آریا رهنورد

طبیعی به نظر می‌رسد که درصد بسیار زیادی از اخبار فوتبال اروپا، به تیم‌های بزرگ و مدعی اختصاص داشته باشند اما همه هیجان فوتبال را نمی‌توان تنها در تیم‌های گرانقیمت و پرستاره جست‌وجو کرد. در هیاهوی فوتبال اروپا، مربیانی هم هستند که توانسته‌اند با تیم‌های معمولی، نتایجی غیرمعمولی به دست بیاورند. مربیانی که تا این هفته از فصل، نتایجی حیرت‌انگیز را تجربه کرده‌اند و قصد دارند این روند را تا آخرین هفته و آخرین مسابقه حفظ کنند. دیوید، اولیور و کریستوف، پدیده‌های مهم مربیگری فوتبال در این فصل به شمار می‌روند.

فرگوسن؛ با تاخیر!

وقتی سر الکس فرگوسن بازنشستگی‌اش از فوتبال را به طور رسمی اعلام کرد، اسم‌های زیادی در اطراف باشگاه منچستریونایتد به گوش می‌رسید. خیلی از هواداران این باشگاه، در انتظار انتخاب یک چهره ویژه برای نیمکت تیم‌شان بودند اما سر الکس انتخابش را از قبل انجام داده بود. او «دیوید مویس» را به عنوان جانشین انتخاب کرد. مردی که برای سال‌ها در باشگاه اورتون حضور داشت و توانسته بود ثبات خوبی در این باشگاه به وجود بیاورد. مویس کارش را با خوش‌بینی آغاز کرد اما دوران حضورش در یونایتد، اصلا موفقیت‌آمیز نبود. طرفدارها خیلی زود اعتمادشان را به او از دست دادند و بن‌بست مرد اسکاتلندی در تئاتر رویاها آغاز شد. او فقط یک سال در یونایتد دوام آورد و برای فرار از این کابوس، به فوتبال اسپانیا رفت اما نتوانست در سوسیه‌داد هم موفق عمل کند. دیوید پس از مدتی به ساندرلند در انگلستان برگشت اما در پایان فصل، او و تیمش به دسته پایین‌تر سقوط کردند. این اولین سقوط در کارنامه مویس و اولین سقوط ساندرلند پس از دو دهه به شمار می‌رفت. درست در همین نقطه بود که تصور می‌شد باید دوران مربیگری این چهره را تمام‌شده بدانیم اما انتخاب وستهم، همه چیز را عوض کرد.

حالا وستهم با این مربی در جدول لیگ برتر، بالاتر از رقبایی مثل چلسی، لیورپول، تاتنهام و آرسنال دیده می‌شود. آنها با رسیدن به 55 امتیاز در 31 بازی، تیم چهارم جدول هستند و اگر همین جایگاه را حفظ کنند، به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا می‌رسند. برای آن‌که بدانید این اتفاق چقدر بزرگ و تاریخی است، کافی است به این نکته توجه کنید که وستهم از سال 2000 به بعد هرگز نتوانسته در بین پنج تیم بالای جدول لیگ برتر قرار بگیرد.

آنها در چهار فصل گذشته همواره رتبه‌ای دورقمی در جدول داشته‌اند. اگر چکش‌ها بتوانند رتبه چهارم را حفظ کنند، بهترین نتیجه‌شان در تاریخ برگزاری رقابت‌های لیگ برتر با فرمت فعلی را جشن خواهند گرفت. جالب اینکه این باشگاه در تمام سال‌های حیاتش هرگز در لیگ قهرمانان و جام باشگاه‌ها به میدان نرفته و فقط سابقه بازی در یورولیگ را داشته است. ظاهرا جانشین فرگوسن، پس از سال‌ها بالاخره خودش را اثبات کرده است. مویس به گفته خودش این روزها بیشتر از همیشه از مربیگری لذت می‌برد. با این عملکرد فوق‌العاده، بعید نیست خیلی زود تیم‌های بزرگ انگلیسی این مربی را برای نیمکت‌شان در نظر بگیرند.

اولیور شگفت‌انگیز

اینکه صدر جدول بوندس‌لیگا در اختیار تیمی مثل بایرن مونیخ باشد، اصلا جای تعجب ندارد. اینکه لایپزیش با مربی فوق‌العاده‌ای مثل ناگلزمان هم این تیم را تعقیب کند، عجیب نیست اما این موضوع که به جای تیم‌های پرستاره‌ای مثل دورتموند و فرانکفورت، وولفسبورگ در رده سوم جدول بوندس‌لیگا حضور پیدا کند، یک اتفاق معمولی به نظر نمی‌رسد. سبزها 12 سال بعد از آخرین قهرمانی‌شان در بوندس‌لیگا، حالا دوباره به یک تیم جذاب تبدیل شده‌اند.

آنها این اواخر، سال‌های سختی را سپری کرده بودند. وولفسبورگ در سال‌های 2017 و 2018 در جدول 18 تیمی بوندس‌لیگا شانزدهم شد و به لطف حضور در دیدار پلی‌آف توانست بقا در این لیگ را قطعی کند. همین تیم اما با هدایت اولیور گلاسنر، فصل گذشته به رده هفتم جدول رسید و حالا در فاصله‌ای کوتاه با پایان فصل، تیم سوم جدول بوندس‌لیگا محسوب می‌شود. اولی گلاسنر 46 ساله، مرد اول رنسانس این باشگاه بوده است. مردی که تقریبا همه عمر دوران فوتبالش را در باشگاه رید در فوتبال اتریش سپری کرد و به عنوان مربی پس از یک سال کار کردن در این باشگاه و چهار سال هدایت لاسک، حالا به نیمکت وولفسبورگ رسیده است. باشگاه با اولی، عملکردی درخشان داشته و ظرف دو سال، به یکی از بهترین‌ تیم‌های فوتبال آلمان تبدیل شده است. او حالا وولفسبورگ را در یک قدمی رسیدن به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان قرار داده و در حال سپری کردن یک فصل رویایی با این باشگاه است.

شورش علیه نفت!

شش هفته قبل از پایان فصل در فوتبال فرانسه، معمولا زمانی برای قطعی شدن قهرمانی پی‌اس‌جی است اما این تیم با همه ستاره‌های بزرگ و نامدارش، این روزها پشت سر لیل دیده می‌شود. رقیب سرسختی که این فصل فقط سه بار شکست خورده و با 19 گل دریافتی، بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارد. پشت این فرم شگفت‌انگیز، یک مربی فوق‌العاده دیده می‌شود. کریستوف گالتیه که در دوران بازی برای تیم‌های زیادی در لیگ فرانسه توپ زده، سال 2009 سرمربی سن اتین شد و برای هشت سال در این باشگاه فعالیت کرد. او بالاخره در سال 2017 از این باشگاه فاصله گرفت تا به عنوان سرمربی جدید باشگاه لیل انتخاب شود. لیل در همه تاریخش تنها یک بار در سال 2011 قهرمان لیگ فرانسه شده و حالا اگر برای دومین بار دست به این کار بزند، یک معجزه تاریخی انجام داده است. کنار زدن پی‌اس‌جی به عنوان یکی از گرانقیمت‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال، داستانی است که اگر به تکامل برسد، نام گالتیه را به متن کتاب‌های تاریخی خواهد برد!