رویای بامدادی!

لیگ قهرمانان برای استقلالی‌ها بامداد فردا آغاز خواهد شد. شرایط خاص کشور میزبان و گرمای هوا، موجب شده که هواداران آبی‌ها ناچار باشند برای تماشای مسابقه تیم‌شان تا آخرین ساعات شب بیدار بمانند. با این حال قلب همه آنها برای استقلال خواهد تپید. تیمی که آرزوهای بزرگش را نیز با خودش به عربستان برده تا شاید بعد از سال‌ها، در آسیا دست به یک کار بزرگ بزند و یک موفقیت فراموش‌نشدنی را تجربه کند. درخشیدن در چنین جامی با همه مختصات ویژه‌اش، دشواری‌های خاصی خواهد داشت اما در این مسیر سخت و نفس‌گیر، هیچ دلیلی برای ترسیدن از این دشواری‌ها وجود ندارد.

آریا طاری

شروع ماجراجویی فرهاد و تیمش در فصل جدید لیگ قهرمانان، بامداد فردا خواهد بود. آنها فصل گذشته با چاشنی بدشانسی از آسیا کنار رفتند و حالا می‌خواهند تصویری متفاوت از خودشان به همه رقبای آسیایی نشان بدهند. البته که همه نفرات این تیم هم ترجیح می‌دادند در خانه و روبه‌روی تماشاگرهای خودی به مصاف حریف بروند اما حالا چاره‌ای به جز خو گرفتن با شرایط جدید نیست. شرایطی که ممکن است در نهایت آنقدرها هم به ضرر تیم‌های ایرانی نباشد. برگزاری دیدارهای آسیایی به شکل متمرکز، حداقل از میزان سفرهای دور و نزدیک برای تیم‌ها کم می‌کند و سرعت به مراتب بیشتری به لیگ قهرمانان می‌بخشد. استقلال دیدارهای دور گروهی را در عربستان پشت سر می‌گذارد و بامداد فردا روبه‌روی تیمی قرار می‌گیرد که در حقیقت «میزبان» این گروه است. طبیعتا ستاره‌های الاهلی با آشنایی بیشتری نسبت به وضعیت ورزشگاه توپ می‌زنند اما فعلا اوضاع این کشور برای استقلال مطلوب بوده و آنها شکایتی از وضعیت میزبانی نداشته‌اند. برگ برنده استقلال در این تورنمنت، می‌تواند قدرت هجومی آنها باشد. شیخ دیاباته و قایدی، قبلا بی‌رحمی‌شان را در نبردهای آسیایی نشان داده‌اند و ارسلان مطهری، یکی از هفت بازیکن ایرانی است که توانسته تعداد گل‌هایش در لیگ قهرمانان را دورقمی کند. با داشتن همه این مهره‌های هجومی، استقلال می‌تواند هر دفاعی را تحت فشار قرار بدهد و هر سنگربانی را مغلوب کند. اگر آنها کمی متمرکزتر دفاع کنند، شانس بسیار خوبی برای صعود مقتدرانه از این گروه خواهند داشت.

استقلال با دو قهرمانی آسیا، به عنوان یکی از پرافتخارترین تیم‌های قاره به مسابقات لیگ قهرمانان قدم می‌گذارد. با این حال در فرمت جدید برگزاری بازی‌‎ها آنها هرگز نتوانسته‌اند از مرحله نیمه نهایی عبور کنند. با 11 بار تجربه صعود در شکل جدید لیگ قهرمانان، استقلال پس از سپاهان دومین باشگاه پرکار ایرانی در این رقابت‌ها به شمار می‌رود.

 شروع ماجراجویی فرهاد و تیمش در فصل جدید لیگ قهرمانان، بامداد فردا خواهد بود. آنها فصل گذشته با چاشنی بدشانسی از آسیا کنار رفتند و حالا می‌خواهند تصویری متفاوت از خودشان به همه رقبای آسیایی نشان بدهند

از سال 2003 تا امروز، آبی‌ها پنج بار در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حذف شده‌اند، چهار بار در یک هشتم نهایی طعم حذف را چشیده‌اند، یک بار در یک چهارم نهایی از رقابت‌ها کنار رفته‌اند و یک بار هم توانسته‌اند در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان حضور پیدا کنند. امیر قلعه‌نویی آخرین فردی بود که توانست این تیم را به جمع چهار تیم برتر آسیا برساند. هدف بزرگی که حالا برای فرهاد و شاگردها هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

رسیدن به رکوردهای قلعه‌نویی، می‌تواند مجیدی را به یک چهره خاص برای استقلالی‌ها تبدیل کند. هنوز هم هیچ‌کس به جز ژنرال با استقلال قهرمان لیگ برتر نشده و در فرمت جدید لیگ قهرمانان، هیچ‌کس به جز این مربی تیم را به نیمه نهایی نبرده است. فرهاد اما با قهرمانی در آسیا بیگانه نیست. او در سال‌های بازی در کشورهای حاشیه خلیج فارس، توانسته قهرمان این تورنمنت شود و تجربه خوبی از حضور در این رقابت‌ها دارد. مجیدی هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی، در آسیا تجربه‌های خوبی به دست آورده اما وزن تجربه‌های دوران بازی او، هنوز به مراتب سنگین‌تر از تجارب آسیایی دوران مربیگری‌اش هستند. او فصل گذشته تنها در دو مسابقه پلی آف و دو مسابقه مرحله گروهی سرمربی استقلال بود و پس از آن، جایش را به مجید نامجومطلق داد. حالا اما فرهاد دیگر حاضر به ترک صحنه نیست و می‌خواهد تا آخرین لحظه، استقلال را در این ماجراجویی همراهی کند.

نکته کلیدی در مورد گروه استقلال قبل از مسابقه اول، این است که نمی‌توان صعود و حذف هیچ تیمی را در این گروه از پیش قطعی دانست. هر چهار تیم، تیم‌هایی هستند که می‌توانند خودشان را به مرحله بعدی برسانند و هر چهار تیم، پتانسیل فروپاشی و حذف شدن در مرحله گروهی را نیز دارند. با این وجود به نظر می‌رسد الدحیل سرسخت‌ترین رقیب آبی‌ها خواهد بود. چراکه الاهلی این اواخر در لیگ عربستان نتایج خوبی به دست نیاورده و بعید به نظر می‌رسد که در آسیا نیز یک تیم پنج ستاره باشد. با این حال هیچ دلیلی برای دست‌کم گرفتن این حریف وجود ندارد. چراکه آنها دیگر لیگ را از دست داده‌اند و با همه وجود برای موفقیت در آسیا تلاش خواهند کرد. کنار گذاشتن دانشگر از اردوی عربستان، نشان می‌دهد که فرهاد خیلی زود حرفش را به کرسی نشانده و «تیم» را بالاتر از همه اسم‌ها قرار داده است. همین دیسیپلین، می‌تواند دروازه‌های جدیدی را روی استقلال باز کند.