آریا رهنورد

رقابت‌های حساس، فشرده و نزدیک لیگ یک فوتبال ایران، حالا هفت هفته را پشت سر گذاشته‌ است. لیگی که با وجود انبوه استادیوم‌های غیراستاندارد، جابه‌جایی روزانه مربیان و ماجراهایی از این دست، همچنان نفس‌گیر و جذاب به نظر می‌رسد. آن‌چه در لیگ یک به عنوان یکی از تغذیه‌کننده‌های اصلی لیگ برتر سپری می‌شود، چندان امیدوارکننده و استاندارد نیست اما تیم‌هایی در این لیگ دیده می‌شوند که زمانی اسامی مهمی برای رقابت‌های لیگ برتر به شمار می‌رفتند. تیم‌هایی که در انتظار بازگشت دوباره به سطح اول فوتبال ایران به سر می‌برند.

قو برمی‌گردد

ملوان در این فصل لیگ یک، فقط چهار امتیاز از دست داده و در پایان هفته هفتم، همچنان بدون شکست باقی مانده است. به نظر می‌رسد مازیار زارع و شاگردها در این فصل به رقابت‌های لیگ برتر برمی‌گردند و هیچ فکری به جز صعود در ذهن آنها نیست. از زمان تجربه آخرین سقوط، ملوان هیچ‌وقت چنین تیم خوب و یکدستی را در اختیار نداشته است. تیمی که برای بازگشت به سطح اول فوتبال ایران بسته شده و قصد دارد الگوی فصل گذشته فجرسپاسی را برای فوتبال ایران تکرار کند. گیلان که تا همین چند سال قبل دو نماینده همزمان در لیگ برتر داشت، حالا این چند سال هیچ تیمی را در این لیگ نداشته و ملوانی‌ها امیدوارند که این بار با تمرکز بالا و درخشش در زمین، این صعود را ممکن کنند. لیگ برتر بدون قوهای سپید، همیشه چیزی کم خواهد داشت.

گل گهر، شعبه دوم

نزدیک‌ترین تیم به ملوان در جدول لیگ یک، آرمان گهر سیرجان است. باشگاهی که هم‌ نام و هم‌ شهر تاسیس‌اش شباهت زیادی به گل گهر دارد. در یک ماه گذشته خبرهایی در مورد لغو تیمداری این مجموعه به گوش می‌رسید اما ظاهرا اگر هم اتفاقی رخ بدهد، امتیاز این باشگاه از سیرجان خارج نخواهد شد. به هر حال جالب است اگر سیرجان با توجه به جمعیت نسبتا کمی که دارد، صاحب دو تیم در رقابت‌های لیگ برتر شود. این اتفاق در نوع خودش بسیار عجیب خواهد بود. آرمان گهر از شروع فصل در تک تک دیدارهای خانگی به برتری رسیده است.

شگفتی‌سازها در صف

قشقایی شیراز تا امروز هرگز در لیگ برتر به میدان نرفته اما این باشگاه برای اهالی فوتبال ایران شناخته شده است. چراکه آنها با شکست دادن پرسپولیس برانکو در جام حذفی، خالق یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تاریخ فوتبال ایران شدند. قشقایی در این فصل شرایط نسبتا خوبی دارد و امیدوار است که بتواند به رقابت‌های لیگ برتر صعود کند. هدایت این تیم در این فصل بر عهده چهره فراموش‌نشدنی لیگ برتر، مهدی رجب‌زاده است.

دیوار همیشگی

مس کرمان در این چند سال، همیشه مدعی صعود به لیگ برتر بوده و همیشه در آخرین قدم‌ها کم آورده است. این لغزش‌های لحظه‌ آخری حتی این تصور را به وجود آورده که بعضی نفرات این تیم نمی‌خواهند مس به لیگ برتر صعود کند. چراکه می‌دانند در این صورت به عنوان بازیکن لیگ یکی، از فهرست فصل آینده باشگاه خارج می‌شوند. به هر حال مس این بار فصل را متوسط شروع کرده و فعلا پنج امتیاز با صدر جدول لیگ برتر فاصله دارد. تیم فرزاد حسین‌خانی بعد از ناکامی در پیروزی در چهار هفته متوالی، این بار یک برد مهم را به دست آورد تا به لایه دوم تیم‌های مدعی این فصل لیگ یک برگردد.

قهرمان دیروز، لیگ یکی امروز

قرار گرفتن استقلال خوزستان در میانه‌های جدول لیگ هم در نوع خودش جالب است. تیمی که قهرمان لیگ برتر پانزدهم شده بود، حالا 6 سال بعد در سطح پایین‌تری فوتبال بازی می‌کند و چندان هم مدعی بازگشت به لیگ برتر نیست. شاید این ماجرا، تفاوت‌های فوتبال ایران با فوتبال حرفه‌ای روز دنیا را به خوبی نشان بدهد. آن‌طرف دنیا باشگاه متوسطی مثل لسترسیتی به لطف قهرمانی لیگ برتر، آنقدر پول، حامی مالی و امکانات به دست می‌آورد که دیگر خودش را همواره در بین بالای جدولی‌های لیگ برتر تثبیت می‌کند و این طرف دنیا قهرمانی باشگاهی مثل استقلال خوزستان، این تیم را فقط با مشکلات مالی بزرگ‌تری روبه‌رو می‌سازد.

غریبه‌‌ای با لباس نارنجی

از شروع اولین دوره لیگ حرفه‌ای تا دوره بیستم، سایپا هرگز این لیگ را ترک نکرده بود. آنها در فصل گذشته اما راه نجات را گم کردند و برای اولین بار ناچار به جدایی از لیگ برتر شدند. انتظار می‌رفت نارنجی‌ها به سرعت در صدد بازگشت باشند اما عملکرد این فصل باشگاه اصلا دلچسب نبوده است. سایپا تا این هفته در رده سیزدهم جدول لیگ یک دیده می‌شود.

بادران و بحران

وقتی صحبت از فروش امتیاز پدیده مشهد بود، خیلی‌ها نام بادران را به عنوان خریداران اصلی این امتیاز معرفی می‌کردند. با وجود همه زمزمه‌ها در مورد حضور بادران در لیگ برتر اما این مجموعه حالا با بحران بزرگی روبه‌رو شده و یکی از تیم‌های پایین جدولی لیگ یک به شمار می‌رود. تیمی که در هفت مسابقه گذشته، فقط سه امتیاز به دست آورده است.

سقوط آزاد

ظاهرا باشگاه ماشین‌سازی قصد ندارد از «انتهای جدول» دل بکند. آنها فصل گذشته دائم در قعر جدول لیگ برتر بودند و حالا با تنها یک امتیاز از هفت مسابقه، در انتهای جدول لیگ یک دیده می‌شوند. با این روند ماشین فصل آینده همین موقع قعرنشین جدول لیگ دو خواهد بود!