تکرار مکررات

در شروع فصل گذشته لیگ برتر، فوتبال ایران خارجی‌های باکیفیتی مثل میلیچ، دیاباته و بشار رسن را در اختیار داشت. آنها که بهترین خارجی‌های لیگ برتر بودند، همگی این لیگ را ترک کردند و حالا نفراتی مثل کرار جاسم قرار است در فصل جدید فوتبال ایران به میدان بروند. بازگشت کرار به خودی خود، اتفاق بسیار بدی برای لیگ برتر ایران خواهد بود. بازیکنی که متخصص یا حتی فوق‌تخصص غیبت، بی‌نظمی، عصبانیت و خشونت در فوتبال باشگاهی ایران بوده است. پیوستن کرار به نفت مسجدسلیمان در این شرایط سنی، با هیچ متر و معیاری یک خرید خوب و ایده‌آل برای این باشگاه به حساب نمی‌آید.

آریا طاری

تا این لحظه، 10 بازیکن خارجی با تیم‌های ایرانی در لیگ برتر بیست و یکم قرارداد بسته‌اند. در حقیقت لیگ برتر در فصل جدید تنها به تعداد انگشتان دو دست، مهره خارجی خواهد داشت. این در حالی است که فصل گذشته با وجود ممنوعیت ورود خارجی‌ها، این تعداد روی عدد 13 بود و قبل از آن هم به طور متوسط حدود 35 بازیکن خارجی در هر فصل به میدان می‌رفتند. این کاهش البته اصلا به معنای کیفیت صددرصدی همه چهره‌های خارجی این فصل نخواهد بود. حتما در خبرها دیده‌اید که کرار جاسم دوباره به فوتبال ایران برگشته و حالا قرار است در نفت مسجدسلیمان به میدان برود. کرار یکی از خریدهای همیشگی فراز کمالوند برای باشگاه‌های ایرانی است و دوستی عمیقی با این مربی دارد. این دوستی ظاهرا آنقدر عمیق است که حتی باشگاهی مثل نفت مسجدسلیمان که هر سال با مشکلات مالی عدیده دست و پنجه نرم می‌کند و قدرت پرداخت حقوق بازیکنانش را ندارد، به سراغ جذب یک مهره خارجی می‌رود و با اصرار سرمربی تیم، کرار را جذب می‌کند. اگر لغو قانون ممنوعیت ورود خارجی‌ها به فوتبال ایران قرار است به ماجراهایی مثل بازگشت کرار منجر شوند، کاش این قانون هیچ‌وقت لغو نمی‌شد. در فوتبال ایران دیگر همه سابقه کرار را به خوبی می‌دانند. او یکی از بی‌نظم‌ترین، بداخلاق‌ترین و پرحاشیه‌ترین فوتبالیست‌هایی است که تا امروز در فوتبال ایران به میدان رفته‌اند. کرار البته در دوران اوجش، بازیکن خوبی بود و توانایی‌های فنی نسبتا خوبی داشت اما هرگز یک سوپراستار نبود و در عین حال در فوتبال ایران با او مثل یک سوپراستار برخورد می‌شد. کرار یکی از آن نفراتی است که حضورش در لیگ برتر بیست و یکم، تهدیدی بر شرایط اخلاقی این دوره لیگ برتر خواهد بود.

یکی از بی‌نظم‌ترین، بداخلاق‌ترین و پرحاشیه‌ترین فوتبالیست‌هایی است که تا امروز در فوتبال ایران به میدان رفته‌اند. کرار البته در دوران اوجش، بازیکن خوبی بود و توانایی‌های فنی نسبتا خوبی داشت اما هرگز یک سوپراستار نبود و در عین حال در فوتبال ایران با او مثل یک سوپراستار برخورد می‌شد

هافبک عراقی تازه نفت مسجدسلیمان، بهترین دوران بازی‌اش در فوتبال ایران را در باشگاه تراکتورسازی پشت سر گذاشت. در همان تیم هم بود که او به یک داور سیلی زد و انواع و اقسام فاجعه‌ها را به وجود آورد. در همان دوران بعضی بازیکنان باشگاه تبریزی اذعان داشتند که حتی جرات حرف زدن با این هافبک را ندارند. چراکه او همیشه عصبانی به نظر می‌رسد و همواره آماده است تا جو رختکن را کاملا به هم بریزد. با وجود همه این خصوصیات پرشمار منفی، وقتی خبر محرومیت او به خاطر کتک زدن یک داور از راه رسید، هواداران تراکتور برایش تجمع برگزار کردند و برای او شعار سر دادند. همین برخورد عجیب کافی بود تا جسارت رفتارهای زشت بعدی به کرار داده شود. او با وجود علاقه هواداران باشگاه، به تراکتور وفادار نماند و با اولین پیشنهاد خوب راهی تهران شد تا برای استقلال بازی کند. در این باشگاه اما صحنه درگیری عجیب او با مجتبی جباری بر سر یک کاشته، حالا بیشتر از هر صحنه دیگری به یاد آورده می‌شود. کرار دوران خوبی را در استقلال سپری نکرد و با این وجود بعد از چرخیدن در چند باشگاه دیگر دوباره به جمع نفرات این تیم برگشت و باز هم به جز غیبت‌های طولانی و تاخیر همیشگی، هدف دیگری در استقلال نداشت. او بارها به شدت به داورها معترض شد و عبارت‌های زشتی را علیه آنها به کار برد. جالب اینکه همه می‌دانستند این بازیکن کاملا به زبان فارسی مسلط شده اما با این حال وقتی در یک برنامه تلویزیونی شرکت می‌کرد، نمی‌خواست فارسی حرف بزند و ترجیح می‌داد همه او را در حال عربی حرف زدن ببینند. کرار، یک معجون دوست نداشتنی از همه خصوصیاتی بود که نباید در یک ستاره فوتبال دیده شوند. حالا به همه این خصوصیات، باید بالا رفتن سن را هم افزود. در این شرایط سنی، او دیگر به لحاظ فنی هم چیز زیادی برای به نمایش گذاشتن ندارد.

خرید کرار، به هیچ وجه خریدی نیست که هواداران باشگاه نفت مسجدسلیمان را هیجان زده کند. آنها صاحب یک مهره خارجی شده‌اند اما مهره‌ا‌ی که همه ‌می‌دانند دیر یا زود به یک دلیل غیرموجه تیم را ترک خواهد کرد. اگر حقوق کرار حتی یک روز عقب بیفتد، او به راحتی در مسیر جدایی از باشگاه قرار خواهد گرفت. بعد از آن هم مسجدسلیمانی‌ها باید منتظر مصاحبه‌های توفانی این بازیکن همیشه شاکی، در انتقاد از شرایط فوتبال و زندگی در ایران باشند. مصاحبه‌هایی که خیلی زود از راه خواهند رسید.