فرمول مانچینی، نقشه انریکه

چهارمین تقابل پیاپی ایتالیا و اسپانیا در جام ملت‌های اروپا، امشب در لندن برگزار می‌شود. یک مسابقه جذاب و تماشایی که به شدت هیجان‌انگیز خواهد بود. نکته جالب اینجاست که اسپانیا در هر دو دیدار گذشته، ناچار به بازی فراتر از وقت‌های معمول شده و نسبت به ایتالیا «۳۰ دقیقه» بیشتر به میدان رفته است. اتفاقی که این تیم را به لحاظ بدنی به شدت تحت فشار قرار خواهد داد. با این وجود همه چیز برای انجام یک جدال دلچسب در ومبلی مهیا به نظر می‌رسد. یک نبرد دیدنی که یکی از این دو تیم را به فینال جام ملت‌ها خواهد فرستاد.

آریا طاری

ایتالیا در 14 مسابقه اخیر در همه جام‌ها روبه‌روی اسپانیا، فقط «دو بار» برنده بوده است. آماری که اصلا به سود این تیم به نظر نمی‌رسد. با این حال نباید فراموش کرد که از زمان شروع تورنمنت یورو 2020، تیم مانچینی همواره مدعی شماره یک بردن این جام بوده و حالا هم با شانس به مراتب بیشتری روبه‌روی اسپانیا قرار می‌گیرد. پس از همان نمایش درخشان شب اول، همه تصور می‌کردند که ایتالیا حتما راهی دیدار فینال خواهد شد اما اسپانیا جام را اصلا خوب شروع نکرد. تیم جوان شده انریکه در دو مسابقه اولش در یورو فقط و فقط دو امتیاز کسب کرد و نشان داد که برای تبدیل شدن به یک تیم کامل، همچنان به فرصت بیشتری احتیاج دارد. در جدال حساس و سرنوشت‌ساز امشب، ایتالیا با فشار بیشتری به میدان می‌رود. چراکه آنها می‌خواهند به هر قیمتی برنده جام باشند. مهره‌های جوان اسپانیا اما تا همین جا هم دست به کار جذابی زده‌اند و می‌خواهند از این موقعیت، لذت بیشتری ببرند. حذف ایتالیا برای مردم این کشور، یک فاجعه به شمار می‌رود اما اسپانیایی‌ها اصلا این‌طور فکر نمی‌کنند. با این حال نمی‌توان انکار کرد که این مسابقه برای مردم هر دو کشور، به شدت مهم است. در نقاط مختلف زمین، ایتالیایی‌ها برتری نسبتا محسوسی به رقیب دارند اما انریکه امیدوار است تبحر تیمش در حفظ توپ، شرایط را برای پیروزی اسپانیا هموار کند. تا امروز، اسپانیایی‌ها رکورددار بیشترین مالکیت توپ در این جام بوده‌اند. در مقابل اما تیم مانچینی، از یک قدرت هجومی مثال زدنی برخوردار است و به سادگی تسلیم حریف نخواهد شد. خیلی‌ها باور دارند که برنده این مسابقه، می‌تواند در نهایت جام قهرمانی را یکشنبه شب بالای سر ببرد.

در جدال حساس و سرنوشت‌ساز امشب، ایتالیا با فشار بیشتری به میدان می‌رود. چراکه آنها می‌خواهند به هر قیمتی برنده جام باشند. مهره‌های جوان اسپانیا اما تا همین جا هم دست به کار جذابی زده‌اند و می‌خواهند از این موقعیت، لذت بیشتری ببرند

اولین برخورد تاریخ دو تیم در یورو به سال ۱۹۸۰ برمی‌گردد؛ جدالی که با یک تساوی بدون گل به پایان رسید. هشت سال بعد دو تیم دوباره در این جام با هم روبه‌رو شدند. نبردی که در آن، مانچینی و ویالی در ترکیب ثابت تیم ملی ایتالیا بودند و آتزوری با تنها گل ویالی، حریفش را در دور گروهی یورو شکست داد. پس از آن مسابقه برای 20 سال خبری از جدال‌های ایتالیا و اسپانیا در یورو نبود اما از سال ۲۰۰۸ به بعد این دو تیم همیشه در مراحل حذفی این تورنمنت با هم روبرو شده‌اند. سال ۲۰۰۸ این اسپانیا بود که در یک رقابت فوق‌العاده حساس ایتالیا را در ضربات پنالتی شکست داد. دو تیم در یورو ۲۰۱۲ عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و در فینال به هم برخورد کردند و این بار اسپانیا با یک نمایش کاملا برتر چهار گل به حریف زد. حتما یادتان هست که در آن جدال کاسیاس چطور از داورها می‌خواست تا زودتر سوت بزنند ک حریف را بیشتر از این آزار ندهند. آبی‌ها اما سرانجام انتقام‌شان را گرفتند. ایتالیا سال ۲۰۱۶ با هدایت کونته توانست اسپانیا را از یورو کنار بزند. آنها در همان مرحله یک هشتم نهایی، مدافع عنوان قهرمانی جام را شکست دادند.

آخرین برخورد اسپانیا و ایتالیا تا امروز سال ۲۰۱۷ در مرحله مقدماتی جام جهانی انجام شده است. از آن نبرد تا امروز تغییرات بسیار زیادی در ترکیب دو تیم به وجود آمده است. در آن نبرد اسپانیا سه بار دروازه ایتالیا را باز کرد تا تیم ونتورا از جام جهانی دورتر شود. از بین نفرات ثابت اسپانیا برای آن جدال، داوید دخیا حالا یک مهره نیمکت‌نشین به شمار می‌رود. ایسکو، کارواخال، آسنسیو و سرخیو راموس هم در فهرست تیم ملی برای یورو جایی نداشته‌اند. آندرس اینیستا، پیکه و داوید سیلوا نیز رسما از دیدارهای ملی خداحافظی کرده‌اند. از آن ترکیب فقط و فقط سرخیو بوسکتس، کوکه و جوردی آلبا در تیم ملی حضور دارند. در تیم حریف هم در روی همین پاشنه می‌چرخد. از ۱۱ بازیکنی که در آخرین نبرد با اسپانیا به زمین مسابقه رفتند، فقط چهار بازیکن هنوز در این تیم فیکس هستند. هر دو تیم، نیمکت‌شان را نیز تغییر داده‌اند. بدون تردید این یکی از مهم‌ترین تجربه‌های مربیگری انریکه و مانچینی خواهد بود. آنها می‌خواهند در اولین تجربه یورو در قامت مربی، تیم‌شان را به فینال یورو برسانند. ایتالیا با پنج پیروزی متوالی و اسپانیا با سه برد پیاپی به این جدال قدم گذاشته‌اند. نبردی فوق‌العاده که اولین فینالیست جام ملت‌ها را رسما معرفی خواهد کرد.