فرار از آوار با VAR

تیم ملی، سومین برد پیاپی‌اش در این مرحله و دهمین برد متوالی‌اش را برابر همه رقبا جشن گرفت تا با خیالی آسوده برای نبردهای بعدی مقدماتی جام جهانی آماده شود. با این روند که پسران ایران در پیش گرفته‌اند، این تیم حتی زودتر از کشور میزبان مهیای جام جهانی خواهد شد. البته که نمایش تیم ملی روبه‌روی امارات، فوق‌العاده نبود اما رسیدن به پیروزی در چنین مسابقه‌ای، بسیار اهمیت داشت. حالا ایران حتی با منطقه پلی آف جدول گروه، هفت امتیاز فاصله دارد و عملا خودش را از سایر رقبا جدا کرده است.

آریا رهنورد

جدال امارات و ایران در استادیوم زعبیل، یک لحظه کلیدی و تعیین‌کننده داشت. جایی که مهاجم گل‌زن حریف در موقعیت تک به تک با گلر تیم ملی قرار گرفت و شجاع خلیل‌زاده از پشت سر، تعادلش را به هم زد. یک غفلت دفاعی که می‌توانست برای تیم ملی گران تمام شود و ایران را به دردسر بیندازد. در اینکه شجاع در این صحنه مرتکب خطا شد، هیچ تردیدی وجود نداشت. خود این مدافع هم می‌دانست که با چه برخوردی از سوی داور روبه‌رو خواهد شد. داور استرالیایی این جدال، شجاع را با کارت قرمز مواجه کرد و یک ایستگاهی در موقعیتی بسیار مناسب به تیم ملی امارات داد. تصمیم این داور توسط کمک داور ویدئویی هم تایید شد و شجاع از زمین بیرون رفت. سرمربی تیم ملی هم تصمیم گرفت سردار آزمون را از زمین بیرون بکشد و یک مدافع را به جای او به ترکیب بفرستد. درست در همین ثانیه‌ها اما اتفاق عجیب دیگری رخ داد و وی.ای.آر، احتمال آفساید بودن صحنه را بررسی کرد. ماجرایی که موجب شد داور هم کارت قرمز مدافع تیم ملی را پس بگیرد و هم توپ را به ایران بدهد. به نظر می‌رسد آن‌چه در این چند ثانیه اتفاق افتاد، آخرین روزنه امید اماراتی‌ها برای پیروزی را از بین برد. آنها شاید تیم فوق‌العاده‌ای نبودند اما نباید فراموش کرد که در 10 مسابقه قبلی‌شان با فن مارویک، هرگز طعم شکست را نچشیده بودند.

سرمربی کروات تیم ملی حالا برای اولین بار در تاریخ، 10 برد متوالی را برای این تیم رقم زده است. او شاید اهل ایده‌های عجیب و برنامه‌های ریسکی برای هر مسابقه نباشد اما به خوبی می‌داند که چطور باید از ابزاری که در اختیار دارد، به بهترین شکل ممکن برای رسیدن به هدفش بهره ببرد

تیمی که برابر ایران، با رویکردی کاملا متفاوت نسبت به دو مسابقه قبلی ظاهر شد و با ساختاری تدافعی روبه‌روی تیم ملی قرار گرفت. اخراج شجاع می‌توانست همه چیز را برای آنها ساده‌تر کند اما خلیل‌زاده زمین را ترک نکرد و همان سرداری که قرار بود با یک تعویض اجباری روبه‌رو شود، در زمین ماند تا یک پاس گل دیدنی به مهدی طارمی بدهد. تیم ملی روبه‌روی امارات نشان داد که حتی اگر عالی بازی نکند، باز هم راه بردن را به خوبی بلد است.

پیشرفت تیم ملی در نیمه‌های دوم نسبت به نیمه‌های اول که قبلا در مسابقه با سوریه و چند جدال دیگر هم اتفاق افتاده بود، نشانه امیدوارکننده‌ای برای این تیم به حساب می‌آید. ایران در نیمه اول مسابقه امارات هم تا حدودی تحت تاثیر تغییر رویکرد رقیبش قرار گرفته بود اما اسکو با یک تغییر در ترکیب اصلی، شرایط را به سود تیم عوض کرد. سرمربی کروات تیم ملی حالا برای اولین بار در تاریخ، 10 برد متوالی را برای این تیم رقم زده است. او شاید اهل ایده‌های عجیب و برنامه‌های ریسکی برای هر مسابقه نباشد اما به خوبی می‌داند که چطور باید از ابزاری که در اختیار دارد، به بهترین شکل ممکن برای رسیدن به هدفش بهره ببرد. درست به همین خاطر است که تیم ملی بدون نیاز به یک انقلاب همه‌جانبه، در مسیر پیروزی قرار گرفته و خیلی زود توانسته راهش را به طرف بردهای متوالی پیدا کند. آن‌چه در این مقطع برای تیم ملی حیاتی به نظر می‌رسد، بالا رفتن خلاقیت در خط میانی است. سعید عزت‌اللهی همانند چند مسابقه قبلی، نمایشی درخشان در تیم ملی داشت و احمد نوراللهی و وحید امیری هم مثل همیشه دوندگی زیادی از خودشان نشان دادند اما شاید اگر بازیکنی مثل سامان قدوس به این ترکیب ملحق شود، خلاقیت تیم ملی در میانه میدان هم بالاتر برود تا سردار و طارمی، ناچار نباشند بارها برای خلق موقعیت به عقب برگردند. زوجی که بدون شک و تردید یکی از بهترین زوج‌های هجومی تاریخ تیم ملی به شمار می‌روند. با داشتن این نفرات، سقف آرزوهای تیم ملی باید چیزی فراتر از رسیدن به جام جهانی باشد. این تیم می‌تواند از طلسم‌های زیادی عبور کند و حتی به یکی از پدیده‌های احتمالی جام جهانی تبدیل شود.

نبرد بعدی تیم ملی با کره جنوبی، به مراتب دشوارتر از جدال با اماراتی‌ها خواهد بود. چراکه آنها ستاره‌های بین‌المللی بیشتری را در اختیار دارند و با انگیزه‌های زیادی به این مسابقه قدم خواهند گذاشت. با این وجود تیم ملی به لحاظ اعتماد به نفس، در بهترین شرایط ممکن قرار گرفته است. این تیم دوباره با قدرت به بهترین تیم قاره آسیا تبدیل شده و بدون تردید با برتری ذهنی محسوسی روبه‌روی کره قرار خواهد گرفت. اگر تیم اسکو برنده دو نبرد بعدی با کره و لبنان باشد، عملا صعودش به جام جهانی را در پایان همین دور رفت قطعی کرده است. آن‌وقت می‌شود از ایده‌های جدید، تجربه‌های تازه و تلاش برای ساختن تیمی در حد و اندازه‌های درخشیدن در جام جهانی حرف زد.