آریا رهنورد

قهرمان لیگ برتر نوزدهم و قهرمان فصل گذشته جام حذفی، امروز در سوپرجام فوتبال ایران با هم روبه‌رو می‌شوند. پس از چندین روز تعطیلی فوتبال باشگاهی در ایران، پرسپولیس و تراکتورسازی عصر امروز در آزادی به مصاف هم خواهند رفت. در تب و تاب مسابقات یورو، هیجان فوتبال در ایران فروکش کرده اما حالا همه چیز دوباره آغاز خواهد شد. برخوردهای خطیبی با پرسپولیس در این سال‌ها همیشه جذاب و جنجالی از کار درآمده‌اند و حالا انتظار می‌رود که یک مسابقه دیدنی بین دو تیم شکل بگیرد. پس از چندین بار تغییر برنامه، بالاخره زمان انجام این مسابقه از راه رسیده است.

سوپرجام در کشورهای اروپایی، همیشه یکی از مهم‌ترین نبردهای فصل به شمار می‌رود اما در ایران، هرگز برنامه دقیقی برای برگزاری این رقابت وجود ندارد. در کشوری مثل انگلیس، دیدار سوپرجام هر سال با تب و تاب زیادی قبل از شروع فصل برگزار می‌شود و در اسپانیا چهار تیم مختلف به سوپرجام دعوت می‌شوند. در ایران اما هرگز معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظار این مسابقه است. به هر حال در شرایطی که تنها چند هفته به پایان لیگ برتر بیستم باقی مانده است، پرسپولیس و تراکتور امروز در آزادی سوپرجام لیگ نوزدهم را برگزار می‌کنند. پرسپولیس در شرایطی به استقبال این مسابقه می‌رود که مهره‌های زیادی در اردوی تیم ملی داشته است. وحید امیری و کمال کامیابی‌نیا قطعا این نبرد را از دست می‌دهند و بعید نیست یحیی در شروع بازی به چند ستاره ملی‌پوش دیگر تیمش هم استراحت بدهد. زوج شهریار مغانلو و عیسی آل‌کثیر که در اردوی تیم ملی حضور نداشته‌اند و مهدی ترابی که دقایق زیادی برای تیم ملی به میدان نرفته‌اند، مهره‌های کلیدی سرخ‌ها برای این نبرد هستند. در تیم مقابل، مسعود شجاعی و اشکان دژاگه دوباره با تراکتور وداع کرده‌اند و اصلا در ایران حضور ندارند. برخورد دوباره محمد عباس‌زاده و محمدرضا خانزاده با تیم سابق‌شان اما می‌تواند لحظات هیجان‌انگیزی در این نبرد حساس به وجود بیاورد. جدالی که در پایان آن، به تیم برنده جام قهرمانی اهدا خواهد شد.

این اولین بار نیست که مسابقه سوپرجام در فوتبال ایران، به چنین سرنوشت عجیبی دچار می‌شود. این مسابقه تقریبا همیشه ماجراهای عجیبی را به دنبال داشته است. در سه فصل اول لیگ برتر، اصلا خبری از برگزاری سوپرجام نبود. در آن سال‌ها گاهی زمزمه‌هایی در خصوص برگزاری این رقابت به گوش می‌رسید اما در نهایت چنین نبردی انجام نمی‌شد. بعد از قهرمانی فولاد خوزستان در لیگ چهارم و قهرمانی صباباتری در جام حذفی همان فصل، مدیران وقت فدراسیون تصمیم گرفتند برای اولین بار دیدار سوپرجام را برگزار کنند. مسابقه‌ای که با برتری پرگل صبا و البته آن تکل جنجالی ایمان مبعلی روی علی دایی به پایان رسید. پس از این مسابقه که در ورزشگاه شهید دستگردی انجام شد، برای چندین سال دوباره هیچ خبری از سوپرجام نبود. دقیقا در «10 فصل» متوالی سوپرجام برگزار نشد و پس از آن فدراسیون دوباره تصمیم به احیای این مسابقه گرفت. استقلال خوزستان و ذوب آهن در سال 95 این نبرد را به عنوان قهرمان‌های لیگ برتر و جام حذفی برگزار کردند و این ذوب بود که در وقت‌های اضافه، با شکست دادن رقیب خوزستانی جام قهرمانی را بالای سر برد. یک سال بعد، پرسپولیس و نفت تهران در استادیوم آزادی این مسابقه را برگزار کردند و این بار قرمزها با تحمیل یک شکست پرگل به رقیب، اولین قهرمانی‌شان در سوپرجام را جشن گرفتند. دو سوپرجام بعدی فوتبال ایران، به سرنوشت عجیبی دچار شدند. سال 98 قرار شد پرسپولیس و استقلال این نبرد را برگزار کنند اما آبی‌ها به زمان بازی معترض بودند و در همان زمان به اردوی ترکیه رفتند. کمیته انضباطی هم تصمیم گرفت پرسپولیس را با نتیجه سه بر صفر برنده این مسابقه اعلام کند. رایی که در نهایت در دادگاه عالی ورزش هم تکرار شد. فدراسیون فوتبال یک سال بعد در یک تصمیم تاریخی، بدون انجام مسابقه  سوپرجام را به پرسپولیسی‌ها داد. چراکه از نظر آنها وقتی یک تیم هم قهرمان لیگ و هم قهرمان جام حذفی شده بود، معنایی برای برگزاری مسابقه وجود نداشت! حالا این رقابت مدت‌ها بعد از شروع فصل تازه، قرار است بین پرسپولیس و تراکتور انجام شود. یک جدال برای بردن جامی که همیشه در تقویم فوتبال ایران به شدت تق و لق بوده است!

ماجراهای عجیب سوپرجام اما دلیل خوبی برای جدی گرفته نشدن مسابقه از سوی پرسپولیس و تراکتور نیست. قرمزهای تهران امروز به دنبال چهارمین قهرمانی‌شان در این جام خواهند بود. جالب اینکه پرسپولیس دو سوپرجام قبلی را حتی بدون رفتن به زمین مسابقه به دست آورده است. تراکتوری‌ها نیز در استادیوم آزادی به دنبال اولین قهرمانی‌شان در این رقابت هستند. پرسپولیس و تراکتور، برای یک نبرد جذاب آماده می‌شوند اما تعطیلی چند هفته‌ای رقابت‌های فوتبال ایران، برگزاری اردوهای تیم ملی و خالی بودن استادیوم، مسائلی هستند که می‌توانند روی این مسابقه تاثیر منفی داشته باشند. جدالی که در بیستمین فصل فوتبال ایران، ششمین قهرمان سوپرجام را مشخص خواهد کرد.