آریا طاری

پنج تساوی در پنج هفته متوالی، رکورد تاریخ استقلال در رقابت‌های لیگ برتر است. قبل از فرهاد هیچ مربی دیگری در پنج بازی پیاپی لیگ برتر به پنج تساوی نرسیده بود. این روند برای تیمی که قصد داشت بهترین شروع تاریخش در لیگ برتر را رقم بزند، به شدت نگران‌کننده به نظر می‌رسد. نیمه پر لیوان استقلال، بدون شکست ماندن در هشت هفته ابتدایی است اما رسیدن به فقط پنج امتیاز از پنج مسابقه اخیر، موتور این تیم را خاموش کرده و نگرانی‌ها را در مورد آبی‌ها به اوج رسانده است.

رشید و ماجراهایش

با داشتن سه سنگربان، خیال آبی‌ها این فصل از خط دروازه راحت به نظر می‌رسد. با این حال تغییر مداوم روی خط دروازه برای هیچ تیمی چندان خوشایند نیست. فرهاد باید گلر اول تیمش را پیدا کند و به اندازه کافی به او فضا و فرصت درخشش بدهد. در چند مسابقه گذشته قبل از دربی، رضایی مرد اول دروازه باشگاه بود و ناگهان این فرصت به سیدحسین حسینی سپرده شد. نام رشید مظاهری هم همچنان در فهرست 18 نفره تیم دیده نمی‌شود. ماجرایی که ممکن است حواشی زیادی برای استقلال به همراه بیاورد. چراکه رشید نشان داده که فوتبالیست چندان آرامی نیست و همیشه می‌تواند جنجال‌هایی در اطراف تیم به وجود بیاورد. اگر قرار است رشید در استقلال سکونشین باشد، بهتر است باشگاه به جای پرداختن رقمی سنگین به این سنگربان به سراغ بازیکنی در پست دیگر برود و نقطه‌ای متفاوت از ترکیبش را ترمیم کند. مجیدی تا قبل از پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر، باید تصمیم نهایی را در این مورد بگیرد. این روند به هیچ وجه نمی‌تواند تا پایان فصل ادامه پیدا کند و رشید مظاهری هم گلری نیست که تا آخرین هفته این فصل، روی سکوها بنشیند و بدون هیچ حاشیه‌ای، دیدارهای استقلال را ببیند.

سیستمی در نوسان

تغییر سیستم استقلال در این فصل چند بار مهره‌های این تیم را کمی سردرگم کرده است. آبی‌ها فصل را با دفاع سه نفره کلید زدند و سپس به سراغ دفاع چهارنفره رفتند. با این حال این تیم در دقایق پایانی دربی دوباره به سیستم دفاع سه نفره برگشت. اساسا انتظار سوئیچ سریع سیستم با حفظ کارآمدی فنی تیم انتظار زیادی از فوتبالیست‌های ایرانی است که به قول دراگان اسکوچیچ، خیلی هم تاکتیک‌پذیر نیستند! این روند می‌تواند استقلال را در ادامه فصل با مشکلاتی مواجه کند. علاوه بر این نکته عجیبی که در دربی برای آبی‌ها وجود داشت، اصرار به فرستادن توپ‌های بلند از سوی دروازه‌بان و خط دفاعی این تیم بود. تصور کنید تیمی با این همه مدافع گرانقیمت و باکیفیت، به طور کلی قید بازیسازی از عقب زمین را زده است. این اتفاق با آموزه‌های فوتبال مدرن و کتاب‌هایی که فرهاد از گواردیولا و بیلسا می‌خواند در تعارض است. ضمن اینکه انتظار می‌رود گابریل پین نقش مهم‌تری در استقلال ایفا کند و تاثیر فنی بیشتری در این باشگاه داشته باشد. تاثیری که تا امروز به شکل جدی در ترکیب استقلال و نمایش‌های این تیم در فوتبال ایران دیده نشده است.

این تیم «نمی‌برد»

یکی دیگر از مشکلات فرهاد در استقلال، مشکلات ذهنی باشگاه است. تیم از مسیر پیروزی خارج شده و این اتفاق تاثیر منفی آشکاری روی کیفیت نتایج استقلال گذاشته است. درست از همان لحظه‌ای که گل لحظه آخری فجر سپاسی وارد دروازه این تیم شد، استقلال دیگر نتوانست خودش را جمع و جور کند. آنها نساجی را شکست ندادند، روبه‌روی گل گهر حتی موقعیت هم خلق نکردند و برابر نفت نهایتا توانستند شکست را با تساوی عوض کنند. انتقاد همیشگی از داور، هیچ مشکلی را از استقلال حل نمی‌کند. 90 دقیقه اعتراض کنار زمین و بسیج کردن همه دستیارها برای گرفتن یقه داور هم شرایط استقلال را بهبود نمی‌بخشد. این تیم برای بردن مسابقه‌های بزرگ، نقشه‌های بزرگ می‌خواهد. این تیم برای بردن بازی‌های بزرگ، شهامت و جسارت بیشتری لازم دارد.

در انتظار خلاقیت

رضا آذری و مهدی مهدی‌پور، دو گزینه نهایی فرهاد برای ایستادن جلوتر از تنها هافبک تدافعی تیم در دربی بودند. اگر این دو نفر را با سایر هافبک‌های هجومی استقلال در 10 سال گذشته مقایسه کنیم، متوجه افت کیفیت فاحش تیم در این بخش از زمین خواهیم شد. تا زمانی که یک بازیکن خلاق وظیفه انتقال بازی از دفاع به حمله را در استقلال بر عهده نگیرد، نباید انتظار نمایش‌های بسیار جذابی را از این تیم داشت. این انگار یک قطعه گم‌شده از پازل این فصل تیم فرهاد است.

خارجی‌ها؛ سردرگم و ناآماده

زدن سه گل در این فصل لیگ برتر، برای یامگا آمار جالبی به نظر می‌رسد اما نباید فراموش کرد که او فقط در دو بازی موفق به گل‌زنی شده و یکی از گل‌هایش هم با ضربه پنالتی به دست آمده است. کوین یامگا تا اینجا بازیکنی کاملا متوسط برای استقلال بوده اما باز هم عملکردی بهتر از ژستد داشته است. بازیکنی که در دربی به جز خطا کردن، کار دیگری برای انجام دادن نداشت. به نظر می‌رسد وقتش رسیده فرهاد با نیمکت‌نشین کردن این دو نفر و رساندن ارسلان به ترکیب اصلی، نفس تیمش را چاق کند.