همه فرمانده‌های آبی!

دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان، امشب رسما برای استقلالی‌ها به پایان می‌رسد. حریف امشب آنها، تیم سرسخت الدحیل قطر خواهد بود. تیمی که فعلا در رده دوم جدول گروه دیده می‌شود. استقلال برای نزدیک و نزدیک‌تر شدن به صعود، باید حریف قطری را هم مثل رقبای عربستانی و عراقی کنار بزند. در دو مسابقه گذشته تیم فرهاد در آسیا، عملکرد فردی ۶ بازیکن فوق‌العاده بوده است. مهره‌هایی که همه آنها یک ویژگی مشترک دارند. اینکه روزهای سختی را سپری کرده‌اند و حتی زمانی موجب قطع امید هواداران استقلال شده‌اند اما حالا دوباره دارند به روزهای رویایی برمی‌گردند.

آریا طاری

  

محمد؛ ماشین نادر گل‌زنی

بدون شک ویژه‌ترین چهره استقلال در رقابت‌های این فصل از لیگ قهرمانان آسیا تا امروز، محمد نادری بوده است. بازیکنی که قبل از پیوستن به آبی‌ها، گلی در کارنامه چند ساله‌اش با قرمزها دیده نمی‌شد اما حالا در فاصله تنها چند روز، دو بار با پیراهن استقلال گل‌زنی کرده است. شروع نادری در استقلال، چندان درخشان نبود و این نگرانی را به وجود آورد که چنین خریدی، اساسا یک خرید فنی نبوده اما محمد به همه نشان داد که از چه قابلیت‌هایی برخوردار است. این بازیکن حالا یکی از کلیدی‌ترین مردان تیم مجیدی به شمار می‌رود. ستاره‌ای که دائما در حمله دیده می‌شود و با مهدی قایدی نیز به هماهنگی بسیار خوبی رسیده است. مشارکت فعال نادری در حملات استقلال، از این مهره دونده یک ستاره زهردار برای آبی‌ها ساخته است. ستاره‌ای که بالاخره توانسته اعتماد به نفسش در لباس تیم جدید را به دست بیاورد.

سیاوش؛ عبور از آتش

در این دو فصل که سیاوش یزدانی در عضویت استقلال است، ماجرای عجیبی نبوده که برای او رخ نداده باشد. سیاوش هم مصدومیت را تجربه کرده، هم با کرونا درگیر شده، هم برای مدت کوتاهی از تیم کنار گذاشته شده و هم به یک مهره سکونشین تبدیل شده است. درست اما وقتی همه تصور می‌کردند کار این بازیکن با آبی‌ها تمام است و او باید کوله‌بارش را برای جدایی از این تیم ببندد، روزهای درخشان برای او از راه رسیده‌اند. یزدانی در قلب دفاع استقلال، شروع به شدت امیدوارکننده‌ای در لیگ قهرمانان آسیا داشته است. او توانسته از آتش عبور کند و دوباره خودش را به عنوان یک مهره ثابت در این تیم به تثبیت برساند. زوج یزدانی و مرادمند فعلا در خط دفاع آبی‌ها جواب داده و بعید است فرهاد به ترکیب تیم برنده دست بزند. از آن مهم‌تر اینکه سیاوش یزدانی علاوه بر عملکرد خوب در دفاع، مشارکت قابل توجهی هم در حمله‌های تیم داشته و به ویژه روی ضربات شروع مجدد، آمادگی و اشتیاق زیادی از خودش نشان داده است.

بدون شک ویژه‌ترین چهره استقلال در رقابت‌های این فصل از لیگ قهرمانان آسیا تا امروز، محمد نادری بوده است. بازیکنی که قبل از پیوستن به آبی‌ها، گلی در کارنامه چند ساله‌اش با قرمزها دیده نمی‌شد اما حالا در فاصله تنها چند روز، دو بار با پیراهن استقلال گل‌زنی کرده است

آرش؛ همان که علی کریمی می‌گفت

علی کریمی وقت جدایی از استقلال، به هواداران تیم توصیه کرد تا به حمایت از آرش رضاوند بپردازند. بازیکنی که فصل گذشته نتوانسته بود در این باشگاه خودی نشان بدهد اما به نظر می‌رسد حالا فضا برای درخشش او مهیا شده است. آرش در نبرد با الشرطه، سیمای یک هافبک ایده‌آل را در معرض نمایش قرار داد. بازیکنی که هم در توپ‌گیری، هم در جنگندگی، هم در تقسیم توپ و هم در خلق موقعیت عملکردی فراتر از حد انتظار داشت. آرش حتی تا یک قدمی گل‌زنی هم رفت اما برخورد ضربه‌اش به تیر دروازه، اجازه نداد که نامش در فهرست گل‌زنان آسیایی استقلال قرار بگیرد. رضاوند با حفظ این سطح از آمادگی، می‌تواند علی کریمی بعدی خط هافبک استقلال باشد.

فرشید؛ زندگی دوباره

تا همین چند روز قبل، فرشید اسماعیلی هنوز هم با آن پنالتی چیپ نفرینی در دربی به یاد آورده می‌شد اما حالا همه جملات در مورد این هافبک، به عملکردش در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا می‌رسند. چراکه او توانسته در این دو بازی، به یک ستاره تمام‌عیار تبدیل شود. شاید حداقل در دو فصل اخیر، هیچ‌کس اسماعیلی را تا این اندازه آماده ندیده بود. ظاهرا فرهاد به خوبی توانسته روی روحیه این ستاره کار کند و شرایطی را به وجود بیاورد که او در اوج آمادگی در ترکیب استقلال قرار بگیرد. با در اختیار داشتن فرشید، همه حمله‌های استقلال این روزها بوی گل می‌دهند.

مهدی؛ پاس‌های استادانه

هواداران استقلال باور نمی‌کنند این ستاره بی‌نظیر، همان پسرک کوچک و خجالتی دیروز است که وقت تعویض شدن و رفتن به زمین، سرشار از اضطراب بود. مهدی قایدی حالا به یک فرمانده کوچک در ترکیب استقلال بدل شده است. یک ستاره با پاس‌هایی که از سطح فوتبال ایران هم فراتر به نظر می‌رسند. او آنقدر خلاقانه، هوشمندانه و مطمئن فوتبال بازی می‌کند که حتی می‌تواند در ترکیب ثابت تیم ملی ایران هم به میدان برود.

شیخ؛ پنجه‌ای که برگشت

برابر الشرطه، شیخ پس از 90 روز موفق به گل‌زنی در جریان بازی شد. گلی که او به ثمر رساند هم درست منطبق با ویژگی همیشگی‌اش یعنی قدرت بدنی و تمام‌کنندگی بود. این گل درست همان چیزی است که آبی‌ها از دیاباته انتظار دارند. بازیکنی که امروز روبه‌روی الدحیل، مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده خواهد داشت.