برای نیمکت آماده‌اید؟

اگر همه مهره‌های جدایی‌طلب استقلال و پرسپولیس در این دو باشگاه ماندگار شوند، نه قرمزها و نه آبی‌ها با مشکل کمبود بازیکن روبه‌رو نخواهند بود. هر دو تیم، ترکیبی پر و پیمان از ستاره‌های مختلف را در اختیار دارند و به نظر می‌رسد رقابت بین نفرات هر باشگاه برای فیکس شدن، هیجان زیادی خواهد داشت. در یک برنامه فشرده و با حضور در چند جام مختلف، همه بازیکنان فرصت خاص خودشان را برای درخشیدن در ترکیب سرخابی‌ها خواهند داشت اما در شروع فصل جدید، به نظر می‌رسد که ۱۰ بازیکن گزینه‌های جدی نیمکت‌نشینی در این دو تیم به شمار می‌روند.

آریا رهنورد

  

سیدجلال حسینی

کاپیتان اول سرخ‌ها، بسیاری از هفته‌های فصل گذشته را روی نیمکت سپری کرد. کالدرون از همان شروع لیگ نوزدهم، به تدریج سیدجلال را از ترکیب پرسپولیس کنار گذاشت و این روند در دوران حضور یحیی روی نیمکت هم ادامه داشت. در لیگ قهرمانان آسیا هم، حسینی به ندرت فرصت حضور در ترکیب اولیه تیم را داشت و معمولا به عنوان یک مهره ذخیره به زمین فرستاده می‌شد. با وجود مطرح‌ شدن زمزمه‌هایی در مورد خداحافظی و بازنشستگی، این مدافع فعلا برنامه‌ای برای جدا شدن از فوتبال ندارد و جالب اینجاست که هر وقت هم به زمین می‌رود، فوق‌العاده مطمئن و آماده نشان می‌دهد. سید هنوز به خوبی استارت می‌زند و در ظاهر، هیچ مشکلی هم با نیمکت‌نشینی نشان نمی‌دهد. بدون تردید در دیدارهای فشرده لیگ بیستم، سیدجلال بارها به زمین خواهد رفت اما در حضور شجاع و کنعانی، او انتخاب اول یحیی برای حضور در قلب خط دفاعی نیست و فصل را به عنوان یک ستاره نیمکت‌نشین آغاز خواهد کرد. با این حال حضور سید، همچنان یک وزنه روحی بسیار مهم برای پرسپولیسی‌ها به شمار می‌رود و هواداران باشگاه نیز علاقه زیادی دارند تا فوتبال این ستاره، در همین تیم به پایان برسد. او تا امروز پرافتخارترین بازیکن تاریخ لیگ برتر لقب گرفته و این شانس را دارد که به عنوان اولین کاپیتان تاریخ پرسپولیس جام قهرمانی لیگ قهرمانان را بالای سر ببرد.

سیدحسین حسینی

خیلی از استقلالی‌ها، روز جدایی سیدمهدی رحمتی را جشن گرفتند. چراکه معتقد بودند راه نجات دروازه باشگاه، در دستان سیدحسین حسینی است. همین دست‌ها اما استقلال را به ته چاه رساندند. دست‌هایی که برای تیم، فوق‌العاده دردسرساز بودند. در لیگ برتر نوزدهم، دیگر گلی نبود که حسینی نخورده باشد. برای گل زدن به این سنگربان، کافی بود یک توپ داشته باشید و از هر نقطه‌ای، اقدام به شوت‌زنی کنید. عملکرد فاجعه‌بار سیدحسین، در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا هم ادامه داشت و یک فصل تلخ برای استقلالی‌ها ساخت. حالا هم شاید اگر ترس از محرومیت رشید مظاهری نبود، آبی‌ها قرارداد او را فسخ می‌کردند. همچنان زمزمه‌هایی در مورد محرومیت چند ماهه رشید مظاهری به خاطر فسخ یک‌طرفه قرارداد با تراکتورسازی به گوش می‌رسد. اگر این زمزمه‌ها به حقیقت تبدیل نشوند، سیدحسین در تمام لیگ بیستم به نیمکت آبی‌ها دوخته خواهد شد. رشید در این سال‌ها یکی از بهترین گلرهای لیگ برتر بوده و سیدحسین با عملکرد افتضاح فصل گذشته، هیچ جای دفاعی برای خودش باقی نگذاشته است.

کمال کامیابی‌نیا

حالا که میلاد سرلک به معادله‌های خط میانی پرسپولیس اضافه شده و عملکردش در آسیا هم فراتر از حد انتظار بوده، بعید نیست که کمال به سمت نیمکت‌نشینی در لیگ برتر برود. او در شروع دیدارهای فشرده لیگ قهرمانان هم یک مهره نیمکت‌نشین بود و پس از آن به تدریج به ترکیب اصلی اضافه شد و خودی نشان داد اما به نظر می‌رسد در رقابت با سرلک و احمد، اوضاع برای کمال آنقدرها هم ایده‌آل نباشد. کامیابی‌نیا اواخر لیگ بیستم به خاطر چند محرومیت و مصدومیت، از ترکیب اصلی جدا شد و سعید حسین‌پور جوان، جای این ستاره را به خوبی در ترکیب قرمزها پر کرد. حالا کمال کار بسیار سختی برای کنار زدن سرلک و حسین‌پور و اثبات دوباره خودش به یحیی خواهد داشت. بعید نیست در شروع لیگ بیستم، او روی نیمکت پرسپولیسی‌ها دیده شود.

با ورود محمدحسین مرادمند، بعید به نظر می‌رسد که دانشگر دیگر شانس زیادی برای باقی ماندن در ترکیب اصلی تیم داشته باشد. به نظر می‌رسد مرادمند و عارف غلامی، اصلی‌ترین گزینه‌های محمود فکری برای به میدان رفتن در قلب دفاع استقلال خواهند بود

محمد دانشگر

رکورددار اخراج از استقلال در فصل گذشته، سرانجام در این باشگاه ماندگار شد. استراماچونی یک بار و فرهاد دو بار او را از تیم کنار گذاشتند اما دانشگر هر بار از پنجره برگشت و دوباره برای آبی‌ها به میدان رفت. او حتی در دربی جام حذفی، یک گل بسیار حساس به ثمر رساند و در لیگ قهرمانان آسیا هم برای این تیم به میدان رفت. با این حال با ورود محمدحسین مرادمند، بعید به نظر می‌رسد که دانشگر دیگر شانس زیادی برای باقی ماندن در ترکیب اصلی تیم داشته باشد. به نظر می‌رسد مرادمند و عارف غلامی، اصلی‌ترین گزینه‌های محمود فکری برای به میدان رفتن در قلب دفاع استقلال خواهند بود.

امید عالیشاه

اگر کالدرون از پرسپولیس جدا نشده بود، امید حالا برای تیم دیگری توپ می‌زد اما رفتن مرد آرژانتینی، این فرصت بزرگ را به کاپیتان دوم پرسپولیس داد تا دوران حضورش در این باشگاه را طولانی‌تر کند. با این وجود، یحیی فقط ماندن امید در تیم را تضمین کرده و هیچ قولی برای فیکس بودن به عالیشاه نداده است. امید این اواخر به یک نیمکت‌نشین همیشگی در پرسپولیس تبدیل شده و معمولا تنها در لحظات پایانی به بازی گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد این آخرین فصل عالیشاه در باشگاه پرسپولیس خواهد بود.

ارسلان مطهری

وضعیت ارسلان در لیگ برتر بیستم، رابطه مستقیمی با وضعیت شیخ دیاباته و قایدی خواهد داشت. اگر هر دو ستاره در خط حمله آبی‌ها باقی بمانند، ارسلان باید در بسیاری از هفته‌ها به شروع مسابقه‌ها از روی نیمکت عادت کند. تجربه دیدار با پاختاکور در لیگ قهرمانان آسیا، نشان داد که او بیشتر به عنوان یک بازیکن «ذخیره» به کار استقلال می‌آید و فیکس بودن هر سه مهاجم به صورت همزمان، پلن بی را از آبی‌ها می‌گیرد. محمود فکری هم احتمالا با در نظر گرفتن همین نکته، ارسلان را راهی نیمکت خواهد کرد تا به عنوان یک ذخیره طلایی، از او استفاده کند.

آرمان رمضانی

اولین نمایش‌های آرمان در ترکیب پرسپولیس، اصلا متقاعدکننده نبوده‌اند. او در لیگ قهرمانان آسیا یک مهاجم ذخیره بود و برخلاف سایر نفرات تازه‌وارد، شروع درخشانی در این باشگاه نداشت. آرمان با این شروع نه‌چندان آرمانی، فعلا از ترکیب اصلی تیم خارج خواهد بود. حتی محرومیت عیسی آل‌کثیر، نمی‌تواند این بازیکن را به ترکیب اصلی تیم برساند. چراکه یحیی درست مثل بازی با النصر عربستان، ترجیح می‌دهد از زوج وحید امیری و مهدی عبدی در نوک حمله استفاده کند. عبدی به خوبی امتحانش را در موقعیت‌های حساس پس داده و احتمالا مزدش را با فیکس شدن در لیگ بیستم خواهد گرفت.

میلاد زکی‌پور

درست مثل ارسلان مطهری، سرنوشت میلاد زکی‌پور هم در گروی بازگشت بازیکن هم‌پست خارجی او خواهد بود. اگر میلیچ راضی به بازگشت به استقلال شود، زکی‌پور درصد بسیار زیادی از فصل را روی نیمکت سپری خواهد کرد. میلیچ در لیگ نوزدهم، هنرش را با پاس‌های تک ضرب و نمایش‌های درخشان نشان داد و اگر این بازیکن برای بازی در سمت چپ خط دفاعی در دسترس باشد، بعید به نظر می‌رسد که کادر فنی استقلال تمایلی به استفاده از زکی‌پور نشان بدهد.

مهدی شیری

لغو شدن روند انتقال دانیال اسماعیلی‌فر به پرسپولیس، به این معنا بود که مهدی شیری دیگر جایگاه ثابتی در سمت راست خط دفاعی این تیم دارد و به بازی برای تیم یحیی به عنوان یک مهره فیکس ادامه می‌دهد اما مصدومیت شیری پیش از شروع لیگ قهرمانان آسیا، همه چیز را عوض کرد. سیامک نعمتی ناگهان در پست غیرتخصصی دفاع راست خوش درخشید و در همین پست، حتی به تیم ملی هم دعوت شد. به نظر می‌رسد قرمزها سیامک را در همین جایگاه حفظ خواهند کرد و شیری در لیگ بیستم، نیمکت‌نشین او خواهد بود.

بدون تردید در دیدارهای فشرده لیگ بیستم، سیدجلال بارها به زمین خواهد رفت، اما در حضور شجاع و کنعانی، او انتخاب اول یحیی برای حضور در قلب خط دفاعی نیست و فصل را به عنوان یک ستاره نیمکت‌نشین آغاز خواهد کرد

فرشید باقری

اوضاع در فصل گذشته برای بازیکن محبوب وینفرد شفر، اصلا خوب نبود. او تا یک قدمی ترک باشگاه هم رفت اما در نهایت در این تیم ماندگار شد. فرشید فعلا جایی در بین نفرات ثابت خط میانی استقلال ندارد و اگر علی کریمی هم جدا نشود، فیکس شدن او نزدیک به محال خواهد بود. او باید دوباره به فرم گذشته‌اش برگردد تا شاید دوباره جایی در بین 11 مرد فیکس استقلال به دست بیاورد.