آریا طاری

بعد از چند تلاش نافرجام برای خرید باشگاه نیوکاسل یونایتد، سعودی‌ها بالاخره موفق شدند این خرید را نهایی کنند و رضایت اتحادیه فوتبال انگلیس را در خصوص این خرید بزرگ به دست بیاورند. جالب اینجاست که در ابتدا تصور می‌شد طرفداران قدیمی این تیم، به چنین اتفاقی اعتراض خواهند کرد اما آنها با تجمع مقابل سنت جیمز پارک، حمایت‌شان را از تغییر مالکیت باشگاه نشان دادند. ظاهرا حتی برای طرفداران تیمی که همیشه به «تیم کارگرها» شهرت داشته، پول از هر چیزی مهم‌تر است. آنها به زودی به یک مدعی قهرمانی در لیگ برتر تبدیل خواهند شد.

دوران مایک اشکلی در نیوکاسل، دیگر رسما به پایان رسیده است. دورانی که هواداران این باشگاه اصلا به خوبی و خوشی از آن یاد نمی‌کنند. آنها باور دارند که اشلی، تیم را به طرف بن‌بست هدایت کرده و سزاوار مالکیت نیوکاسل نبوده است. در یک پارادوکس عجیب و غریب، باشگاهی که همیشه به کارگرها گره خورده بود، حالا به پولدارترین باشگاه فوتبال در تمام دنیا تبدیل شده است. باشگاهی که حتی رنگ سفید و سیاه لباس‌ها در آن، نشانه‌ای از کار در سیاهی «معدن» است، حالا باید برای جذب بزرگ‌ترین ستاره‌های دنیا تلاش کند. سعودی‌ها برای خرید این باشگاه 300 میلیون پوند پرداخت کرده‌اند. یک رقم نجومی که موجب پذیرفتن پیشنهاد آنها شده است. البته که ورود آنها به لیگ برتر، نگرانی‌های زیادی در مورد مسائل حقوق بشری و رابطه مستقیم‌شان با حکومت عربستان برای طرفداران سایر تیم‌ها به وجود آورده است. با این حال چهره‌های اسطوره‌ای باشگاه نیوکاسل مثل آلن شیرر از این اتفاق استقبال کرده‌اند و آن را یک قدم رو به جلو برای باشگاه محبوب‌شان دانسته‌اند. ثروت مالکان جدید باشگاه نیوکاسل حدود 350 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این رقم در مقایسه با سایر مالکان باشگاه‌های اروپایی، باورنکردنی به نظر می‌رسد. جالب است بدانید باشگاهی مثل سیتی، مالکانی با ثروت 23 میلیارد دلاری دارد و این رقم برای چلسی و رومن آبراموویچ، تنها 9 میلیارد دلار است. نیوکاسل فاصله محسوسی با سایر رقبا در این زمینه ایجاد خواهد کرد و رقابت با این تیم در بازار نقل و انتقالات، بسیار دشوار خواهد بود. البته مالکان جدید باشگاه تاکید کرده‌اند که برای نتیجه گرفتن به صبر، تغییر ساختارها، حمایت هوادارها و کار تیمی نیاز دارند اما در عمل، این «پول» است که همه چیز را برای پیشرفت باشگاه در همه ابعاد مهیا می‌کند. نیوکاسل رسما وارد دوران تازه‌ای از تاریخش شده و حالا برای رسیدن به جام‌های قهرمانی تلاش خواهد کرد.

به نظر می‌رسد خیلی‌ها انتظار دارند نیوکاسل از شروع فصل آینده، مدعی قهرمانی لیگ برتر باشد اما اساسا چنین اتفاقی، به زمان نیاز خواهد داشت. البته که نیوکاسل در مسیر تبدیل شدن به یک تیم مدعی قرار می‌گیرد اما کمی طول می‌کشد تا این اتفاق رخ بدهد. درست همان‌طور که طول کشید تا تیم‌هایی مثل پی‌اس‌جی و سیتی، بتوانند در فوتبال اروپا حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند. پروسه ساخته شدن نیوکاسل هم، تدریجی خواهد بود. تیمی که البته بدون تردید برای فصل آینده روی نیمکت و در ترکیب اصلی، چند تغییر مهم ایجاد می‌کند. با این وجود آنها برای جذب ستاره‌های بزرگ، باید بتوانند ابتدا سهمیه شرکت در لیگ قهرمانان اروپا را به دست بیاورند. اگر این سهمیه هم خریدنی بود، مالکان متمول این باشگاه انگلیسی دست به چنین کاری می‌زدند اما چنین موقعیت‌هایی تنها به موفقیت در زمین فوتبال وابستگی دارد. در نتیجه باید کمی منتظر بمانیم تا ایده‌های گروه مالکیتی جدید باشگاه نیوکاسل، خودشان را نشان بدهند و این تیم، به یک تیم کهکشانی تبدیل شود. با این حال شکی نیست که این اتفاق بالاخره رخ خواهد داد. این گروه، بلندپروازتر از آن است که به سادگی، قید اجرای برنامه‌هایش را بزند. بعد از اماراتی‌ها و قطری‌ها، حالا عربستانی‌ها هم مالکیت یک تیم فوتبال را در سطح اول اروپا در اختیار گرفته‌اند. شاید به زودی کویتی‌ها و دیگر کشورهای عربی هم دست به کار شوند و حداقل یک تیم را برای خودشان بخرند. ظاهرا فوتبال در مسیری قرار گرفته که به دلارهای نفتی وابسته باشد و این برای آینده این رشته ورزشی، اتفاق چندان مثبتی به شمار نمی‌رود. شیوه اداره باشگاه‌هایی مثل سیتی و پی‌اس‌جی، هرگز قابل مقایسه با باشگاه‌های دیگر دنیای فوتبال نیست. آنها بدون نیاز به درآمدزایی و به پشتوانه دولت‌ها و شخصیت‌های سیاسی عربی، برای تیم‌شان هزینه می‌کنند و دنیای فوتبال را تحت تاثیر قرار می‌دهند. همه جنبش‌هایی هم که برای جلوگیری از تزریق این سرمایه‌های مشکوک به فوتبال ایجاد شده‌اند، نتوانسته‌اند جلوی این اتفاق را بگیرند. به هر حال دنیای فوتبال باید خودش را برای خریدهای گرانقیمت و نجومی نیوکاسل هم آماده کند. از طنزهای روزگار هم این است که حالا استیو بروس، مربی ثروتمندترین باشگاه فوتبال در تمام دنیا به شمار می‌رود. خوشحالی این مربی و ستاره‌های باشگاه برای این تغییر هم البته چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. چراکه دیر یا زود تک تک آنها در فهرست فروش باشگاه برای ساخت یک تیم کهکشانی قرار می‌گیرند.