آخر بازی!

هری کین یا جورجو کیه‌لینی. یکی از این دو کاپیتان، جام قهرمانی این دوره از یورو را بالای سر خواهند برد. دو ستاره که نقش مهمی در موفقیت تیم‌های‌شان در این دوره داشته‌اند. پنجاه‌و‌یکمین مسابقه این دوره از جام ملت‌های اروپا، امشب در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار می‌شود. یک مسابقه بزرگ و تماشایی که برنده‌اش، قهرمان جام خواهد شد. انگلیس در تمام تاریخش هرگز روی سکوی اول یورو نرفته و ایتالیا هم در دو فینال آخرش در این رقابت‌ها شکست خورده است. مانچو و ساوت‌گیت اما، حالا برای یک تجربه فراموش‌نشدنی آماده می‌شوند.

آریا طاری

انگلیس و ایتالیا، آخرین تیم‌هایی هستند که در جدول یورو 2020 باقی مانده‌اند. 22 تیم در مراحل مختلف حذف شده‌اند تا آنها خودشان را به این جایگاه برسانند. هم ایتالیا و هم انگلیس، دور گروهی را در خانه پشت سر گذاشتند. ایتالیا با کسب سه پیروزی روبه‌روی ترکیه، ولز و سوئیس، مقتدرانه صدرنشین گروه شد و انگلیس هم با گرفتن هفت امتیاز از کرواسی، اسکاتلند و جمهوری چک، راهش را به طرف مرحله بعدی هموار کرد. در دور حذفی، ایتالیایی‌ها یک نبرد نفس‌گیر را با اتریش پشت سر گذاشتند و در وقت‌های اضافه این تیم را شکست دادند. آنها سپس به بلژیک غلبه کردند و در ضربات پنالتی، موفق به شکست تیم ملی اسپانیا شدند. تیم مانچینی در آن مسابقه، عملکرد درخشانی نداشت و کاملا تحت تاثیر بازی اسپانیا قرار گرفته بود اما توانست حریفش را در ضیافت پنالتی‌ها به کام مرگ بفرستد. انگلیس اما مسیر نسبتا ساده‌تری در مرحله حذفی داشته است. آنها در اولین مسابقه روبه‌روی آلمان یوگی لوو قرار گرفتند و این تیم را در وقت‌های معمول از پیش رو برداشتند، جدال بعدی برای انگلیسی‌ها، تنها مسابقه‌ای بود که خارج از لندن و اتفاقا در خاک ایتالیا برگزار شد. نبردی که پیروزی پرگل این تیم را برابر اوکراین رقم زد. مسابقه بعدی اما به شدت گره خورد و سرانجام یک پنالتی بحث‌برانگیز در وقت‌های اضافه دیدار با دانمارک، این تیم را راهی مرحله بعدی کرد. این پنالتی در روزهای گذشته، اعتراض‌های زیادی را به همراه آورده است. ایتالیایی‌ها در این تورنمنت، 30 دقیقه بیشتر از حریف فوتبال بازی کرده‌اند. با این حال آنها قبل از مسابقه فینال، یک روز بیشتر از انگلیسی‌ها استراحت داشته‌اند. امتیاز بزرگ سه‌شیرها اما بازی در خانه است. در کنفرانس مطبوعاتی قبل از این جدال، جورجو کیه‌لینی به حریف کنایه زده و مدعی شده که وقتی تیمی 6 بازی از هفت بازی‌اش را در خانه برگزار می‌کند، رسیدنش به فینال کاملا قابل‌پیش‌بینی است!

نکته کلیدی در مورد ایتالیا و انگلیس، داشتن دو مربی است که سال‌ها برای همین تیم‌ها به میدان رفته‌اند. گرت ساوت‌گیت تجربه زیادی در خط دفاعی سه شیرها دارد و مانچینی هم روزهای تلخ و شیرینی را در ترکیب اصلی آتزوری پشت سر گذاشته است

نکته کلیدی در مورد ایتالیا و انگلیس، داشتن دو مربی است که سال‌ها برای همین تیم‌ها به میدان رفته‌اند. گرت ساوت‌گیت تجربه زیادی در خط دفاعی سه شیرها دارد و مانچینی هم روزهای تلخ و شیرینی را در ترکیب اصلی آتزوری پشت سر گذاشته است. آنها به خوبی می‌دانند که یک موفقیت بزرگ ملی، چقدر برای همه مردم کشور مهم است و چطور می‌تواند این دو نفر را به متن کتاب‌های تاریخ ببرد. کاری که آنها تا امروز با تیم‌شان انجام داده‌اند، درخشان به نظر می‌رسد. ساوت‌گیت انگلیس را به نیمه نهایی جام جهانی و فینال یورو برده و حالا می‌خواهد اولین قهرمانی تاریخ سه ‌شیرها در یورو را رقم بزند. مانچینی هم تیمی را تحویل گرفته که حتی نتوانسته بود به جام جهانی صعود کند اما حالا همان تیم با 33 مسابقه بدون شکست، در آستانه قهرمانی یورو قرار دارد. اتفاقی که در قرن جدید هرگز برای آنها رخ نداده است. در فینال یورو 2020، باید منتظر یک مسابقه کاملا کم‌گل باشیم. چراکه اصلی‌ترین نقطه قوت هر دو تیم، در کیفیت تدافعی‌شان خلاصه می‌شود. انگلیس در مسیر رسیدن به فینال یورو، تنها یک گل دریافت کرده است. میکل دمسگارد دانمارکی تنها بازیکنی است که در این جام توانسته توپ را از خط دروازه این تیم عبور بدهد. ایتالیا هم با زوج کیه‌لینی و بونوچی، یک خط دفاعی فوق‌العاده مستحکم را در اختیار دارد. هرچند که دغدغه اصلی مانچینی برای این نبرد، پر کردن جای خالی لئوناردو اسپیناتزولا در سمت چپ خط دفاعی است. غیبت این ستاره در دیدار گذشته تیمش با اسپانیا کاملا محسوس به نظر می‌رسید. برای این جدال حساس، مانچینی احتمالا ترکیب اصلی‌اش در طول جام را حفظ می‌کند و ساوت گیت، احتمالا یک بار دیگر ترکیب تیمش را تغییر خواهد داد.

قبل از شکست دادن دانمارک در مرحله قبلی، انگلیسی‌ها هرگز نتوانسته بودند از طلسم نیمه‌نهایی یورو عبور کنند. آنها دو بار در این مرحله روبه‌روی یوگسلاوی و آلمان شکست خوردند و سرانجام توانستند بخشی از فینال این تورنمنت باشند. ایتالیا هم تنها یک بار روی سکوی اول یورو رفته است. برای تیمی که چهار بار قهرمان جام جهانی شده، این اتفاق کمی عجیب به نظر می‌رسد. آبی‌ها از سال 1968 به بعد، دیگر قهرمانی این جام را به دست نیاورده‌اند و دو فینال را به رقبا واگذار کرده‌‌اند. نبرد امشب، زمان خوشبختی برای یکی از تیم‌هایی به شمار می‌رود که مدت‌ زیادی برای این لحظه صبر کرده‌اند.