سپر نسازید آقای رییس!

اگر شناخت آدم‌ها در «سفر» اتفاق می‌افتد، روسای فدراسیون را هم باید در مصاحبه‌های تلویزیونی شناخت. اتفاقا یک مصاحبه تلویزیونی بود که گاف‌های وحشتناک رییس سابق فدراسیون فوتبال را آشکار کرد. حالا رییس جدید هم در یک گفتگوی تلویزیونی حاضر شده و حرف‌های عجیبی بر زبان آورده است. اگر عزیزی خادم در آینده هم روی همین مواضع پافشاری کند و در همین چارچوب برای فدراسیون تصمیم بگیرد، نباید امید چندانی به بهبود اوضاع این نهاد پردردسر داشته باشیم. نهادی که خزانه‌اش خالی است اما شعار و وعده، تا دل‌تان بخواهد، دارد! نهادی که فوتبال ایران را به یک بن‌بست بزرگ نزدیک کرده است.

آریا رهنورد

اول از همه، حضور مهم‌ترین فرد از مهم‌ترین نهاد فوتبالی ایران در یک برنامه نه‌چندان خوش‌نام، موضوعی است که باید با نگرانی در موردش صحبت شود. برنامه‌ای که برخی عواملش حتی سابقه دستگیر شدن به اتهام نقش داشتن در جابه‌جایی بازیکنان را یدک می‌کشند، طبیعتا تریبون مناسبی برای رییس فدراسیون فوتبال نیست و حضور شخص عزیزی خادم در این برنامه به خودی خود شائبه‌برانگیز خواهد بود. حتی اگر از این موضوع هم عبور کنیم، نمی‌توانیم برخی حرف‌های عجیب آقای رییس را در این برنامه نادیده بگیریم. او ادعا کرده که اقدامات فدراسیون تحت مدیریتش در این 70 روز «بی‌سابقه» بوده‌اند. تا اینجا، کاملا حق با آقای رییس فدراسیون فوتبال است. انتصاب یک نفر مثل مجتبی خورشیدی برای سرپرستی تیم ملی، واقعا هم یک اقدام بی‌سابقه محسوب می‌شود. همان‌طور که کاهش مالیات و به حداقل رساندن پاداش‌های تاخیری تیم ملی فوتسال بانوان هم در نوع خودش بی‌سابقه بوده است. از دست دادن فرصت برگزاری دیدارهای تدارکاتی و برپایی اردو در کیش به جای یک کشور خارجی هم از اقدامات کاملا بی‌سابقه عزیزی خادم در فدراسیون به شمار می‌رود. درست همان‌طور که انتصاب خداداد افشاریان در سمت رییس کمیته داوران بی‌سابقه است. اگر تصور می‌کنید فهرست فعالیت‌های بی‌سابقه آقای رییس در همین نقطه تمام می‌شوند، سخت در اشتباه هستید. او طی یک اقدام بی‌سابقه دیگر، پسرعمویش را هم در فدراسیون فوتبال صاحب پست کرده است. شاید اگر نام خانوادگی مشترک وجود نداشت، هیچ‌کس متوجه چنین اتفاقی در فدراسیون نمی‌شد. به هر حال تا امروز، عملا هیچ قدم مثبتی برای نجات فوتبال برداشته نشده اما رییس فدراسیون طوری شعار می‌دهد و طوری وانمود می‌کند که انگار یک انقلاب بزرگ و انکارنشدنی برای فوتبال ایران به وجود آورده و همه ساختارها را عوض کرده است.

عزیزی خادم طوری در مورد چالش‌های بزرگ فدراسیون صحبت می‌کند که انگار قبل از انتخابات این چالش‌ها اصلا وجود خارجی نداشته‌اند! او به خوبی می‌دانسته که در حال پذیرفتن چه مسئولیتی است و این چالش‌ها هم دیروز و امروز به وجود نیامده‌اند. قبل از انتخابات فدراسیون فوتبال هم، مساله بدهی قابل توجه به شستا وجود داشت و پرونده مارک ویلموتس هنوز به شکل نگران‌کننده‌ای باز بود. مشکلات مالی هم واضح به نظر می‌رسیدند. این وسط اما یک «کاندیدا» بود که ادعا کرد سالانه بین 250 تا 300 میلیارد تومان برای فدراسیون درآمدزایی خواهد کرد. چنین چیزی هنوز هم که هنوز است بیشتر از واقعیت، به خواب و خیال شباهت دارد. شاید رییس فدراسیون فوتبال تصور می‌کند که هواداران این رشته ورزشی در ایران بیش از اندازه فراموشکار هستند اما امروز دیگر نمی‌توان هیچ تصویری از گذشته را در «پستو» پنهان کرد. حالا به لطف اینترنت، چند کلیک ساده کافی است تا همه وعده‌های انتخاباتی ریز و درشت رییس فدراسیون به راحتی در دسترس عموم قرار بگیرد. آن‌وقت دیگر نمی‌شود به همین سادگی به تاخت و تاز ادامه داد. عزیزی خادم فرصت زیادی برای عمل کردن به وعده‌هایی که قبلا به هواداران فوتبال در ایران داده، ندارد و به نظر می‌رسد با حرف‌های اضافه و غیرمفید، در حال از دست دادن این فرصت است.

عزیزی خادم طوری در مورد چالش‌های بزرگ فدراسیون صحبت می‌کند که انگار قبل از انتخابات این چالش‌ها اصلا وجود خارجی نداشته‌اند! او به خوبی می‌دانسته که در حال پذیرفتن چه مسئولیتی است و این چالش‌ها هم دیروز و امروز به وجود نیامده‌اند

«در همه تصمیم‌های فدراسیون، حضور خدا را احساس می‌کنم!» این هم از آن جملاتی است که به تنهایی برای ناامیدی از یک رییس فدراسیون کافی  به نظر می‌رسد. چقدر ناراحت‌کننده است که فردی در این جایگاه، این‌چنین با نام بردن از خدا برای رفع مسئولیت از خودش تلاش کند. لابد اگر هم کسی دست به انتقاد از تصمیم‌های خاص آقای رییس بزند، «کافر» است و باید مجازات شود. چون خودش را مقابل خدا قرار داده است! این روحیه قبلا در برخی از روسای دولت وجود داشته و حالا به رییس فدراسیون فوتبال هم سرایت کرده است. کاش جناب عزیزی خادم از این «سپرسازی» برای خودش دست بکشد و مردانه پای وظایف و مسئولیت‌هایش بایستد. تا اینجا او و مجموعه‌اش حتی یک تصمیم «قابل دفاع» هم نگرفته‌اند و عملکرد او حتی از عملکرد فدراسیون‌های کفاشیان و تاج، ضعیف‌تر بوده است. تغییر 180 درجه‌ای عزیزی خادم در فاصله بین دوران نامزدی و ریاست هم، در نوع خودش نگران کننده است. او همان فردی است که در جریان انتخابات، دائما حرف از کار و تلاش و برنامه می‌زد اما حالا از حضور خدا در تصمیم‌های فدراسیون صحبت می‌کند. با این روند، هرگز نمی‌توانیم به این مجموعه برای نجات فوتبال امید ببندیم.