیم‌ها دیگر نمایان شده است. در جدول فعلی لیگ برتر، صدرنشینی امیر قلعه‌نویی و تیمش و قعرنشینی اکبر میثاقیان و تیمش جالب توجه به نظر می‌رسد. به احتمال زیاد میثاقیان تبدیل به اخراجی بعدی در بین مربیان لیگ برتری خواهد شد.

تا ابد؛ بدون هوادار!

غیبت هوادارها در هفته هشتم لیگ برتر هم ادامه داشت. تا اینجا 64 مسابقه مختلف در لیگ برتر ایران برگزار شده و فقط «دو مسابقه» با حضور تماشاگرها به پایان رسیده است. این اتفاق تهدیدی برای جذابیت فوتبال ایران به حساب می‌آید. معلوم نیست حالا که دیگر بسیاری از شهرها به لحاظ کرونا در وضعیت سفید و آبی قرار گرفته‌اند، حالا که میلیون‌ها نفر واکسن تزریق کرده‌اند و حالا که شرایط کاملا امن به نظر می‌رسد، به چه دلیلی جلوی حضور هوادارها در ورزشگاه‌ها گرفته می‌شود. البته حدس زدن دلیل این اتفاق خیلی هم سخت نیست. طبیعتا مسئولان سازمان لیگ ترجیح می‌دهند تا ابد لیگ را در استادیوم‌های خالی برگزار کنند تا با دردسرهای بلیت‌فروشی اینترنتی روبه‌رو نشوند و مجبور به تامین نظم استادیوم‌ هم نباشند. علاوه بر این در چنین شرایطی می‌توان به راحتی همه سکوهای ورزشگاه را از تبلیغات پر کرد و درآمد خوبی به دست آورد. ظاهرا بعضی باشگاه‌ها هم از این وضعیت راضی هستند و ترجیح می‌دهند به جای تماشاگر، تابلوهای تبلیغاتی را روی سکوها پهن کنند!

آمار خط دفاعی آلومینیوم اراک در این فصل، خارق‌العاده به نظر می‌رسد. تیم رسول خطیبی در 9 هفته لیگ برتر، هشت کلین‌شیت داشته است. در حقیقت فقط آنها می‌توانستند کاری کنند که رکورد عالی دو گل خورده در 9 بازی برای استقلال به چشم نیاید

لطفا «جوگیر» نشوید

اتفاق جالب داوری هفته، در ورزشگاه آزادی رخ داد. جایی که به نظر می‌رسد توپ بعد از برخورد به دست بازیکن هوادار تهران، به تور دروازه پرسپولیس رسیده است. جالب اینکه در آن لحظه بازیکنان پرسپولیس چندان متوجه این ماجرا نشدند و به داور اعتراض نکردند. حالا گروهی از طرفداران پرسپولیس شاکی شده‌اند که چرا بازیکنان در آن لحظه به داور اعتراض نکرده‌اند! جالب‌تر اینکه خود بازیکن هوادار پس از پایان بازی اعتراف کرد که توپ را با دست وارد دروازه کرده و اساسا یک حرکت مارادونایی انجام داده اما صبح روز بعد رضا عنایتی در قامت سرمربی این باشگاه، این موضوع را رد کرد و تاکید داشت که بازیکنش در زمان این اعتراف کمی «جوگیر» (دقیقا همین کلمه و همین ادبیات) بوده است. این مسابقه دیگر تمام شده و نتیجه دیگر تغییر نمی‌کند، حتی خود پرسپولیسی‌ها هم ماجرا را از یاد برده‌اند اما اینکه رضا عنایتی هر روز مصاحبه می‌کند تا نشان بدهد که این صحنه هند نبوده، در نوع خودش جالب به نظر می‌رسد. معلوم نیست مربیان فوتبال ایران چطور تا این حد وقت اضافه دارند و می‌توانند چند روز تمام به صحنه‌ای بپردازند که نهایتا چند ثانیه طول کشیده است.

با خودت چه کردی پیرمرد

وقتی محمدرضا مهاجری پس از سپری شدن تنها دو هفته از هدایت پدیده کنار رفت، این باشگاه از دو مسابقه‌اش در لیگ برتر «یک امتیاز» داشت و حالا همین تیم با هدایت اکبر میثاقیان از «هشت مسابقه» بعدی فقط «یک امتیاز» گرفته است. ظاهرا پدیده بعد از شکست این هفته، به دنبال برکناری میثاقیان است و قصد ندارد بیشتر از این به این مربی زمان بدهد. باشگاه مشهدی تک تک مشخصات یک تیم سقوط‌کننده در فوتبال ایران را دارد. تیم‌هایی که از لیگ برتر ایران سقوط می‌کنند، معمولا در شروع فصل درگیر مشکلات مالی می‌شوند و سپس به سراغ تغییر مکرر مربیان می‌روند. به نظر می‌رسد حالا چنین سرنوشتی در انتظار تیم قعرنشین لیگ برتر خواهد بود. این ماجرا از زاویه خود میثاقیان هم به شدت تلخ است. او می‌توانست کمی زودتر از لیگ برتر فاصله بگیرد و نجات سیاه جامگان از سقوط را به آخرین خاطره‌اش در سطح اول فوتبال ایران تبدیل کند. اصرار میثاقیان به بازگشت اما چنین روزهای سیاهی برای او ساخته است. اکبر در بدترین شرایط ممکن جانشین مهاجری شد و حتی همزمان با این مربی سر تمرین رفت. طبیعتا شما نمی‌توانید در چنین باشگاهی با چنین حواشی بزرگی، نتیجه بگیرید و فقط کارنامه خودتان را با این انتخاب لکه‌دار خواهید کرد.

یکی دیگر از اتفاقات جالب این هفته، روبه‌رو شدن ستاره‌های ایرانی سابق اوساسونا در فولاد آره‌نا بود. نکو روی نیمکت فولاد و مسعود شجاعی در ترکیب اصلی نساجی، با هم مسابقه دادند و به تساوی رسیدند

سلاطین پنالتی‌ها

مس رفسنجان هم حقیقتا تیم عجیبی است. تیمی که در سراسر هفته‌های فصل گذشته حتی یک پنالتی برایش گرفته نشده و ظاهرا قصد دارند همه آن پنالتی نگرفتن‌ها را در این فصل جبران کنند. مس این هفته روبه‌روی تراکتور قرار گرفته و برای «چهارمین مسابقه متوالی» صاحب ضربه پنالتی شد. منشا هم با گل کردن این ضربه، اولین فوتبالیست تاریخ لیگ برتر ایران لقب گرفت که در چهار دیدار پیاپی پنالتی‌اش را به گل تبدیل می‌کند. جالب اینکه این صحنه اصلا هم پنالتی به نظر نمی‌رسید. به هر حال این هفته‌ها، داوران لیگ برتر به شدت با مس رفسنجان مهربان شده‌اند و این ماجرا می‌تواند تیم‌های دیگر را کمی عصبی کند. کافی است در هفته بعدی یک پنالتی دیگر برای این تیم بگیرند که دور تازه‌ای از جنجال‌ها در فوتبال ایران رقم بخورد. مس در هفته دهم روبه‌روی فجر سپاسی قرار خواهد گرفت. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا نارنجی‌ها در این مسابقه هم صاحب پنالتی می‌شوند، یا اینکه نوار این پنالتی‌ها سرانجام قطع خواهد شد.

رکورد باورنکردنی

آمار خط دفاعی آلومینیوم اراک در این فصل، خارق‌العاده به نظر می‌رسد. تیم رسول خطیبی در 9 هفته لیگ برتر، هشت کلین‌شیت داشته است. در حقیقت فقط آنها می‌توانستند کاری کنند که رکورد عالی دو گل خورده در 9 بازی برای استقلال به چشم نیاید. آلومینیوم با این آمار باورنکردنی در دفاع، هم‌امتیاز با تیم صدرنشین لیگ برتر است. آلومینیوم فرمول خاص خودش را هم برای بردن بازی‌ها دارد. آنها معمولا مسابقه را با احتیاط شروع می‌کنند، بی‌گدار به آب نمی‌زنند و اواخر نیمه دوم، با نهایت فرصت‌طلبی دروازه حریف را باز می‌کنند. به نظر می‌رسد دوران حضور کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران، تاثیرش را روی خطیبی گذاشته و این مربی حالا نقشه‌های کاملا متفاوتی با گذشته برای موفقیت در فوتبال ایران دارد. با این روند آلومینیوم می‌تواند یکی از تیم‌های مدعی قهرمانی این فصل باشد. چراکه گل نخوردن، یکی از بهترین راه‌ها برای بردن لیگ به حساب می‌آید.

شکایت هفتگی

یکی دیگر از اتفاقات جالب و عجیب این فصل لیگ برتر، شکایت ثابت هفتگی تیم‌ها از گل گهر به خاطر استفاده از یک فوتبالیست گابنی است. یعنی هر تیمی که روبه‌روی گل گهر قرار می‌گیرد، بلافاصله بعد از پایان بازی اقدام به شکایت از این باشگاه به خاطر این بازیکن می‌کند. چراکه به نظر می‌رسد این فوتبالیست برخلاف آیین‌نامه‌ رسمی فوتبال ایران جذب شده است. با این وجود از آن جایی که باشگاه گل گهر استعلام‌های لازم را گرفته و کارت رسمی از سوی سازمان لیگ صادر شده، بعید است خطری این تیم را تهدید کند. در چنین شرایطی امیدواری ادامه‌دار باشگاه‌های دیگر به سه بر صفر شدن نتیجه دیدارشان با گل گهر در نوع خودش جالب به نظر می‌رسد. در دنیای موازی احتمالا گل گهر تا اینجا با شکست سه بر صفر تمام دیدارها، قعرنشین جدول لیگ برتر است!

از پامپلونا تا فولاد آره‌نا

یکی دیگر از اتفاقات جالب این هفته، روبه‌رو شدن ستاره‌های ایرانی سابق اوساسونا در فولاد آره‌نا بود. نکو روی نیمکت فولاد و مسعود شجاعی در ترکیب اصلی نساجی، با هم مسابقه دادند و به تساوی رسیدند. کاپیتان‌های سابق تیم ملی در این برخورد، امتیازها را تقسیم کردند. نکو حالا یک مربی تثبیت‌شده در لیگ برتر است و مسعود هم فصل گذشته یک تجربه موقت را به عنوان سرمربی داشت. احتمالا اولین ایرانی‌های تاریخ لالیگا خیلی زود در قامت دو سرمربی در لیگ برتر هم روبه‌روی هم قرار خواهند گرفت.

روی زمین، روی هوا

این هفته هم نساجی و هم فجر سپاسی، مهمان بودند و طبیعی بود که کیفیت بازی‌های لیگ کمی بالاتر برود. چراکه وقتی هر دو تیم میزبان هستند، کیفیت چمن حافظیه و استادیوم ساری آنقدر بد است که اصلا نمی‌توان روی آنها فوتبال بازی کرد. این هم یکی دیگر از معضلات پرشمار لیگ برتر ایران است. لیگی که به لحاظ امکانات، در پایین‌ترین سطح ممکن قرار گرفته است.