آریا طاری

تقریبا یک‌چهارم مسیر لیگ‌های معتبر اروپایی به پایان رسیده و حالا می‌توان تحلیل دقیق‌تری از تیم‌ها به دست آورد. در کنار تیم‌های مدعی و تیم‌هایی که ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شده‌اند، تیم‌هایی هم هستند که در این فصل روی مدار شگفتی در حرکت بوده‌اند. در اسپانیا، فرانسه، انگلیس و آلمان، چند تیم به شدت شگفتی‌ساز شده‌اند. در رقابت‌های این فصل سری آ اما خبری از تیم‌های شگفتی‌ساز نبوده و همان تیم‌های بزرگ همیشگی مشغول رقابت در بالای جدول هستند.

اسپانیا؛ رئال سوسیه‌داد

شاگردان ایمانول آلگواسیل که فصل گذشته هم عملکرد خوبی در لیگ اسپانیا داشتند، فعلا صدرنشین لالیگا به شمار می‌روند. این تیم این هفته تا یک قدمی شکست دادن اتلتیکومادرید هم پیش رفت اما با درخشش سوارز، در نهایت برابر این حریف به تساوی رسید. سوسیه‌داد در 10 مسابقه این فصل، 6 بار برنده شده و فقط یک بار طعم شکست را چشیده است. این در حالی است که تیمی مثل بارسلونا در این فصل، دو بار بازنده شده و تنها چهار برد به دست آورده است. سوسیه‌داد فعلا در بالاترین رده جدول لالیگا دیده می‌شود. البته اگر رئال و سویا در دیدارهای معوقه به برتری برسند، این تیم به رده سوم سقوط می‌کند اما باز هم نمایش و عملکرد آنها تا این هفته از فصل شگفت‌انگیز بوده است. سوسیه‌داد این فصل در لیگ اروپا در یک گروه بسیار سخت با آیندهوون، موناکو و اشتورم گراتس قرار گرفته و در سه مسابقه پنج امتیاز به دست آورده است. رسیدن به سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا، هدف کلیدی آنها در ادامه این فصل به شمار می‌رود.

فرانسه؛ نیس

برتری جذاب سه بر دو روبه‌روی لیون، نیس را با یک بازی کم‌تر در رده سوم لیگ فرانسه قرار داده است. اگر آنها در دیدار معوقه‌شان به برتری برسند، به رده دوم صعود می‌کنند و به نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده پی‌اس‌جی تبدیل می‌شوند. درخشش نیس البته خیلی هم دور از انتظار نبوده است. چراکه آنها در تابستان با کریستوف گالتیه برای نیمکت‌شان قرارداد بستند. گالتیه فصل گذشته موفق شد لیل را بالاتر از پی‌اس‌جی به قهرمان لوشامپیونه برساند و حالا امیدوار است این معجزه بزرگ را با نیس تکرار کند. عملکرد او و تیمش تا اینجای فصل با 6 پیروزی در 10 مسابقه، عملکرد درخشانی بوده است. آنها تا اینجای فصل به ازای هر مسابقه، دو گل به ثمر رسانده‌اند و آمار هجومی قابل توجهی داشته‌اند. نیس به لحاظ شوت در چارچوب در هر مسابقه، سومین تیم برتر این فصل لیگ فرانسه به شمار می‌رود. آنها به لحاظ خلق موقعیت گل‌زنی درست پشت سر پاریسی‌ها هستند و در این فصل صاحب بیشترین ضربه پنالتی هم شده‌اند. نفرات این تیم اصلا قابل مقایسه با حریفی مثل پاریس نیستد اما گالتیه، جواهری روی نیمکت این باشگاه به حساب می‌آید.

آلمان؛ فرایبورگ

در فصلی که حتی بایرن و دورتموند هم در آن شکست خورده‌اند، فرایبورگ تنها تیم بدون شکست بوندس‌لیگا به شمار می‌رود. آنها در 9 مسابقه اخیر، پنج برد و چهار تساوی را پشت سر گذاشته‌اند. فرایبورگ با 6 گل زده، صاحب بهترین خط دفاعی این فصل بوندس‌لیگا نیز هست. لوکاس هولر با سه گل زده، بهترین گل‌زن این فصل تیم فرایبورگ به حساب می‌آید. شاگردان کریستین استرش آمار هجومی خیره‌کننده‌ای ندارند اما در دریافت گل به ازای هر مسابقه، بهترین تیم بوندس‌لیگا هستند. آنها یکی از سه تیمی محسوب می‌شوند که توانسته‌اند در 9 مسابقه این فصل، چهار بار کلین‌شیت کنند. آنها در زمینه قطع توپ هم با قطع 23.6 توپ در هر مسابقه، تیم دوم این فصل بوندس‌لیگا بوده‌اند. نمایش فرایبورگ در این فصل تا این هفته، فراتر از حد انتظار به نظر می‌رسد.

انگلیس؛ وستهم

شکست دادن تاتنهام در دربی لندن، یک موفقیت دیگر برای دیوید مویس روی نیمکت وستهم بود. مردی که تا همین دو سال قبل تصور می‌شد دوران مربیگری‌اش رو به اتمام باشد اما انتقال به وستهم، همه چیز را در مورد او تغییر داد. چکش‌ها در همین فصل، یونایتد را هم شکست داده‌اند و توانسته‌اند چهار بار دروازه لسترسیتی را باز کنند. جالب است بدانید که این تیم در هفت مسابقه اخیرش در همه جام‌ها، 6 پیروزی به دست آورده است. مایکل آنتونیو با 6 گل و سه پاس گل، بهترین بازیکن این فصل باشگاه وستهم به حساب می‌آید. این تیم به لحاظ میانگین گل‌زنی در هر مسابقه، چهارمین تیم برتر این فصل لیگ برتر انگلیس است. آنها در زمینه خلق موقعیت‌های مسلم گل‌زنی هم تیم ششم جدول هستند. جالب اینکه ایده این تیم اصلا ارائه فوتبال مالکانه نیست و وستهم در این فصل به طور متوسط تنها 50 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشته است. با این حال 42 بار تصاحب توپ در زمین حریف، نشان می‌دهد که این تیم به لحاظ هجومی در فرم بسیار خوبی قرار گرفته است. مویس با این کیفیت، دوباره تبدیل به همان مربی درخشان سال‌های نشستن روی نیمکت اورتون شده است