آریا طاری

جام ملت‌های اروپا با یک «گل به خودی» شروع شد. دمیرال اولین بازیکنی بود که در این جام به اشتباه دروازه تیم خودی را باز کرد و پس از آن نیز، تعداد گل به خودی در این جام از همیشه بیشتر بود. این اما تنها آمار مهم به جا مانده از 36 بازی برگزارشده در دور گروهی جام ملت‌ها نیست. حالا که مسابقه‌ها به نیمه راه رسیده و هشت تیم با جام وداع کرده‌اند، بد نیست مروری بر آمار دور گروهی این رقابت جذاب داشته باشیم. رقابتی که از امروز رسما وارد مرحله یک‌هشتم نهایی خواهد شد.

بهترین/ بدترین تیم

جذاب‌ترین و بهترین تیم جام به باور مخاطبان یورو، تیم ملی ایتالیا بوده است. تیمی که خیلی‌ها معتقدند با حال و هوای دهه 90 میلادی فوتبال بازی می‌کند. خیلی از ستاره‌های تیم مانچو هم متولد همان دهه هستند و در همان دوران عاشق فوتبال شده‌اند. ایتالیا با 9 امتیاز کامل و بدون حتی یک گل خورده، بهترین تیم جام بوده است. برای انتخاب بدترین تیم دور گروهی، چند گزینه وجود دارد اما ترکیه، انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد. آنها در شرایطی که در 6 بازی سال 2021 هرگز شکست نخورده بودند، در جام ملت‌ها حتی یک امتیاز هم به دست نیاوردند و به بدترین شکل ممکن این جام را ترک کردند.

بهترین گل‌زن/ بهترین پاسور

کریس رونالدو با پنج گل زده، بهترین گل‌ز‌‌ن دور گروهی جام ملت‌ها به شمار می‌رود. او تا اینجا به سه رکورد مهم در جام رسیده است. کریس در همین جام بهترین گل‌زن تاریخ یورو، بهترین گل‌زن در مجموع گل‌های یورو و جام جهانی در تاریخ فوتبال و همچنین آقای گل فوتبال ملی (مشترکا با علی دایی) شده است. او حالا می‌خواهد به رکورد 9 گل در یک تورنمنت یورو که توسط میشل پلاتینی رقم خورده حمله کند. این جام تا امروز دو ستاره با «سه پاس» گل نیز داشته است. استیون زوبر و پیر امیل هویبیرگ از دانمارک، تا اینجا بهترین پاسورهای جام هستند. جالب اینکه زوبر هر سه پاس گلش را در یک مسابقه داده است. او سومین بازیکن تاریخ یورو به شمار می‌رود که توانسته در یک بازی در پاس گل هت تریک کند.

سلاطین گل به خودی

نکته عجیب و غریب در مورد یورو 2020 تعداد بالای گل به خودی‌های این جام است. تا امروز هشت گل به خودی در این رقابت به ثمر رسیده است. برای باور عجیب بودن این آمار، کافی است بدانیم 6 دوره قبلی یورو روی هم، هفت گل به خودی داشته‌اند! حضور فعال دروازه‌بان‌ها در فهرست گل به خودی‌های یورو نیز در نوع خودش جالب به نظر می‌رسد.

هر 34 دقیقه یک گل

تا امروز در 36 مسابقه جام ملت‌های اروپا مجموعا 94 گل به ثمر رسیده است. میانگین گل‌زنی در یورو به ازای هر مسابقه عدد 2.26 را نشان می‌دهد که عدد قابل قبولی به نظر می‌رسد. در حقیقت از شروع جام ملت‌های اروپا هواداران این تورنمنت به طور متوسط هر 34 دقیقه یک گل را تماشا کرده‌اند. در دور گروهی یورو فقط دو بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید.

پرگل‌ترین دقایق

از 94 گل یورو، 22 گل بین دقایق 46 تا 60 به ثمر رسیده‌اند. در حقیقت 15 دقیقه ابتدایی نیمه دوم، بیشترین گل‌ها را در جام ملت‌ها ساخته‌اند. کم‌ترین میزان گل هم با هشت گل، به دقایق یک تا 15 اختصاص دارد. البته جالب است بدانید که دومین و سومین گل‌های سریع تاریخ جام ملت‌ها در همین جام به ثمر رسیده‌اند. یورو 2020 تا امروز سه گل در وقت اضافه نیمه دوم و چهار گل در وقت اضافه نیمه اول داشته است.

بهترین خط حمله/ دفاع

هلندی‌ها با هشت گل زده، صاحب بهترین خط حمله جام هستند. تیمی که در شرایطی بحرانی به یورو رسید اما با نمایش‌هایی جذاب، جای خودش را در قلب هواداران فوتبال پیدا کرد. بهترین خط دفاع تورنمنت، لقبی است که به ایتالیا و انگلیس با صفر گل خورده و سه کلین شیت پیاپی اختصاص دارد.

بدترین خط حمله/ دفاع

سه تیم فنلاند، ترکیه و اسکاتلند با تنها یک گل زده، ضعیف‌ترین خطوط هجومی جام ملت‌ها را شکل داده‌اند. نام ترکیه در فهرست بدترین خطوط دفاعی جام نیز دیده می‌شود. ترکیه و مقدونیه در این رقابت‌ها هشت گل دریافت کرده‌اند تا مشترکا بدترین و ناامیدکننده‌ترین خطوط دفاعی این رقابت باشند.

بیشترین/ کم‌ترین مالکیت توپ

اسپانیای لوئیس انریکه رکورددار مالکیت توپ در این جام بوده است. آنها به طور متوسط 68.7 درصد مالکیت توپ را در هر مسابقه یورو در اختیار داشته‌اند. در بین تیم‌های حاضر در یورو، کم‌ترین مالکیت توپ در اختیار مجارستان بوده است. تیمی که به طور متوسط در هر بازی تنها 34 درصد مالکیت توپ داشته است.

بیشترین/ کم‌ترین دقت پاس

تیم یوگی لوو، جام خوبی را پشت سر نگذاشته اما مهره‌های این تیم با پاس‌های سالم 89.7 درصدی در این زمینه رکورددار هستند. کم‌ترین دقت پاس نیز به تیم ملی سوئد اختصاص دارد که تنها 66 درصد پاس‌ها در آن به مقصد رسیده‌اند.