آریا رهنورد

موفقیت برزیل در المپیک توکیو، اصلا دور از انتظار  نبود. آنها با ترکیبی بسیار قدرتمند به استقبال المپیک رفتند تا دومین قهرمانی متوالی‌شان در این رقابت‌ها را به دست بیاورند. در المپیک، به هیچ تیمی «جام» نمی‌دهند اما مدال طلای این رقابت‌ها، چهل و سومین قهرمانی «دنیل آلوز» 38 ساله در دنیای فوتبال بود. ستاره‌ای که با اختلاف، پرافتخارترین ستاره تاریخ ورزش فوتبال به شمار می‌رود. رکوردی که دوست صمیمی‌اش لئو مسی، می‌خواهد در تیم آینده‌اش از آن عبور کند.

اولین جام

مدافع راست درخشان برزیلی‌ها، اولین جام دوران حرفه‌ای‌اش را در روزهای بازی برای باهیا در فوتبال برزیل به دست آورد. او در ترکیب این تیم، برنده جام نوردسته شد. جامی که در رقابت تیم‌های شمالی و شرقی فوتبال برزیل به تیم قهرمان اهدا می‌شود. این اولین جام دنی در روزهای بازی در فوتبال برزیل بود.

پاگشای اروپایی

باشگاه سویا که همیشه استعدادیاب‌های فوق‌العاده‌ای داشت، استعداد این ستاره را کشف کرد و او را از برزیل به اندلس برد. دنی از سال 2002 تا 2008 برای سویا توپ زد و دوران باشکوهی را در این تیم سپری کرد. او با سویا دو بار قهرمان رقابت‌های جام یوفا شد، یک بار کوپا دل ری را بالای سر برد، یک بار سوپرکاپ اروپا را فتح کرد و یک بار هم برنده سوپرکاپ اسپانیا شد. با این آمار درخشان، آلوز مورد توجه باشگاه بارسلونا قرار گرفت و در شروع دوران رویایی پپ گواردیولا، به این تیم ملحق شد. ستاره‌ای که همیشه به عنوان یکی از بهترین مهره‌های این دوران طلایی به یاد آورده خواهد شد.

کولاک در بارسلونا

همه جام‌هایی که یک فوتبالیست می‌تواند در رده باشگاهی به دست بیاورد، در بارسا برای آلوز تصاحب شد. او با آبی اناری‌ها 6 قهرمانی لالیگا به دست آورد، چهار بار روی سکوی اول کوپا دل ری رفت، چهار بار سوپرکاپ اسپانیا را برد، سه بار لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرد، سه بار قهرمانی سوپرکاپ اروپا را جشن گرفت و سه بار هم قهرمان جام باشگاه‌های جهان شد. دنی در این دوران استثنایی، بیشتر از هر ستاره دیگری به لئو مسی پاس گل داد. خیلی‌ها او را بهترین مدافع راست تاریخ باشگاه بارسلونا می‌دانند.

دبل در ایتالیا

پس از ترک بارسا، یووه به سراغ آلوز آمد و با این ستاره برزیلی قرارداد بست. او فقط یک فصل برای یوونتوس بازی کرد اما در همان دوران هم موفقیت‌های بزرگی را پشت سر گذاشت. دنی در تنها فصل بازی در تورین، با تیمش فاتح دوگانه سری آ و کوپا ایتالیا شد. مهم نبود او برای چه تیمی بازی می‌کند، او مثل یک آهن‌ربا، جام‌ها را به طرف خودش می‌کشید.

جام‌ها درو می‌شوند

درخشش در یووه، آلوز را در دوقدمی منچسترسیتی و پی‌اس‌جی قرار داد. او از هر دو تیم پیشنهاد داشت و سرانجام تیم فرانسوی را برای آینده فوتبالش انتخاب کرد. او در این باشگاه هم به درو کردن جام‌ها مشغول بود، دو قهرمانی در لیگ فرانسه، یک قهرمانی در جام حذفی، یک قهرمانی در جام اتحادیه و دو قهرمانی در جام قهرمانان فرانسه در این دوران برای مدافع راست درخشان پی اس جی به دست آمد. فوتبالستی که از جام گرفتن دست برنمی‌داشت.

جام می‌گیرم، پس هستم

حتی بعد از ترک فوتبال اروپا، دنی از بردن جام‌های طلایی فاصله نگرفت. او همین امسال با باشگاه سائوپائولو، رقابت‌های پائولیستا را در برزیل برد تا به همه نشان بدهد که حتی ذره‌ای از اشتیاقش برای رسیدن به قهرمانی‌های مختلف در دنیای فوتبال کمرنگ نشده است. او همچنان قصد کنار کشیدن از فوتبال را ندارد و در 38 سالگی، به درخشش در زمین مسابقه مشغول است.

پنج به علاوه یک جام ملی

تداوم آلوز در تیم ملی برزیل به معنای واقعی کلمه خیره‌کننده بوده است. بین دو قهرمانی این ستاره در کوپا آمه‌ریکا با کشورش، 12 سال فاصله وجود داشته است. جالب است بدانید او به جز دو قهرمانی در کوپا، دو بار هم قهرمان جام کنفدراسیون‌ها شده و امسال، المپیک را هم با پیراهن برزیل برده است. دنی در سال 2003 با کشورش به قهرمانی رقابت‌های زیر 20 سال دنیا هم رسید. در واقع قهرمانی عملا در رشته‌های دی.ان.ای او گنجانده شده است.

حسرت تاریخی برای دنی

شاید تصور کنید ستاره‌ای که این همه جام گرفته و این همه موفقیت تاریخی داشته، هیچ حسرتی ندارد. این تصور کاملا اشتباه است. حسرت بزرگ آلوز، نرسیدن به قهرمانی در جام جهانی است. حتی وقتی این تورنمنت در خاک برزیل برگزار شد، آنها نتوانستند این جام را فتح کنند. جالب اینکه او همچنان به صورت رسمی با تیم ملی وداع نکرده و ممکن است در جام جهانی بعدی برای این تیم به میدان برود.

یک رقیب سرسخت

دنی فعلا پرافتخارترین فوتبالیست تاریخ به شمار می‌رود اما دوست نزدیک او در بارسا، مهم‌ترین تعقیب‌کننده‌اش محسوب می‌شود. مسی با 38 جام، در رده دوم این فهرست قرار دارد و اگر به پاریس برود، شانس بیشتری برای بردن جام‌های متعدد خواهد داشت. حتی خود مسی هم تاکید کرده که یکی از اهداف مهمش در چند سال آینده، عبور از این رکورد خواهد بود.