نفس‌گیر!

برای پی بردن به حساسیت همیشگی نبردهای ایران و عراق، کافی است بدانیم در ۱۹ تقابل اخیر دو کشور، فقط «یک بار» تیمی موفق شده حریفش را با بیشتر از یک اختلاف گل شکست بدهد. این بازی حتی در عادی‌ترین وضعیت هم به شدت حساس است و طبیعتا وقتی پای صعود به جام جهانی در میان باشد، حساسیت بیشتری خواهد داشت. برخورد ایران و عراق، همیشه یکی از میخکوب‌کننده‌ترین جدال‌ها در تاریخ فوتبال آسیا بوده و این روند، در مسابقه فردا نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

آریا رهنورد

اولین بازی

اولین تقابل تاریخ ایران و عراق، یک مسابقه دوستانه بود که سال 1962 در استادیوم امجدیه برگزار شد. تیم ملی در آن نبرد، فاصله‌ای با شکست خوردن نداشت. جمیل عباس، عراق را اوایل نیمه دوم پیش انداخت اما پرویز کوزه‌کنانی در آخرین ثانیه‌ها مسابقه را به تساوی کشاند. دو تیم دو روز بعد دوباره در یک نبرد تدارکاتی دیگر در امجدیه به مصاف هم رفتند و این بار عراق موفق شد تیم ملی ایران را با نتیجه دو بر یک شکست بدهد. این بار هم کوزه‌کنانی موفق شد تنها گل تیم ملی را وارد دروازه عراقی‌ها کند.

بهترین برد

اولین پیروزی تیم ملی روبه‌روی عراق، در اولین برخورد «رسمی» دو کشور به دست آمد. نتیجه‌ای که تا امروز هم به عنوان «بهترین برد» در جدال‌های تاریخ دو تیم حفظ شده است. اوایل سال 1964 و در مقدماتی المپیک، تیم ملی ضربه سختی به عراق زد و این تیم را با نتیجه چهار بر صفر شکست داد. حمید شیرزادگان و مصطفی عرب گل‌زنان تیم ملی در آن نبرد بودند. شیرزادگان اولین فوتبالیست تاریخ است که توانسته در نبردهای بین ایران و عراق، هت‌تریک کند اما بعد از او، ستاره دیگری از تیم ملی هم موفق به انجام این کار شد. پس از این جدال در سال 1964 دیگر هرگز تیمی موفق نشده در جدال بین ایران و عراق، بیشتر از سه گل به ثمر برساند.

رقبای همیشگی

ایران و عراق، بارها در جام ملت‌ها به مصاف هم رفته‌اند و دیگر در این تورنمنت، همدیگر را به خوبی می‌شناسند. اولین برخورد دو کشور در جام ملت‌ها به سال 1972 برمی‌گردد. جایی که تیم ملی در تایلند با هت تریک حسین کلانی، حریفش را با نتیجه سه بر صفر شکست داد. چهار سال بعد، دومین تقابل دو کشور در جام ملت‌ها برگزار شد و این بار تیم ملی با دو گل ناصر نورایی و حسن روشن، به پیروزی دو بر صفر رسید. 20 سال طول کشید تا ایران و عراق دوباره در جام ملت‌ها با هم مسابقه بدهند. این بار در جام ملت‌های 1996 عراق با نتیجه غافلگیرکننده دو بر یک، تیم ملی را از پیش رو برداشت. ایران چهار سال بعد از حریف انتقام گرفت و با تک گل علی دایی، عراق را در جام ملت‌های 2000 با نتیجه یک بر صفر شکست داد. یکی از تقابل‌های جذاب دو تیم، در جام ملت‌های 2011 برگزار شد. جایی که عراقی‌ها خیلی زود دروازه تیم ملی را باز کردند اما تیزهوشی غلامرضا رضایی و ضربه ایستگاهی ایمان مبعلی، تیم ملی را به برتری رساند. بین آن نبرد و تساوی بدون گل جام ملت‌های 2019، یکی از تاریخی‌ترین دوئل‌های بین دو کشور نیز برگزار شد. جدالی که در جریان جام ملت‌های 2015 در استرالیا، تساوی فراموش‌نشدنی «سه -سه» و البته شکست تیم کی‌روش در ضربات پنالتی رقم خورد. این پرگل‌ترین مسابقه تاریخ دو کشور و یکی از دیدنی‌ترین تقابل‌های ایران و عراق به شمار می‌رود.

بر اساس آمار، ایران در مجموع در جدال‌های مستقیم با عراق تیم بهتری بوده است. تیم ملی در 15 مسابقه موفق به شکست این حریف شده و تنها 6 بار روبه‌روی عراق شکست خورده است. از آخرین باری که دو تیم در ایران به مصاف هم رفتند چهار سال سپری شده و از آخرین تقابل در عراق نیز 20 سال گذشته است

سکوت به سبک صدام

قبل از همگروه شدن با عراق در مقدماتی جام جهانی 2022، این دو تیم فقط «دو بار» در مقدماتی‌های جام جهانی با هم برخورد کرده بودند. تیم ملی در مقدماتی جام جهانی 94 با نتیجه دو بر یک به عراق باخت اما در مقدماتی جام جهانی 2002 در تهران و بغداد، «6 امتیاز» از این حریف گرفت. پیروزی در بغداد در روزهایی که هنوز صدام و خانواده‌اش بر عراق حکومت می‌کردند، معنای خاص خودش را داشت.

بهترین گل‌زن

شهریار با چهار گل زده، بهترین گل‌زن تاریخ نبردهای ایران و عراق به شمار می‌رود. دایی البته هیچ‌گاه در یک مسابقه، بیشتر از یک گل به عراق نزده است. از بین چهار گل‌زن اخیر تیم ملی به عراق، سه نفرشان هنوز در عضویت تیم ملی هستند. سردار آزمون، مرتضی پورعلی‌گنجی و احمد نوراللهی، مهره‌هایی هستند که می‌توانند دوباره دروازه عراق را با تهدید روبه‌رو کنند و این تیم را در مسیر شکست قرار بدهند.

مرور کلی

بر اساس آمار، ایران در مجموع در جدال‌های مستقیم با عراق تیم بهتری بوده است. تیم ملی در 15 مسابقه موفق به شکست این حریف شده و تنها 6 بار روبه‌روی عراق شکست خورده است. از آخرین باری که دو تیم در ایران به مصاف هم رفتند چهار سال سپری شده و از آخرین تقابل در عراق نیز 20 سال گذشته است. دو تیم این چند سال به برگزاری نبردهای‌شان در زمین‌های بی‌طرف خو گرفته‌اند.