هم‌مسیر شرقی!

این ششمین بار است که تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی با کره جنوبی روبه‌رو می‌شود. جالب اینکه در سه دوره گذشته مقدماتی جام جهانی، این دو تیم تحت هر شرایطی به هم برخورد کرده‌اند. کره و ایران، همدیگر را خیلی خوب می‌شناسند. در پنج تجربه قبلی روبه‌رو شدن با کره در انتخابی جام جهانی، ایران سه بار توانسته صعود را جشن بگیرد و دو بار هم ناکام مانده است. نکته مهم اینکه از مقدماتی جام جهانی ۹۴ به بعد، کره جنوبی دیگر در این مرحله موفق به گرفتن همه امتیازهای یک مسابقه از تیم ملی نشده است.

آریا طاری

مقدماتی 1978

اولین تجربه برخورد جدی ایران و کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی 1978 اتفاق افتاد. در آن دور از رقابت‌های مقدماتی 21 تیم با هم رقابت کردند تا در نهایت تنها یک تیم به صورت مستقیم خودش را به جام جهانی برساند. در دور نهایی این رقابت‌ها یک گروه پنچ تیمی تشکیل شد و ایران در کنار کره جنوبی، کویت، استرالیا و هنگ‌کنگ قرار گرفت. هر دو مسابقه ایران و کره جنوبی در این گروه با تساوی به پایان رسید. دو تیم در مسابقه اول بدون گل مساوی شدند و جدال برگشت هم با تساوی دو-دو تمام شد. در نهایت این تیم ملی ایران بود که با 14 امتیاز به عنوان صدرنشین خودش را به جام جهانی رساند و کره جنوبی با 10 امتیاز در رده دوم جدول گروه قرار گرفت. در حقیقت اولین صعود تاریخ ایران به جام‌های جهانی پس از همگروهی با کره جنوبی اتفاق افتاد. البته که ایران در دور مقدماتی موفق به شکست دادن این حریف نشد.

مقدماتی 1994

در مرحله مقدماتی جام جهانی 1994، ایران و کره جنوبی دوباره در دور نهایی به هم برخورد کردند. این بار مرحله نهایی در یک گروه 6 تیمی برگزار می‌شد و قرار بود دو تیم اول گروه مستقیما به جام جهانی راه پیدا کنند. اوضاع در این دیدارها اصلا برای تیم ملی ایران خوب پیش نرفت. تیم ملی در همان مسابقه اول با نتیجه سه بر صفر به کره جنوبی باخت و همان شکست، روحیه تیم را به شدت تحت تاثیر قرار داد. ایران در نهایت در آن گروه پنجم شد و کره جنوبی با ایستادن در رده دوم خودش را به جام جهانی رساند.

حتما آن «مشت معروف» کی‌روش بعد از برد کره در دیدار برگشت را یادتان هست. ما برای صعود به جام جهانی برزیل، باید در خاک کره جنوبی به برتری می‌رسیدیم و این اتفاق بزرگ با گل تاریخ و فراموش‌نشدنی رضا قوچان‌نژاد رقم خورد

مقدماتی 2010

خاطره روبه‌رو شدن در مقدماتی جام جهانی 2010 اصلا برای فوتبال ایران خوشایند نیست. تیم ملی در آن مسابقات، عملکرد خوبی نداشت و در نهایت هم جواز صعود به رقابت‌های جام جهانی را به دست نیاورد. در مسابقه رفت با کره جنوبی، ایران با تنها گل جواد نکونام از حریف پیش بود اما پارک جی سونگ، مسابقه را به تساوی کشاند تا دو امتیاز حساس برای تیم ملی از دست برود. در جدال برگشت هم تیم ملی این بار با گل مسعود شجاعی از کره جنوبی جلو بود اما باز هم پارک گل تساوی را به ثمر رساند. اگر تیم ملی موفق به پیروزی در دیدار برگشت می‌شد، حداقل حضورش در پلی‌آف را قطعی می‌کرد اما این اتفاق رخ نداد و تیم ملی جایی در بین تیم‌های حاضر در جام جهانی آفریقای جنوبی به دست نیاورد.

مقدماتی 2014

اوج تنش‌ها بین ایران و کره جنوبی، در این مقدماتی شکل گرفت. تیم ملی کره برای برگزاری مسابقه رفت، به ایران سفر کرد و با وجود 10 نفره شدن تیم ملی، با گل حساس جواد نکونام روبه‌روی تیم کی‌روش شکست خورد. پس از همین مسابقه بود که سرمربی کره، صحبت‌های زشتی علیه میزبانی ایران به زبان آورد و کارلوس کی‌روش، از این موضوع برای انگیزه دادن به شاگردانش بهره برد. حتما آن «مشت معروف» کی‌روش بعد از برد کره در دیدار برگشت را یادتان هست. ما برای صعود به جام جهانی برزیل، باید در خاک کره جنوبی به برتری می‌رسیدیم و این اتفاق بزرگ با گل تاریخ و فراموش‌نشدنی رضا قوچان‌نژاد رقم خورد. این بهترین عملکرد تیم ملی در مراحل انتخابی جام جهانی روبه‌روی کره‌ای‌ها به شمار می‌رفت. جایی که توانستیم 6 امتیاز کامل در دو مسابقه از این حریف بگیریم.

مقدماتی 2018

برای سومین بار متوالی، ایران و کره در انتخابی جام جهانی با هم روبه‌رو شدند. این بار هم ایران میزبان مسابقه رفت بود و با تنها گل سردار آزمون حریفش را شکست داد. تیم کی‌روش در این جدال کاملا برتر از رقیب ظاهر شد و اجازه نفس کشیدن به ستاره‌هایی مثل سون هیونگ مین نداد. قبل از مسابقه برگشت، صعود ایران به مرحله بعدی قطعی شده بود. با این وجود ستاره‌های تیم ملی اصلا مسابقه را شل نگرفتند و بازی در نهایت با نتیجه تساوی به پایان رسید. از آخرین بار که تیم ملی کره جنوبی در یک رقابت انتخابی جام جهانی تیم ملی ایران را شکست داده، حالا چیزی حدود 25 سال سپری شده است. این یک وزنه بزرگ روحی برای تیم ملی، قبل از رویارویی دوباره با این حریف کاملا آشنا خواهد بود.