آریا رهنورد

دقیقا یک سال بعد از روز برکناری بارتومئو از مدیریت باشگاه بارسلونا، آخرین سرمربی انتخاب شده توسط این مدیر هم شغلش را از دست داد. دوران تاریک بارسا با رونالد کومان هم رسما به پایان رسید. شاید بعدها هواداران بارسا، باید قدردان رادامل فالکائو باشند که با زدن تنها گل رایووایکانو به بلوگرانا، آخرین تیر را به طرف پیکر کومان پرتاب کرد. درباره فجایع این دوران، دانستن همین حقیقت کفایت می‌کند که مرد هلندی از «18 امتیاز» ممکن در تقابل با رئال مادرید و اتلتیکو، فقط «یک امتیاز» به دست آورده است.

رونالد کومان در شرایطی کاملا خوش‌بینانه سرمربی بارسلونا شد. او قبلا هم از این باشگاه پیشنهاد دریافت کرده بود اما قصد داشت تا پایان رقابت‌های جام ملت‌های اروپا روی نیمکت هلند باقی بماند. ماجراهای کووید اما یورو را یک سال به تعویق انداخت و در نهایت این سرمربی تصمیم گرفت تیم ملی کشورش را به مقصد باشگاه دوران بازی‌اش ترک کند. کومان در بارسا، همواره یک چهره به شدت قابل احترام بود. اول به خاطر دوران درخشش در این تیم و زدن گل اولین قهرمانی تاریخ این باشگاه در لیگ قهرمانان اروپا و دوم، به خاطر اینکه پذیرفته بود در یک شرایط به شدت بحرانی، سرمربی بارسا شود و تیم ملی هلند را در موقعیتی بسیار ایده‌آل برای ملحق شدن به بارسا رها کند. در نتیجه در شروع رسمی کار این سرمربی بارسا، همه به انتخاب او خو‌ش‌بین بودند و امید داشتند مردی با دی.ان.ای بارسلونایی، تیم را به روزهای خوش گذشته برگرداند. اولین اتفاق‌هایی که در زمان پیوستن این مربی به بلوگرانا رقم خورد اما چندان امیدوارکننده نبود. چالش تلفنی او و سوارز، این ستاره را در شرایطی بسیار تلخ از بارسا جدا کرد. مشکلات مدیریتی باشگاه هم به اوج رسیدند و تنش‌ها در بارسلونا بالا گرفت. لئو مسی هم تصمیم به ترک تیم گرفته بود اما نهایتا برای یک سال دیگر در بارسا ماندگار شد. شرایط برای کومان اصلا خوب پیش نرفت. بزرگ‌ترین مشکل تیم او وقتی بیرون می‌زد که بارسا روبه‌روی رقبای بزرگ قرار می‌گرفت. این تیم اساسا فاقد کیفیت لازم، ستاره‌های متعدد، ساخت بازی پیچیده و مدرن و همچنین اعتماد به نفس بود. کومان در اولین فصل نشستن روی نیمکت بارسا، عملا هیچ تیم بزرگی را شکست نداد، در هر دو ال‌کلاسیکو شکست خورد، خیلی زود از لیگ قهرمانان کنار رفت و شانس بردن لالیگا را هم از دست داد. رونالد تنها به یک دلیل برای فصل جدید هم در بارسا ماندگار شد و آن، بردن کوپا‌دل‌ری در فصل بدون جام باشگاه رئال مادرید بود. با این حال در شروع فصل تازه با جدایی مسی، شرایط بدتر هم شد. حالا دیگر هیچ ستاره‌ای هم وجود نداشت که مشکلات فنی پرشمار تیم این سرمربی را با درخشش در زمین مسابقه بپوشاند.

تنها اتفاق مثبت دوران کومان در بارسا را شاید بتوان در میدان دادن به برخی نفرات جوان خلاصه کرد. اتفاقی که البته بیشتر از تصمیم یا «انتخاب»، ناشی از «اجبار» بوده است. چراکه او اساسا مهره خاصی برای بازی دادن نداشت و وادار به استفاده از نفرات جوان بود. به هر حال در این دوران نفراتی مثل مینگزا، آرائوخو، نیکو گونزالس، یوسف دمیر و... برای تیم به میدان رفتند و ستاره‌های جوانی مثل پدی و گاوی، با درخشش در بارسا حتی به ترکیب تیم ملی اسپانیا هم رسیدند. شاید این تنها یادگاری مثبت مردی باشد که از مدت‌ها قبل، دیگر اعتماد همه بارسلونایی‌ها را از دست داده بود. باختن به تیمی مثل رایووایکانو تنها چند روز بعد از چهارمین شکست متوالی در کلاسیکو، تحمل مدیران بارسا را به انتها رساند. آنها در چند مقطع مختلف، به کومان فرصت داده بودند تا از بحران خارج شود اما این بار دیگر شانس دوباره‌ای وجود نداشت و دوران سرمربی هلندی در بارسا به پایان رسید. مدیران باشگاه جانشین او را هم انتخاب کرده‌اند و یک چهره اسطوره‌ای قرار است به زودی روی نیمکت باشگاه دیده شود. ژاوی هرناندز، سرمربی جدید بارسا خواهد بود اما چند هفته طول می‌کشد تا او با ترک السد به نیوکمپ برود. در این مدت سرمربی تیم دوم باشگاه بارسا یعنی سرجی بارخوان که خودش زمانی برای این تیم به میدان می‌رفته، سرمربی موقت کاتالان‌ها خواهد بود. گفته می‌شود از مسابقه سه هفته بعد با اسپانیول، سرمربی جدید بارسا رسما با ترک السد کارش را در این تیم کلید خواهد زد.

رونالد کومان به خاطر چهره‌اش، همیشه با شخصیت «تن تن» مقایسه شده اما کاری که تن تن بارسلونایی‌ها در این دوران انجام داد، اصلا شگفت‌آور نبود. او با یک شکست بزرگ روبه‌رو شد و هرگز یک سرمربی مطمئن برای این باشگاه نبود. کومان با این انتخاب هم از تیم ملی هلند رانده شد و هم ادامه دوران مربیگری‌اش را کاملا به خطر انداخت. با این عملکرد بعید است که هیچ باشگاهی در آینده نزدیک به سراغ مرد هلندی برود و او را به خدمت بگیرد. کومان حالا باید آماده ترک اسپانیا باشد. آن هم در روزهایی که هواداران بارسا با هیجان زیادی آماده معرفی سرمربی جدید هستند.