آریا رهنورد

هفته سی و دوم رقابت‌های لیگ آزادگان هم با حساسیت و هیجان فوق‌العاده‌ای پشت سر گذاشته شد. جالب است بدانید که این هفته، فقط یک تیم توانست بیشتر از دو گل به ثمر برساند و تنها چهار تیم مجموعا توانستند دروازه رقیب‌شان را بیشتر از یک بار باز کنند. هیجان و حساسیت در لیگ یک آنقدر بالاست که راهی به جز احتیاط کردن پیش روی تیم‌ها باقی نمی‌گذارد. درست مثل همیشه، واکنش‌های منفی به داوری و البته روایت‌های عجیبی از سطح دوم فوتبال ایران به گوش می‌رسد.

تیم محبوب، در آستانه بازگشت

شیرازی‌ها این هفته در لیگ یک، دست به کار بزرگی زدند. این کار بزرگ، چیزی شبیه یک همکاری خاص بین تیم‌های شیرازی لیگ یک بود. تیم قشقایی با ارائه یک نمایش درخشان، صدرنشین لیگ را شکست داد و همه امتیازهای این مسابقه را از بادران گرفت. به صورت همزمان هم فجر سپاسی در حساس‌ترین و مهم‌ترین نبرد هفته، هوادار تهران را شکست داد تا با یک جهش جذاب، خودش را به صدر جدول لیگ یک برساند. حالا فجر در فاصله دو هفته به پایان رقابت‌ها با تفاضل گل بهتر نسبت به رقبا صدرنشین لیگ یک به شمار می‌رود. آنها در دو هفته پایانی با شهرداری بوشهر که خودش یکی از شانس‌های صعود است و گل ریحان البرز که از قبل سقوطش به لیگ دو قطعی شده، مسابقه خواهند داد. اگر فجر بتواند شاهین را شکست بدهد، در یک قدمی بازگشت به لیگ برتر قرار خواهد گرفت. هواداران فوتبال، خاطرات خوبی از دوران این باشگاه در سطح اول فوتبال ایران دارند. یک تیم بازیکن‌ساز که با هدایت غلام پیروانی، چهره‌های فوق‌العاده‌ای را به فوتبال ایران معرفی کرد. فجر پس از چند سال دوری، حالا خودش را برای لیگ برتر آماده می‌کند. هرچند که رقابت در صدر جدول به شدت نزدیک است و در نهایت سرنوشت دو تیم صعودکننده را میلی‌مترها تعیین خواهند کرد.

به این دلیل، صعود نمی‌کنند

تعدادی از تیم‌ها در لیگ برتر، تا اواخر فصل می‌درخشند و در نقش مدعی فرو می‌روند اما از جایی به بعد، دیگر مسابقات را چندان جدی نمی‌گیرند و مدام امتیاز از دست می‌دهند. در هفته‌های گذشته یک روایت عجیب در مورد این تیم‌ها شنیده شده است. اینکه تعدادی از بازیکنان در چنین تیم‌هایی، اجازه نمی‌دهند باشگاه لیگ برتری شوند. چراکه می‌دانند اگر این اتفاق رخ بدهد، خودشان مجبور به ترک تیم هستند و اگر هم پولی به مجموعه تزریق شود، تنها برای ورود مهره‌های جدید خواهد بود. دوست داریم روایت‌هایی شبیه به این را باور نکنیم اما جدول لیگ یک، چیز دیگری نشان می‌دهد. تیم‌هایی مثل مس کرمان و خیبر خرم آباد هم در این مورد با اتهام‌هایی روبه‌رو هستند. تیم‌هایی که تا همین چند هفته قبل، مدعی عنوان قهرمانی بودند اما شروع به از دست دادن رگباری امتیازها کردند و حسابی ار دور خارج شدند.

ماجرای عجیب شهرداری آستارا

داستان شهرداری آستارا هم در نوع خودش ماجرای عجیبی است. آنها که مهره‌هایی مثل علیرضا رمضانی را در اختیار دارند، در نیم‌فصل اول تیم صدرنشین لیگ یک بودند و حتی شانس صعود داشتند اما حالا وارد نبرد برای بقا شده‌اند. تیم پایان رافت، یک سقوط وحشتناک را در جدول تجربه کرده و حالا حتی برای بقا هم مشکلاتی دارند. البته به نظر می‌رسد آنها در نهایت در لیگ یک خواهند ماند اما برای صعود به لیگ برتر، این تیم باید برنامه‌های متفاوتی در ذهن داشته باشد. با این روند، ماندن در لیگ یک هم خودش یک موفقیت بزرگ برای این باشگاه به شمار می‌رود. اتفاقی که آنها باید در دو مسابقه بعدی، برایش تلاش کنند.

آخرین تلاش‌های چوکا

همین سال قبل بود که هواداران چوکا، بالاخره صعود تیم‌شان به لیگ یک را به چشم دیدند. همین تیم اما حالا در آستانه سقوط از این لیگ قرار دارد. تا اینجا سقوط تیم‌های گل ریحان و نود ارومیه قطعی شده است اما چوکا همچنان می‌تواند شرایط را تغییر بدهد. اگر آنها دیدار فوق حساس این هفته را برابر قشقایی با پیروزی سپری کنند، به یک قدمی بقا می‌رسند و حداقل تا آخرین هفته، به این اتفاق امیدوار خواهند بود. برای چوکا، همه چیز به شدت حساس و سخت به نظر می‌رسد. جالب اینکه آنها به دلیل آماده نبودن استادیوم خانگی، تمام دیدارهای خانگی این فصل را دور از تالش برگزار کرده‌اند. این خودش یکی از دلایل نتایج ناخوشایند این تیم بوده است.

نگران «سلامت» بازی‌ها

مسئولان لیگ یک این دو هفته، باید به شدت نگران سلامت بازی‌ها باشند. خوشبینی افراطی در این مورد، اصلا موثر نخواهد بود. بدون تردید تیم‌ها و مهره‌هایی هستند که قصد دارند از این دو هفته، با مسائلی مثل رها کردن مسابقه به نفع حریف یا حتی شرط‌بندی درآمدزایی کنند. فدراسیون نباید به افراد سودجو اجازه بدهد که اعتبار و سلامت لیگ را به همین سادگی زیر سوال ببرند. سلامت لیگ در این دو هفته سرنوشت‌ساز باید به هر قیمتی حفظ شود.