روز بلوا!

در هوای آلوده این روزهای پایتخت، در میان انبوه خبرهای نه‌چندان امیدوارکننده‌ای مثل دلار ۳۰ هزار تومانی، در محاصره انتشار سویه‌های جدید ویروس کرونا و لابه‌لای تلخی‌های گسترده روزگار، دربی همیشه فرصتی برای رهایی از خبرهای آزاردهنده است. کاش دست اندرکاران فوتبال ایران کمی سلیقه و شهامت به خرج می‌دادند و این مسابقه را در یک روز تعطیل با حضور تماشاگرها برگزار می‌کردند. با این حال شهرآورد همواره یک مسابقه نفس‌گیر خواهد بود. یک جدال تماشایی بین دو مربی جاه‌طلب و دو تیمی که دوست دارند در زمان ترک زمین، قهرمان هواداران‌شان باشند!

آریا رهنورد

اصلا طول نکشید تا استقلال و پرسپولیس، سیمای دو مدعی قهرمانی در لیگ بیست و یکم را به نمایش بگذارند. تیم یحیی با همان برد پرگل اول روبه‌روی فولاد، قدرتش را نشان داد و با شکست دادن نساجی در مسابقه دوم، ثابت کرد که می‌خواهد یک فصل خوب دیگر را پشت سر بگذارد. استقلال هم در سه مسابقه متوالی شروع فصل، هوادار، تراکتورسازی و ذوب‌آهن را شکست داد تا یکی از بهترین شروع‌هایش در تمامی ادوار رقابت‌های لیگ برتر را جشن بگیرد. تا اینجا همه چیز ایده‌آل به نظر می‌رسد اما در ادامه اوضاع طبق پیش‌بینی‌های هواداران دو باشگاه پیش نرفت. پرسپولیس در اراک شکست خورد و در دو مسابقه متوالی به گل گهر و مس رفسنجان امتیاز داد. ناکامی در رسیدن به برد در سه هفته متوالی، تلنگر مهمی برای یحیی و تیمش بود. استقلال هم شرایط نسبتا مشابهی را تجربه کرد و در چهار هفته پیاپی، نتوانست به پیروزی برسد. البته که آنها هنوز یکی از تیم‌های بدون شکست این فصل لیگ برتر به شمار می‌روند اما ناکامی در مسیر برد در چهار هفته متوالی، برای هواداران این باشگاه کمی‌ نگران‌کننده است. با این وجود به نظر می‌رسد هر دو تیم با اعتماد به نفس نسبتا خوبی به استقبال دربی خواهند آمد. پرسپولیس یحیی در دو هفته گذشته، نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان را شکست داده و با دو برد خانگی با حداقل اختلاف گل، برای برگزاری سومین بازی پیاپی در آزادی آماده می‌شود. این نتایج به پرسپولیس کمک کرده‌اند تا بالاتر از استقلال بایستد و در رده دوم جدول لیگ برتر قرار بگیرد. آبی‌ها هم با وجود نبردن مسابقه با تیم منصوریان، نمایش بسیار خوبی در آن جدال داشتند و توانستند موقعیت‌های زیادی را روی دروازه حریف ایجاد کنند. در حقیقت به نظر می‌رسد هر دو تیم، در فرم ایده‌آلی هستند و از آمادگی کافی برای رسیدن به این نبرد دشوار برخوردار خواهند بود.

پسران فرهاد و شاگردان یحیی از این مسابقه حساس و تعیین‌کننده برد می‌خواهند. بردی که برای ماه‌ها، آسمان را در باشگاه‌شان به آفتابی‌ترین شکل ممکن درمی‌آورد و همه تردیدها را از هواداران‌شان می‌گیرد

استقلال فرهاد فصل را با دفاع سه نفره شروع کرد اما در دو هفته گذشته به دفاع چهارنفره برگشت و فرم بازی‌اش هم کمی بهتر شد. در نتیجه انتظار می‌رود آنها روبه‌روی پرسپولیس هم با چهار دفاع بازی کنند. مرادمند و سیاوش یزدانی احتمالا دو مدافع مرکزی استقلال در این نبرد خواهند بود. در سمت چپ هم حضور جعفر سلمانی تضمین‌شده به نظر می‌رسد. در سمت راست، شرایط وریا غفوری هنوز مشخص نیست و او احتمالا به این مسابقه نخواهد رسید. در غیاب وریا، شاید محمد دانشگر از ابتدا برای استقلالی‌ها به میدان برود و در سمت راست خط دفاعی قرار بگیرد. روزبه چشمی همچنان تدافعی‌ترین هافبک استقلال است. اگر آرش رضاوند همچنان مصدوم بماند و به این مسابقه نرسد، فرهاد باید یک تغییر دیگر در ترکیب اصلی‌اش به وجود بیاورد و احتمالا امین قاسمی‌نژاد را به عنوان هافبک هجومی جلوتر از مهدی مهدی‌پور قرار بدهد. این پستی است که استقلالی‌ها در آن مشکلات بزرگی را احساس می‌کنند. در خط حمله هم حضور امیرحسین حسین‌زاده و کوین یامگا قطعی به نظر می‌رسد اما با توجه به نمایش بد هفته گذشته رودی ژستد، شاید این بار ارسلان مطهری که سابقه دبل کردن در دربی را هم دارد به جای او به ترکیب راه پیدا کند. این فقط استقلالی‌ها نیستند که باید در غیاب کاپیتان‌شان روبه‌روی حریف سنتی قرار بگیرند. در پرسپولیس هم سیدجلال حسینی به این مسابقه نخواهد رسید. در غیاب او گل‌محمدی روی زوج علی نعمتی و فرشاد فرجی حساب خواهد کرد. پشت سر آنها حامد لک دیده می‌شود و در کناره‌های دفاع هم احتمالا سیامک نعمتی و سعید آقایی برای تیم بازی می‌کنند. در خط هافبک شرایط کمال کامیابی‌نیا هنوز مبهم است. اگر مصدومیت کمال جدی نباشد، او و سرلک هافبک‌های میانی پرسپولیس برای این مسابقه خواهند بود. وحید امیری و مهدی ترابی در دو سمت خط هافبک برای این تیم به میدان می‌روند و احتمالا مهدی عبدی و عیسی آل‌کثیر، دو مهاجم مرکزی تیم در این نبرد پرستاره محسوب می‌شوند.

هیچ چیز مثل بردن دربی، آرامش را به یکی از دو طرف این ماجرا هدیه نمی‌دهد. برنده‌ای که بدون شک در قامت یک مدعی جدی برای بردن لیگ برتر هم قرار خواهد گرفت. پسران فرهاد و شاگردان یحیی از این مسابقه حساس و تعیین‌کننده برد می‌خواهند. بردی که برای ماه‌ها، آسمان را در باشگاه‌شان به آفتابی‌ترین شکل ممکن درمی‌آورد و همه تردیدها را از هواداران‌شان می‌گیرد!