نگذارید جام جهانی، ایران را از دست بدهد!

تیم ملی امروز مقابل حریفی قرار می‌گیرد که در یک سال و نیم گذشته، هیچ مسابقه‌ای را برگزار نکرده‌ است. فعالیت‌های تیم ملی هنگ‌کنگ بعد از شیوع کرونا، متوقف شده و این تیم حتی در یک دیدار دوستانه هم حاضر نبوده است. این موضوع از یک طرف به سود تیم ملی است. چراکه حریف مدت زیادی است که محک نخورده و در فرم بازی قرار نگرفته و از سوی دیگر، به ضرر تیم ملی. چراکه آخرین شناخت فوتبال ایران از هنگ‌کنگ، به مسابقه رفت برمی‌گردد و ممکن است از آن روز به بعد، چیزهای زیادی در این تیم تغییر کرده باشد.

آریا طاری

کووید 19، تا امروز چندین بار برنامه دیدارهای تیم ملی در دور برگشت مرحله اول مقدماتی جام جهانی را به تعویق انداخته اما حالا دیگر خبری از تعویق نیست و سرانجام ایران کارش را در این مرحله شروع خواهد کرد. همه هواداران فوتبال در ایران، برای مدتی بسیار طولانی در انتظار این مسابقات بوده‌اند و همه چیز درست از همین امروز کلید می‌خورد. هنگ‌کنگ، اولین حریف تیم ملی ایران به شمار می‌رود. تیمی که در مسابقه رفت با دو گل نتیجه را به تیم مارک ویلموتس واگذار کرد اما نشان داد که تیم چندان ضعیفی هم نیست. نتایج این رقیب در این مرحله اساسا نوسان زیادی داشته‌اند. هنگ‌کنگ در شروع این مرحله، برابر کامبوج به تساوی رسید و یک نتیجه ناامیدکننده را روبه‌روی ضعیف‌ترین تیم این گروه تجربه کرد. با این حال نمایش آنها در جریان دو شکست مشابه دو بر صفر روبه‌روی ایران و عراق چندان هم بد نبود. اوج شاهکارهای این تیم در مسابقه با بحرین رقم خورد. جایی که آنها موفق شدند این حریف را با تساوی بدون گل متوقف کنند. این نتیجه در حقیقت یک لطف بزرگ به تیم ملی هم بود و در جدول امتیازها به ایران کمک کرد. هنگ‌کنگ اولین پیروزی‌اش در این رقابت‌ها را نیز با برد دو بر صفر خانگی روبه‌روی بحرین جشن گرفت. حالا آنها برابر تیم ملی ایران خواهند ایستاد. تیمی که برای عبور از این مرحله، فوق‌العاده پرانگیزه نشان می‌دهد. تیمی که تک تک ستاره‌هایش را به اردو دعوت کرده تا با همه توان، برای عبور از این حصار بجنگد. شاید در همه سال‌های اخیر کم‌تر پیش آمده که ستاره‌های تیم ملی را برای انجام یک کار بزرگ تا این حد مصمم ببینیم. ایران به هیچ قیمتی نمی‌خواهد این فرصت را از دست بدهد. این نخستین بازی رسمی دراگان اسکوچیچ در قامت سرمربی تیم ملی است و او می‌خواهد روند پیروزی‌اش در دیدارهای دوستانه را به مسابقه‌های رسمی نیز منتقل کند.

شاید در نگاه اول، این مسابقه ساده به نظر برسد اما حقیقت آن است که اگر تیم ملی موفق به باز کردن دروازه تیم کاملا تدافعی هنگ‌کنگ نشود، اوضاع صعود تقریبا ناممکن خواهد بود. همه کاری که تیم ملی باید انجام بدهد، رسیدن به یک برد مقتدرانه در این مرحله است

در فهرست تیم هوانگ یانگ برای نبرد با تیم ملی، ستاره‌های پرشماری دیده نمی‌شوند. هنگ‌کنگ به لحاظ مهره، یک تیم کاملا معمولی به شمار می‌رود و تک تک بازیکنان این تیم هم در لیگ خودشان توپ می‌زنند. آنها البته درست مثل همیشه، چند فوتبالیست متولد شده در کشورهای دیگر را در اختیار دارند اما کیفیت این بازیکن‌ها نیز چندان بالا به نظر نمی‌رسد. هلیو، روبرتو و کلایتون سه مدافعی هستند که در برزیل متولد شده‌اند و حالا برای این تیم ملی آسیایی توپ می‌زنند. از بین آنها، کلایتون تا امروز برای این تیم به میدان نرفته و به تازگی برای اولین بار به اردو دعوت شده است. در خط هافبک نیز آنها دیگو الی را در اختیار دارند که او هم متولد برزیل است. دیگو هم تا 32 سالگی برای تیم ملی هنگ‌کنگ توپ نزده و تازه قرار است اولین بازی‌هایش در این تیم را پشت سر بگذارد. آنها در خط حمله نیز جیمز ها را در اختیار دارند که متولد کشور انگلیس است. مت اور نیوزیلندی نیز به تازگی به تیم ملی هنگ‌کنگ دعوت شده است. در تیم ملی ایران، اوضاع کاملا مطلوب به نظر می‌رسد. چراکه این تیم در همه بخش‌های زمین، ستاره‌های جذابی را در اختیار دارد. بخش اعظمی از ترکیب اصلی این تیم توسط لژیونرها ساخته می‌شود. مرتضی پورعلی‌گنجی، تنها مهره محروم تیم ملی در مسابقه اول است. بازیکنی که در چهار بازی گذاشته دو اخطار گرفته و این نبرد را از دست داده است. در بین نفرات تیم ملی، سردار آزمون و احسان حاج‌صفی نیز یک اخطاره هستند و باید مراقب باشند که با کارت گرفتن  در این جدال، دیدار حساس با بحرین را از دست ندهند.

شاید در نگاه اول، این مسابقه ساده به نظر برسد اما حقیقت آن است که اگر تیم ملی موفق به باز کردن دروازه تیم کاملا تدافعی هنگ‌کنگ نشود، اوضاع صعود تقریبا ناممکن خواهد بود. همه کاری که تیم ملی باید انجام بدهد، رسیدن به یک برد مقتدرانه در این مرحله است. پسران اسکوچیچ باید به همه رقبا نشان بدهند که دور برگشت مسابقات را با توپ پر و انگیزه بالا شروع کرده‌اند و نمی‌خواهند به هیچ حریفی در این مسابقات، رحم کنند. تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی، قبل از هر چیزی به برداشتن اولین قدم به بهترین شکل ممکن نیاز خواهد داشت.